پریدار:

ساخت ۶۰۰۰ مطب پزشکی در قالب ۲۹۳ کلینیک ویژه

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۱۳:۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۸۴۱۸۹
ساخت ۶۰۰۰ مطب پزشکی در قالب ۲۹۳ کلینیک ویژه
قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از ساخت 6000 مطب پزشکی در قالب 293 کلینیک ویژه در چهار سال گذشته خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، دکتر مصطفی پریدار در نشست خبری وزارت بهداشت، گفت: دولت‌ها معمولا وقتی شروع به کار می‌کنند برنامه‌هایی را برای مردم تدوین و ارائه می‌کنند. در دولت یازدهم نیز برنامه‌های مختلفی از سوی رئیس جمهور و وزرا تدوین و ارائه شد که در حوزه اجتماعی شاخص‌ترین برنامه، طرح تحول نظام سلامت بود که از زمان ارائه‌اش در مجلس شورای اسلامی با حمایت‌های خوبی در ارکان دولت مواجه شد تا طعم شیرین آن برای مردم ملموس شود.

وی به تشریح هدفگذاری‌های اولیه طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: اولین هدف طرح تحول نظام سلامت کاهش هزینه‌های پرداخت از جیب مردم بود؛ چرا که هزینه‌های سرسام آور درمان و هزینه‌های کمرشکن سلامت روز به روز رشد پیدا می‌کردند و مردمی که به دلیل عوارض آن دچار فقر می‌شدند هر روز درصدشان رو به افزایش بود.

قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، ارتقای کیفیت خدمات در حوزه بهداشت، درمان و آموزش را دومین هدف طرح تحول نظام سلامت عنوان و اظهار کرد: بر این اساس هدف سوم از این طرح ایجاد عدالت در سلامت بود که یکی از شاخص‌های آن دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات درمانی و بهداشتی است.

پریدار با اشاره به برگزاری جشنواره عمران و سلامت گفت: ما در این جشنواره می‌خواهیم نشان دهیم که دسترسی مردم به خدمات کیفی‌تر در حوزه سلامت چقدر ارتقاء یافته است. باید توجه کرد که در طرح تحول نظام سلامت برای دسترسی مردم به خدمات بهتر چندین هدفگذاری انجام شد. یکی از این هدفگذاری‌ها بحث ارائه خدمات در اورژانس بیمارستان‌ها بود که 60 تا 70 درصد مراجعات مردم را پوشش می‌دهد و تا پیش از این وضعیت آن ساماندهی نشده بود و فضای فیزیکی کافی هم در اورژانس بیمارستان‌ها نداشتیم. بر این اساس در قالب طرح تحول نظام سلامت در 122 اورژانس بیمارستانی کشور 193 هزار فضاسازی صورت گرفت و همچنین شاهد ارتقای کیفی در ساختار فیزیکی و تجهیزات آنها بودیم.

ساخت 6000 مطب پزشکی در قالب 293 کلینیک ویژه

وی، دومین هدفگذاری را برای دسترسی مردم به خدمات بهتر، ایجاد کلینیک‌های ویژه عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم خدمات درمانی ارزان‌تر و کیفی‌تری را در طی شبانه روز به مردم ارائه کنیم، باید فضای مناسبی را ایجاد می‌کردیم. بر این اساس تا کنون 6000 مطب پزشکی در قالب 293 کلینیک ویژه در این چهار سال ساخته شده و با فضای 396 هزار متر مربع در استان‌های مختلف در حال بهره‌برداری است.

پریدار، یکی دیگر از هدفگذاری‌ها را کاهش آمار زایمان سزارین دانست و گفت: یکی از معضلات ما آمار بالای سزارین در کشور بود. به طوریکه در برخی از بیمارستان‌ها میزان آن به بیش از 90 درصد رسیده بود و در عین حال آمار زایمان طبیعی کاهش یافته بود که البته یکی از دلایل اصلی آن نبود امکانات برای تسهیل زایمان طبیعی بود. بر این اساس برای ترویج زایمان طبیعی 288 مرکز زایمانی در قالب طرح تحول در کشور ساخته شد.

همچنان با کمبود تخت‌های ویژه مواجهیم

قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت یکی دیگر از هدفگذاری‌های طرح تحول سلامت برای افزایش دسترسی مردم به خدمات بهتر را افزایش تخت‌های ویژه عنوان و اظهار کرد: در مقاطع مختلف همیشه بیمارانی داشتیم که در نوبت پذیرش تخت ویژه بودند و به طور کلی 5400 تخت ویژه داشتیم. بر این اساس در این دوره توانستیم 42 درصد کل موجودی تخت ICU را افزایش دهیم. یعنی 2460 تخت ICU به تخت‌های موجود اضافه شد. هر چند که هنوز اعتقاد داریم نیاز کشور به تخت ICU برطرف نشده و هنوز 3000 تخت ICU نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز غربالگری و تشخیص سرطان از دیگر هدفگذاری‌هایمان در این راستا بود، گفت: سرطان جزء علل اولیه مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند. بر این اساس در بحث ایجاد مراکز غربالگری و تشخیص سرطان در قالب 111 پروژه مراکز جامع سرطانی ساخته شد و در حال بهره برداری در همین راستا 462 دستگاه تشخیصی سرطان در این مراکز در حال ارائه خدمت است.

رشد 300 درصدی در ساخت تخت‌های بیمارستانی

پریدار درباره تخت‌های بیمارستانی ساخته شده در قالب طرح تحول نظام سلامت گفت: در ابتدا هدفگذاری ساخت 21 هزار تخت بیمارستانی را انجام دادیم و باید بگویم که هنوز هم نسبت به شاخص جمعیت فاصله داریم و علی رغم همه اقدامات انجام شده برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل در تعداد تخت‌های بیمارستانی باید اقدامات بیشتری را انجام دهیم. در عین حال باید توجه کرد که در مجموع چهار سال دولت دهم 8200 تخت بیمارستانی ساخته شد، اما در این دولت وزارت بهداشت متعهد به ساخت 21 هزار تخت بیمارستانی شد و در حال حاضر می‌بینیم که بالغ بر 24 هزار تخت بیمارستانی به بهره‌برداری رسیده و تا شهریور ماه نیز میزان آنها به 25 هزار و 400 تخت می‌رسد که این اتفاق رشدی 300 درصدی را در ایجاد تخت‌های بیمارستانی در کشور نسبت به دولت‌های قبل نشان می‌دهد و این هدیه ماندگاری از سوی دولت یازدهم به مردم است.

وی همچنین گفت: امیدواریم این موضوعات در قالب جشنواره عمران و سلامت مطرح شود و صاحبنظران به ما کمک کنند. درخواست می‌کنیم که سایر دستگاه‌ها حمایت همه جانبه‌ای را از این اقدامات انجام دهند تا بتوانیم در این جشنواره هدفگذاری‌هایمان را تعیین کنیم.

قائم مقام معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه محوریت کارها در طرح تحول نظام سلامت با اولویت مناطق مرزنشین و حاشیه نشینان بوده است، گفت:‌ چرا که حتی در مراکز استانی که فکر می‌کردیم جزو استان‌های برخوردار باشند، حاشیه نشینانی داشتیم که از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی بی‌بهره بودند.

کمبود 170 هزار نیرو در نظام سلامت کشور

پریدار با اشاره به بحث نیروی انسانی و شاخص‌های آن گفت: در بحث نیروی انسانی ما شاخصی را در حوزه بهداشت و درمان داریم که بر اساس آن در بیمارستان‌ها و تخت‌های غیرآموزشی شاخص نیروی انسانی‌مان 1.7 به ازای هر تخت است و این شاخص در تخت‌های آموزشی 2.3 به ازای هر تخت است. در حوزه بهداشت هم میزان نیازمان به نیروی انسانی بر اساس نوع واحد بهداشتی تعیین می‌شود. ما همه اینها را کنار هم گذاشتیم و در مجموع حدود 170 هزار نیرو در حوزه سلامت کشور کم داریم. در عین حال دریافت مجوز استخدام نیز اقدامات خاص خود را می‌طلبد. برای امسال هم درخواست 12 هزار نیروی جدید را مطرح کردیم که امیدوارم بتوانیم آنها را جذب کنیم و مقداری از کمبود جبران شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ بیمارستانی بدون تامین نیروی انسانی‌اش افتتاح نشده، گفت: علت آن این است که یک سری مجوزها را دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به اختیاراتشان ارائه کردند و به صورت قراردادی نیرو گرفتند و بعد از آن بیمارستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما امیدواریم به تدریج شاهد رفع کلی مشکل نیروی انسانی در کشور باشیم.

وی همچنین درباره تامین تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها گفت: قطعا کار بیمارستان بدون تجهیزات پزشکی غیر ممکن است. بنابراین تجهزات پزشکی در بیمارستان‌ها تامین شده، البته در برخی بیمارستان‌ها این کار فازبندی شده است.

وی با اشاره به اعتبار یک درصد ارزش افزوده که در آغاز طرح تحول در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: در دو سال گذشته میزان یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، پنج هزار میلیارد بوده که از این میزان 1500 میلیاردش صرف پروژه‌های عمرانی شده که از این میزان نیز 500 میلیاردش در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت پروژه‌های مربوط به سلامت قرار گرفت و 1000 میلیاردش هم در اختیار خود وزارت بهداشت بود. در سال 96 نیز میزان اعتبار یک درصد ارزش افزوده 2000 میلیارد تومان است که 500 میلیاردش در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی و مابقی آن در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. البته در انجام پروژه‌های عمرانی سلامت سایر دستگاه‌ها مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، دفتر مقام معظم رهبری نیز کمک‌های زیادی انجام داده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز