حجت الاسلام قاضی عسکر:

خانواده چند شهید منا برای شناسایی پیکرشهیدان به حج مشرف می شوند

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۱۳:۳۶:۴۸
کد خبر: ۵۸۱۴۳۵
خانواده چند شهید منا برای شناسایی پیکرشهیدان به حج مشرف می شوند
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از سفرحدود 10 تن از خانواده های شهدای منا برای تعیین تکلیف پیکر شهیدان خود از طریق آزمایش DNA خبر داد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر در دیدار با جمعی از خانواده شهدای منا افزود: با توجه به اینکه حدود 10 تن از خانواده های شهدای منا به دلیل قطع روابط سیاسی ایران و عربستان و عدم اعزام این خانواده ها به عربستان نتوانستند پیکر مطهر شهیدان خود را شناسایی کنند با برنامه ریزی های صورت گرفته ،‌ امسال به حج مشرف می شوند تا با آزمایش DNA تکلیف پیکر چند شهید باقی مانده هم مشخص شود.
او گفت:  بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از ابتدای وقوع حادثه منا تاکنون پیوسته، پیگیر امور بوده اند و بحمدالله نتایج مطلوبی نیزحاصل شده است.
قاضی عسکر از فاجعه منا بعنوان حادثه ای بزرگ و جانکاه یاد کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران مستندات خود را برای روشن شدن وضعیت شهدای منا به طرف سعودی ارائه کرده است و درحج امسال نیز این مساله را پیگیری خواهیم کرد.
او اضافه کرد: بنده از آغاز هم معتقد بودم برای به نتیجه رسیدن پیگری ها و مطالبات خانواده های شهدای مسجدالحرام و منا، بهترین راه، مذاکره مستقیم با این کشور است؛ لذا همین مسیر را دنبال کرده ایم تا خواسته های خانواده های محترم شهدا محقق شود.
او افزود: اگر برای اتباع ایرانی در خارج کشور حادثه ای رخ دهد، پیگیری حقوقی و احقاق حقوق آسیب دیدگان به عهده وزارت امور خارجه است، لیکن با این وجود، بعثه و سازمان حج با تمام توان مطالبات خانواده های محترم را پیگیری کرده اند.
قاضی عسکر با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که پیکر شهیدان خود را از عربستان به ایران منتقل کرد، روند اقدامات صورت گرفته در داخل کشور برای کاستن از آلام خانواده شهدای منا را یادآور شد و افزود: در نشست های مختلف با مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت، مطالبات باقی مانده بازماندگان فاجعه منا را پیگیری کرده ایم.
او همچنین درخصوص مذاکرات صورت گرفته با مسئولان سعودی درباره حج به برخی مفاد تفاهم نامه امضا شده با وزارت حج عربستان مبنی بر تصریح برحفظ عزت، حرمت و امنیت زائران از زمان ورود به عربستان تا خروج از آن کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد تا حج امسال به خوبی برگزار شود.
 در این دیدار، خانواده شهدای منا با تاکید براینکه به دنبال مشخص شدن تکلیف خود در رابطه با این فاجعه هستند ازعدم پیگیری حقوق خود توسط برخی ارگان ها انتقاد کردند و خواستار کمک بیشتر به این موضوع شدند. 
فاجعه منا در حج سال 94 (دوم مهر) به وقوع پیوست که 464 تن از حجاج ایرانی در این فاجعه شهید شدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز