اولین گفت‌وگوی معصومه ابتکار پس از انتخاب به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان؛

ابتکار: تفاوت ماهوی بین وزارت و معاونت نمی بینم/ معاون رییس جمهور هم مقابل مجلس پاسخگوست/ رییس جمهور همه تلاش خود را برای انتصاب زنان در کابینه کردند/ با سهمیه بندی در احزاب و جبهه های سیاسی کاملا موافقم

۱۳۹۶/۰۵/۲۰ - ۱۲:۵۰:۴۲
کد خبر: ۵۹۸۵۵۹
ابتکار: تفاوت ماهوی بین وزارت و معاونت نمی بینم/ معاون رییس جمهور هم مقابل مجلس پاسخگوست/ رییس جمهور همه تلاش خود را برای انتصاب زنان در کابینه کردند/ با سهمیه بندی در احزاب و جبهه های سیاسی کاملا موافقم
معصومه ابتکار، رییس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست پس از انتخاب به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده صحبت هایی را مطرح کرد.

به گزارش گروه خبری خبرگزاری برنا، ابتکار در ابتدای سخنانش گفت: تعدادی از خانم‌ها را داریم که بتوانند مسئولیت وزارت را در کابینه بپذیرند. البته من که تا امروز مسئولیت اجرایی به عنوان معاون رییس جمهور در حوزه‌ای غیر از زنان داشته‌ام، چندان تفاوت ماهوی بین وزارت و معاونت رییس جمهور نمی‌بینم. غیر از آن که وزارت، رأی اعتماد مجلس را می‌خواهد و به طور مستقیم باید در مقابل مجلس پاسخگو باشد.

وی در ادامه افزود: معاون رییس جمهور هم عملاً مقابل مجلس، پاسخگوست و  با اختیارات رییس جمهور کار می‌کند. معاونان رییس جمهور، عضو کابینه هستند؛ ممکن است حق رأی به آن مفهوم نداشته باشند اما قطعاً حق تأثیرگذاری در مباحث کابینه را دارا هستند و آن کمتر از حق رأی نیست.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: این که چرا در این دوره‌ خاص، این مساله پیش آمد و وزیر زنی در کابینه نداریم، حتماً خود آقای رییس جمهور در زمانی توضیح خواهند داد. البته آن گونه که من در جریان هستم، همه تلاش خود را در این زمینه کرده‌اند.

ابتکار اظهار داشت: رییس جمهور وعده حضور زنان در کابینه داده بودند؛ تلاش بسیاری هم برای تحقق وعده‌ی خود کردند و علاوه بر وعده دادن، دغدغه‌ی ایشان نیز هست. در این دوره که از نزدیک با آقای روحانی کار کردم، می‌توانم بگویم که ایشان اصلاً تعصب جنسیتی ندارند و به هیچ وجه، این نگاه را ندارند که بخواهند آقایان را برتر از خانم‌ها ببینند.

وی افزود: من با سهمیه‌بندی در احزاب و جبهه‌های سیاسی کاملاً موافقم و تصور می‌کنم وقتی جبهه‌ای می‌خواهد بر فرض لیست تهران را ببندد، حتماً باید سهمیه‌ خانم‌ها هم دیده شود اما با این که مثلاً در قوانین مجلس وارد شود و سهمیه‌بندی داشته باشیم، مشکلات خاص خود را خواهد داشت.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: طیفی در جامعه‌ ما هستند که تصور می‌کنند همه‌ی مشکلات اجتماعی ما از خانم‌ها نشأت می‌گیرد و فکر می کنند و همه‌ مصائب، گرفتاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ریشه در خانم‌ها دارد. خانم‌ها خیلی نقش آفرین و تعیین‌کننده هستند اما این که این آسیب‌ها ریشه در خانم‌ها دارد یا آسیب‌ها روی خانم‌ها انعکاس پیدا کرده و انعکاسش از خانم‌ها دیده می‌شود در حالی که ریشه‌ی آن‌ها در جای دیگر است.

وی ادامه داد: ریشه‌های فقر، بی‌عدالتی و آسیب‌های اجتماعی ما در کل جامعه واز همه جا است اما انعکاس آن روی خانم‌ها بیشتر است. بر این اساس باید خیلی دقیق به این حوزه نگاه و خیلی خوب به آن توجه کرد. پیوند بین زنان و محیط زیست، هم از نظر آسیب‌پذیری خانم ها، هم در راهبری و  هم در الهام‌بخشی و جریان سازی اجتماعی اثرگذار است. جوان‌گرایی ما این است که بگذاریم جوان‌ها حرفشان را بزنند، بشنویم و مهارت‌های زندگی را  آموزش دهیم.

منبع: شفقنا
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز