برجام دو ساله شد؛

دیناروند: تاثیر برجام در نظام سلامت کشور بسیار مثبت بود/شرایط مطلوبی در بازار دارویی کشور حاکم است

۱۳۹۶/۰۴/۲۳ - ۱۱:۲۱:۰۱
کد خبر: ۵۸۶۳۴۲
دیناروند: تاثیر برجام در نظام سلامت کشور بسیار مثبت بود/شرایط مطلوبی در بازار دارویی کشور حاکم است
رییس سازمان غذا و دارو گفت: به لطف برجام شرایط کم کم بهتر شد و روز به روز به شرایط عادی و طبیعی نزدیک می شویم به خصوص از نظر ارتباط بانکی و شبکه بانکی کشور و بین المللی در حال بهتر شدن است.

دکتر رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، در مورد تاثیرات برجام در صنعت غذا و داروی کشور گفت: بخشی از وظایف، مسئولیت ها و خدماتی که وزارت بهداشت ارایه می دهد، مستقیما با دارو و وسایل تجهیزات پزشکی سر و کار دارد. به خصوص تحریم مالی و بانکی که پیش از برجام وجود داشت، در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را برای ما دچار مشکل کرده بود. درست است که دارو و لوازم پزشکی شامل تحریم نبودند اما چون تحریم بانکی و مالی به صورت جدی اجرا می شد تأمین کالاهای حوزه سلامت دچار مشکل شده بود.

وی ادامه داد: در سال 91 ما بحران جدی کمبود دارو داشتیم و مشکل بعدی هم به جز این کمبود این بود که هزینه های تأمین کالاهای سلامت حدودا 10 درصد گران تر می شد؛ زیرا مکانیزم های بانکی وجود نداشت. هزینه های صرافی و انتقال پول باید توسط شرکت ها داده می شد تا امکان تأمین و خرید برای آنها فراهم شود با سختی هایی که وجود داشت. قبل از اینکه برجام به سرانجام برسد، توافق موقتی بین ایران و 6 کشور به دست آمد که آن توافق بسیاری از مشکلات ما را در حوزه انتقال پول و تأمین مالی کالاهای سلامت برای شرکت های ایرانی حل کرد البته حل کامل این مشکل با برجام حاصل شد که البته یک سالی طول کشید که از آن توافق موقت به برجام برسیم الان شرایط گشایش اعتبار برای فروشندگان خارجی و مواد اولیه و داروهای ساخته شده و لوازم پزشکی صددرصد عادی نشده است.

دیناروند در مورد شرایط پس از برجام اظهار داشت: هنوز مشکلاتی با طرف های خارجی به خصوص نظام بانکی داریم ولی شرایط تقریبا عادی شده یعنی هزینه های به طور میانگین 10 درصدی وجود ندارد نظام بانکی ما به هر حال ارتباطاتش با نظام بانکی جهانی برقرار شده اعتبارات و استفاده از ال سی وجود دارد ارتباط شبکه بانکی و استفاده از سوئیفت چیزهایی است که برقرار شده است و کار عادی تر انجام می شود و به همین دلیل است که می بینیم کشور بحرانی در حوزه دارویی ندارد نه فقط بحران دارو بلکه شرایط کاملا عادی است و کمبودهای ما کمبودهای جزیی است و خیلی هم ربطی به شرایط بین المللی ندارد عمدتا کمبودهایی که در کشور است کمبودهای دارویی و نظام پزشکی مربوط به شیوه مدیریت است و این کاری است که در خیلی از کشورها پیش می آید یعنی یک خطی می خوابد به دلیل مسایل کیفیت و مسایلی از این قبیل حامل آن است.

 وی بیان داشت: به لطف برجام شرایط کم کم بهتر شد و روز به روز به شرایط عادی و طبیعی نزدیک می شویم به خصوص از نظر ارتباط بانکی و شبکه بانکی کشور و بین المللی در حال بهتر شدن است. اثرات آن طبیعتا در تحریم دارو و پزشکی مردم مثبت خواهد بود.
 وی در مورد مشکلات قبل از برجام بر نظام سلامت و دارویی کشور گفت: ما  الان معضل تحریم چیزی که در گذشته بود نداریم و شرایط مطلوبی داریم و آرامش خوبی در بازار دارو داریم قیمت های دارو و لوازم پزشکی تعدیل شده و داروهای ما نسبت به 4 سال پیش اکثر آنها کاهش قیمت دارند همین طور لوازم پزشکی و کاهش قیمت داشتیم هم در بحث تأمین و هم در بحث صرفه جویی ارزی نتایج بهتری داشتیم.
 دیناروند درمورد ورود سرمایه گذاران خارجی در نظام سلامت کشور گفت: سرمایه گذاران کشورهای خارجی به هر حال علاقمند هستند به ایران و صنعت سلامت ورود کنند، بالاخره کشور ایران کشور بزرگی است و جمعیت 80 میلیونی برای جذب سرمایه گذاری های بین المللی شرایط مناسبی است البته علاقمندی بسیار زیاد است ولی چیزی که به واقعیت تبدیل می شود محدودتر است الان چند شرکت عملا سرمایه گذاری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را در ایران شروع کردند و مشغول تهیه زیرساخت دارویی هستند و بعضی از شرکت ها نیز سرمایه گذاری مشترک با شرکت های ایرانی را پیدا می کنند. همه این اتفاقات به واسطه برجام بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز