این ماده غذایی کوچک درمان انواع بیماری‌هاست

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۱۳:۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۸۱۹۹۷
این ماده غذایی کوچک درمان انواع بیماری‌هاست
اگر افراد به‌طور منظم غذاهای تند بخورند، شانس ابتلا به بیماری‌های خطرناک را کاهش می‌دهند. مصرف‌کنندگان فلفل قرمز (چیلی) به‌طور خاص، خطر مواجهه با حملات قلبی و ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا، اول از همه باید شما را با یک واقعیت عجیب و جذاب آشنا کنیم: آیا می‌دانستید که انسان‌ها، تنها جانداران روی زمین هستند که از خوردن غذاهای تُند لذت می‌برند؟! پس اگر شما هم یکی از همان افرادی هستید که بسیاری از غذاها را همراه با فلفل قرمز می‌خورند، حتما با خبردار شدن از فواید و مزیت‌های فلفل قرمز خوش‌حال خواهید شد. دکتر استوارت فاریموند (از دانشمندان علوم غذایی) ما را با مهم‌ترین یافته‌های علمی در این زمینه آشنا می‌کند.

فلفل قرمز برای بازسازی جوانه‌های چشایی فوق‌العاده است

متاسفانه، حس چشایی ما به مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود، اما راه‌هایی هم برای تقویت آن وجود دارند. دکتر فاریموند می‌گوید: «هر کدام از ما به مرور زمان، طعم‌های شیرین، شور،‌ تلخ، ترش، اومامی(umami) و... را کمتر احساس می‌کنیم، اما این طعم‌های اصلی به میزان مساوی ضعیف نمی‌شوند. درواقع، ما به مرور زمان، طعم‌های شوری و اومامی (مثل طعم قارچ‌ها یا گوشت‌های فرآوری‌شده) را ضعیف‌تر احساس می‌کنیم و کمتر از آن لذت می‌بریم. مردان بیشتر از همه با این مشکل مواجه می‌شوند و حتی مردان بالای ۶۰ سال باید ۳ برابر بیشتر از ۲۰ سالگی از نمک برای احساس کردن طعم شوری استفاده کنند!

فلفل قرمز می‌تواند بعضی از بیماری‌ها را دفع کند

امروزه بیشتر از همه درباره فواید زردچوبه صحبت می‌شود، اما نباید فواید فلفل قرمز را فراموش کرد. به‌گفته دکتر فاریموند، مطالعات متعددی نشان داده‌اند که اگر افراد به‌طور منظم غذاهای تند بخورند، شانس ابتلا به بیماری‌های خطرناک را کاهش می‌دهند. مصرف‌کنندگان فلفل قرمز (چیلی) به‌طور خاص، خطر مواجهه با حملات قلبی و ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهند. شواهدی هم وجود دارند مبنی بر این‌که فلفل قرمز تازه می‌تواند مانع از ابتلا به بیماری دیابت شود.

دکتر فاریموند می‌گوید: «با این‌حال، مانند بسیاری از مسائل در حوزه علوم غذایی، ما نمی‌توانیم با قطعیت درباره فواید فلفل قرمز صحبت کنیم، اما درباره چندین مورد از این فواید مطمئن هستیم:‌ فلفل قرمز سرشار از مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌های C، A، K، B۶ و پتاسیم است و آنتی‌اکسیدان‌های ضدسرطان هم دارد. مطالعات زیادی هم نشان می‌دهند کپسایسین موجود در فلفل قرمز می‌تواند به کنترل سطح قند خون و مقابله با سرطان کمک کند».

بعضی از متخصصان باور دارند که فلفل قرمز به کاهش وزن کمک کند

مصرف‌کنندگان فلفل قرمز بعد از خوردن آن حتما با احساس گرمای درونی و تعریق زیاد مواجه شده‌اند. فلفل قرمز از نظر علمی، یکی از مواد غذایی گرمازا (thermogenic) است و بدن را به سوزاندن انرژی بیشتر وادار می‌کند. وقتی که کپسایسین روی ترموستات داخلی بدن تاثیر می‌گذارد، ضربان قلب هم افزایش می‌یابد، خون بیشتری زیر پوست به جریان می‌افتد و تعریق هم بیشتر می‌شود.

به‌گفته دکتر فاریموند: «کپسایسین، عنصر فعال و مهم فلفل قرمز، می‌تواند از نظر ذهنی هم باعث تقویت موقتی شود و بعضی از شواهد علمی هم نشان می‌دهند که می‌تواند عملکرد ورزشکاران را (خصوصا در ورزش‌های استقامتی) تقویت کند. کپسایسین، بدن را به تجزیه ذخایر چربی وادار می‌کند و درنتیجه مصرف فلفل قرمز به‌طور منظم، به‌طور متوسط ۵۰ کالری را در روز می‌سوزاند. ویژگی دیگر فلفل قرمز، ‌این است که گذرگاه‌های درد را معده و روده‌ها تحریک می‌کند و از همین طریق، هم سیری زودتری به‌وجود می‌آورد و هم اشتها را سرکوب می‌کند. با توجه به همین دلایل، بسیاری از متخصصان تغذیه فکر می‌کنند که فلفل قرمز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند».

می‌توانید تحمل‌پذیری نسبت به طعم تند را افزایش بدهید

بسیاری از مردم جهان معتقدند که مکزیکی‌ها و هندی‌ها ذاتا طوری متولد شده‌اند که به‌راحتی غذاهای تند و فلفل چیلی بخورند. با این‌حال، دکتر فاریموند تاکید می‌کند که چنین تصوری از منظر بیولوژیکی یا ژنتیکی صحت ندارد. درواقع،‌ تحمل‌پذیری نسبت به طعم تند به‌مرور زمان و با تمرین ایجاد می‌شود. پس مصرف فلفل قرمز به‌طور منظم، میزان تحمل‌پذیری را شما تدریجا افزایش می‌دهد و احساس لذت از طعم تند را بیشتر می‌کند. با مصرف مکرر فلفل قرمز، به مغزتان یاد می‌دهید که این میزان از تندی اصلا مضر نیست.

نظر شما