کارشناس گردشگری از مرگ تدریجی یک شهر خبر داد؛

بندر اشباح در ایران!

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۸:۴۹:۳۸
کد خبر: ۵۹۳۸۰۱
بندر اشباح در ایران!
بندر شرفخانه که پیش از خشک شدن دریاچه ارومیه از مورد استقبال گردشگران به ویژه در بحث گردشگری سلامت و لجن درمانی بوده است، حالا تبدیل به متروکه شده است.

فرشید کریمی، کارشناس گردشگری در گفت‌و‌گو با گروه میراث فرهنگی خبرگزاری برنا از وضعیت  کنونی بندر شرفخانه، یکی از بنادر مهم دریاچه ارومیه خبر داد.

به گفته ی او بندر شرفخانه پیش از این به عنوان  یکی از مهم ترین بنادر کشور شناخته می شد در زمانی که دریاچه ارومیه هنوز پر آب بود، در این شهر کسب و کار های  مختلفی که همه وابسته به دریاچه بودند به وجود آمد.

او ادامه داد: در دهه 80 با عقب نشینی و خشک شدن تدریجی دریاچه رفته رفته نشاط و زندگی هم از این شهر رفت، زمانی سواحل شرفخانه محلی برای تفریح مردم و استفاده از امکانات درمانی بسیاری بود.

اوبا اشاره به گردشگری سلامت که در این منطقه بسیار فعال بود ادامه داد: شرفخانه یکی از مراکز مهم لجن درمانی و آب درمانی در منطقه محسوب می شد و بسیاری برای ریلکسین و به این منطقه می آمدند از طرف دیگر نزدیکی بندر به تبریز و کوهستان های خوش منظره شرفخانه را به یکی بهترین مناطق گردشگری و تجارت تبدیل کرده بود.

کریمی اظهار کرد: در ده سال اخیر شرفخانه به عملا به شهر اشباح تبدیل شده است ، بسیاری از اهالی به دلیل از دست دادن کسب و کار خود مجبور به مهاجرت شده اند، عده اندکی هم در شهر باقی مانده اند به سختی می توانند روزگار خود را بگذرانند.

او افزود: سوء مدیریت طی سالیان زیاد، باعث به خطر افتادن زندگی ساکنان منطقه شده است؛ متاسفانه هیچ مدیری برای درمان وضعیت دریاچه ارومیه به برنامه های بلندمدت روی نیاورده است در صورتی که  نیاز دریاچه ارومیه به یک برنامه حداقل 15 ساله واضح است.

کریمی در تشریح زندگی ساکنان شرفخانه گفت: زندگی افراد در شهرهای ساحلی بیش از هر چیز به دریاچه و بندر وابسته است، امروز به محض ورود به شرفخانه با شهری متروکه و افسرده رو به رو می شوید. با اتفاقی که برای دریاچه افتاده است، دیگر زمین ها و خانه های ساکنان به سختی فروش می رود. برخی از اهالی حتی توان مهاجرت را ندارند.

او تاکید کرد: در محدوده دریاچه ارومیه و در نزدیکی بندر شرفخانه دانشگاه ها و پژوهشگاه های زیادی فعال بودند اما امروز دانشجویان هم دیگر رغبتی به حضور در این شهر و استفاده از امکانات آن ندارد و البته این امر بسیاری منطقی و طبیعی است چرا که دریاچه عامل حیات شهرهای ساحلی و سفر گردشگران است و با مرگ دریاچه عملا هیچ گردشگری به آنجا نخواهد آمد.

او در پایان بار دیگر ضمن نگرانی از وضعیت معیشتی ساکنان گفت: باید به داد ساکنان و کسب و کارهای اهالی شرفخانه و دیگر بنادر دریاچه ارومیه رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز