در گفت و گو با برنا مطرح شد؛

معجزه ماست موسیر بر سلامتی شما

۱۳۹۶/۰۵/۱۳ - ۰۶:۰۴:۲۴
کد خبر: ۵۹۵۵۱۰
معجزه ماست موسیر بر سلامتی شما
ماست موسیر بی تردید یکی از پر خاصیت ترین مواد غذایی است و می تواند سلامت بدن را افزایش بخشد. به همین دلیل سعی کنید بار بعدی که به سوپر مارکت رفتید، ماست موسیر را در لیست خرید خود جای دهید تا بتوانید از مزایای آن بهره مند شوید.

دکتر علیرضا احتشامی متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا  در مورد خواص ماست گفت: در طب قدیم فواید فراوانی برای ماست قائل بودند که بیشتر آنها مورد تایید علم جدید نیز قرار گرفته است. یافته های علمی نشان داده که ماست دارای ارزش تغذیه ای بالایی است همچنین موسیر بسیار تقویت کننده می باشد ، بنابراین در زیر به بعضی از ویژگی های آن اشاره می شود. افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز (قند موجود در شیر) هستند، می توانند به جای شیر از ماست استفاده کنند، بدون اینکه عوارض ناشی از عدم تحمل لاکتوز در آنها بروز کند، زیرا لاکتوز موجود در شیر به وسیله باکتری های ماست تبدیل به اسید لاکتیک می شود.

بررسی ها نشان داده است تجزیه لاکتوز به وسیله باکتری های ماست، حتی پس از هضم نیز ادامه دارد. به علت تغلیظ شیر در هنگام تهیه ماست، مقدار پروتئین های ماست در مقایسه با شیر در حجم مساوی، بیشتر است. به علت تاثیر آنزیم باکتری های ماست بر روی پروتئین های شیر، قابلیت هضم پروتئین های ماست بیشتر و آسان تر می شود. ماست را می توان با درصدهای مختلف چربی تهیه کرد بنابراین افرادی که تمایل به خوردن چربی شیر ندارند، برایشان مصرف ماست کم چرب بهتر از شیر کم چرب است، زیرا شیر کم چربی بیش از اندازه رقیق و آبکی به نظر می رسد و این امر از نظر مصرف کننده چندان رضایت بخش نیست.همچنین موسیر نیز سرشار از ویتامینC، پتاسیم، فیبر، اسید فولیک،کلسیم و آهن است

 

خواص ماست موسیر

1 - موها را تقویت می کند
• ماست موسیر مواد مغذی زیادی به سبد غذایی ما می افزاید. این ماده مغذی سرشار از مواد معدنی همچون کلسیم و پتاسیم است. همچنین شامل مواد مغذی دیگری مانند ویتامین ب و پروتئین است.
• یکی از مواد موجود در ماست پروتئین طبیعی شیر است که کاملا برای موهای ما مفید و در بهبود رویش مو موثر است. همانطور که پروتئین برای مستحکم شدن مو مفید است، اسید لاکتیک نیز به گردش خون کمک کرده و باعث رشد بهتر و سریعتر موها می شود.

2 - موها را تغذیه می کند
• ماست موها را تغذیه کرده و رشد آنها را سریعتر می کند. همچنین باعث درخشنده تر شدن موها می شود.
• ماست یک راه طبیعی برای مقابله با موهای بد حالت است. از آنجا که در این روش از مواد شیمیایی استفاده نمی شود، کاملا می توانید مطمئن باشد که به موهایتان صدمه وارد نخواهد شد.
• لوسیون ها و شامپوهایی که برای این کار وجود دارند تنها مواد شیمیایی زیادی را به موهای ما تحمیل می کنند که این در مورد ماست صدق نمی کند. با استفاده مداوم و منظم ماست می توانید از شر وز موهایمان خلاص شویم.

 

خواص درمانی موسیر

موسیر سرشار از ویتامینC، پتاسیم، فیبر، اسید فولیک،کلسیم و آهن است و منبع خوبی از پروتئین محسوب می شود، بنابراین یک سبزی مفید برای سبزی خواران می باشد.

موسیر برای مقابله با میکروب‌ها

موسیر مانند دیگر اعضای خانواده‌ی خود سرشار از ترکیبات گوگردی است و به همین دلیل هم خواص ضدباکتراییدارد. در نتیجه موسیرِ، از انتشار میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا پیشگیری می‌کند. البته حواستان باشد معنی حرفمان این نیست که در صورت بروز یک بیماری عفونی، موسیر می‌تواند جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها شود. بلکه می‌توان از این ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از بروز این مشکلات استفاده کرد.

موسیر دوست استخوان‌های شما

موسیر سرشار از ویتامین C و A و همچنین از منابع فسفر و منیزیم است. همین ترکیبات از آن یک ماده‌ی غذایی دوستدار سلامت استخوان‌ها ساخته است. برای داشتن استخوان‌های محکم و سالم حتماً از محصولات لبنی که سرشار از کلسیم هستند استفاده کنید و در کنار آن موسیر را به عنوان یار کمکی به کار بگیرید. در این صورت خدمت زیادی به اسکلتتان کرده‌اید.

 

موسیر برای هضم راحت غذا

اگر در هضم غذا مشکل دارید توصیه می‌کنیم موسیر را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. به خاطر اینکه سرشار ازفیبرهاست که علاوه بر ایجاد احساس سیری می‌تواند به هضم غذا و عملکرد خوب روده‌ها نیز کمک کند. موسیر با افزایش ترشح صفرا باعث هضم راحت‌تر غذاها می‌شود. علاوه بر این باید بدانید که موسیر به اندازه‌ی سیر یا پیاز برای معده مشکل ایجاد نمی‌کند. در واقع افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند به راحتی می‌توانند از موسیر پخته‌شده استفاده کنند. برای افرادی که از بوی سیر بدشان می‌آید نیز مناسب‌تر است چون بوی آن به اندازه‌ی سیر تند نیست.

موسیر برای پیشگیری از سرطان‌های گوارشی

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترکیبات گوگردی موجود در موسیر و هم خانواده‌هایش یعنی پیاز و سیر و غیره می‌توانند جلوی رشد تومورها را بگیرند و در نتیجه از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارشی پیشگیری کنند. البته محققان همچنان در حال بررسی‌های تکمیلی در این خصوص هستند. همین متخصصان توصیه می‌کنند که موسیر را به صورت خام مصرف کنید چون حاوی خواص بیشتری است.

موسیر برای مقابله با کلسترول خون

سن که بالا می‌رود رگ‌ها میل زیادی به ضخمیم شدن پیدا کرده و خاصیت ارتجاعی و نرمی خود را از دست می‌دهند. اگر این پدیده با کلسترول یا همان چربی بالا همراه شود منجر به تصلب شرایین می‌شود. رسوبات چربی در داخل رگ‌های خونی باعث بروز لخته‌های خونی می‌شوند. در این صورت نیز رگ‌ها می‌گیرند و مشکل‌ساز می‌شوند. خوشبختانه مواد غذایی مختلفی برای مقابله با این مشکل وجود دارند که موسیر جزو آن‌هاست.

این ماده‌ی غذایی سرشار از فلاوونوئیدهاست که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند. این ترکیبات به رقیق و در جریان بودن خون کمک می‌کنند و تجمع پلاکت‌ها را کاهش می‌دهند. به همین دلیل نیز از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کنند.

علاوه بر این موسیر باعث رفع کلسترول بدن خون می‌شود و به تنظیم فشارخون نیز کمک می‌کند. به خاطر اینکه حاوی منیزیم است. در واقع هر 100 گرم موسیر حاوی 250 میلی‌گرم از این ماده‌ی معدنی است که نقش موثری در کنترل فشارخون، بهبود عملکرد قلب و کلیه‌ها دارد و به انقباض‌های عضلانی کمک می‌کند.

 

موسیر حاوی ویتامین‌های B

موسیر حاوی ویتامین B6 است. به این ترتیب که هر 100 گرم موسیر بیش از 10 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تامین می‌کند. باید بدانید که وجود این ویتامین برای سیستم عصبی لازم و ضروری است و همچنین از بروز مشکلات عضلانی پیشگیری کرده و به سلامت پوست کمک می‌کند.

علاوه بر این موسیر حاوی ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک نیز می‌باشد که ضداسترس است. این ویتامین برای ساخت گلبول‌های قرمز لازم است. ترکیب این ویتامین با ویتامین B6 برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر است.

فواید ماست موسیر برای پوست و مو:

 افرادی که عادت به خوردن ماست موسیر دارند موهایشان دیرتر سفید شده و کمتر به عارضه ریزش مو مبتلا می‌شوند.از آن‌ جا که حاوی مقدار فراوانی سولفور است به شفافیت پوست کمک خوبی می‌کند.

نظر شما