سخنگوی سازمان انتقال خون درگفت‌و‌گو با برنا:

کشور نیازمند اهدای خون هیجانی نیست/ ذخیره‌های خون برای سازمان کافی است

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۹:۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۹۳۶۲۴
کشور نیازمند اهدای خون هیجانی نیست/ ذخیره‌های خون برای سازمان کافی است
بشیر حاجی بیگی گفت: سازمان انتقال خون یک سازمان خدمت رسان است و بدون شک بدون کمک های دولت تدبیر و امید وهمچنین وزارت بهداشت موفقیت های کسب شده توسط سازمان انتقال خون ایران صورت نمی گرفت.

دکتر بشیرحاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، در مورد عملکرد این سازمان در یک ساله گذشته گفت: در یک سال گذشته سازمان انتقال خون ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است که یکی از این پیشرفت ها را می توان به رسمیت شناخته شدن سازمان انتقال خون ایران به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در ژنو در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون، در منطقه مدیترانه شرقی برای اولین بار اشاره کرد، همچنین  قدرت و توان بالای سطح آموزشی سازمان انتقال خون و همکاری با دیگر کشور های منطقه نیز از دیگر موفقیت های این سازمان به شمار می آید، یعنی تمامی کشور های منطقه باید برای دوره های آموزشی در کشور ما دوره ببینند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران  افزود: یکی دیگر از برنامه هایی که سازمان انتقال خون در آن بسیار موفق  عمل کرده است  تدوین برنامه ها راهبردی  انتقال خون دیگر کشور های منطقه مدیترانه شرقی است و می توان گفت که سازمان انتقال خون ایران سرآمد منطقه مدیترانه شرقی و خاور میانه  و حتی آسیا می باشد.و رتبه اول دارد.

حاجی بیگی اظهار داشت: برگزاری سمینار خون های نادر با همکاری سازمان جهانی انتقال خون یکی دیگر از موفقیت های سازمان انتقال خون ایران است به این علت که تنها کشور اسلامی هستیم که عضو کمیته بین المللی خون های نادر است. همکاری با موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون در زمینه راه اندازی دوره مشترک با کشور فرانسه بوده است.

وی در مورد عملکرد مردم در اهدای خون گفت: سالانه در کشور ما 2.5 میلیون نفر مراجعه می کنند برای اهدای خون که یک آمار بسیار خوبی است. در واقع باید بگویم 830 بیمارستان داریم  که تمامی این بیمارستان ها فرآورده های خون را از مرکز انتقال خون ایران می گیرند. تهران به عنوان پر مصرف ترین استان در زمینه خون شناخته شده است به طوری که فقط در بیمارستان های این شهر نزدیک به 3هزار واحد خون درخواست می شود. خوشبختانه در کشور ما انتقال خون بیش از 10 سال است که به صورت داوطلبانه صورت می گیرد و کشور دیگر نیازمند اهدای خون هیجانی نیست، به این معنی که دیگر به اعلام همگانی نیاز نیست و اهدای خون یک فرهنگ شده است و ما شاهد اهدای خون مسئولانه و آگاهانه هستیم که این یک موضوع بسیار مهم است.

حاجی بیگی به عملکرد مثبت دولت و وزارت بهداشت در همکاری با سازمان انتقال خون اشاره کرد و گفت: سازمان انتقال خون یک سازمان خدمت رسان است و بدون شک بدون کمک های دولت تدبیر و امید وهمچنین وزارت بهداشت موفقیت های کسب شده توسط سازمان انتقال خون ایران صورت نمی گرفت.

سخنگوی سازمان اهدای خون خاطرنشان کرد: در کشور ما در سال 95 از 2 میلیون و یکصدهزار و 914 واحد خون اهدایی تنها 91 هزار و 319 واحد سهم بانوان بوده است که نشان می دهد تنها 4،38 درصد از سهم اهدای خون در کشور مربوط به بانوان است. ایران به یک کفایت خون رسیده است یعنی ذخیره های خون برای سازمان کافی است در واقع شاخص انتقال خون در کشور 27 در هزار است که شاخص بسیار خوبی به حساب می آید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز