انجام این کار احتمال خودکُشی را بالا می‌برد

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۱۳:۰۵:۳۸
کد خبر: ۵۸۱۹۸۵
انجام این کار احتمال خودکُشی را بالا می‌برد
مشکلات و اختلالات خواب می‌توانند افکار خودکشی را در میان جوانانی که در معرض خطر دارند، ‌افزایش بدهند. ارتباط بین اختلالات خواب و افزایش افکار خودکشی در افراد، حتی بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگر نیز باقی ماندند. این عوامل عبارت‌اند از افسردگی، مصرف مواد مخدر، شدت علائم خودکشی در شروع مطالعه و... .

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مشکلات و اختلالات خواب می‌توانند افکار خودکشی را در میان جوانانی که در معرض خطر دارند، ‌افزایش بدهند. گزارشی از این مطالعه در Journal of Clinical Psychiatry منتشر شده است.

محققان در این مطالعه، وضعیت ۵۰ نفر از دانش‌جویان ۱۸ تا ۲۳ ساله را بررسی کردند که همگی سابقه اقدام به خودکشی داشتند یا اخیرا افکار خودکشی را تجربه کرده بودند. وضعیت خواب آنان نیز به مدت یک هفته توسط محققان تحت نظارت قرار گرفت.

یافته‌های نهایی نشان دادند که اختلالات خواب می‌توانند از نشانه‌های هشداردهنده در تشدید افکار خودکشی باشند. به‌گفته محققان، ارتباط بین اختلالات خواب و افزایش افکار خودکشی در افراد، حتی بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگر نیز باقی ماندند. این عوامل عبارت‌اند از افسردگی، مصرف مواد مخدر، شدت علائم خودکشی در شروع مطالعه و... .

به‌گفته محققان، درمان اختلالات خواب مانند بی‌خوابی شدید، می‌تواند از نظر ذهنی و عاطفی باعث بهبودی در وضعیت افراد شود و از این طریق تمایل آنان به خودکشی را کاهش بدهد.

دکتر برنرت (متخصص خودکشی‌شناسی، استاد دانشگاه استنفورد و مسئول این مطالعه) می‌گوید: «خودکشی، از نتایج تراژیک بیماری‌های روان‌پزشکی است و با عوامل خطر بیولوژیک، روان‌شناختی و اجتماعی ارتباط دارد. با این‌حال، اختلالات خواب را باید از عوامل خطر دیگر جدا کرد، چون نشانه‌های هشداردهنده آن‌ها نمایان می‌شوند و قابلیت درمان راحت‌تری دارند. به همین دلیل، ما معتقدیم که درمان اختلالات خواب می‌تواند هدف درمانی مهمی در راستای پیشگیری از خودکشی باشد».

نظر شما