یک فعال دانشجویی سابق:

بلوغ تشکل های دانشجویی در زمان نمازی صورت گرفت

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۸:۴۳:۵۷
کد خبر: ۶۰۳۱۹۶
بلوغ تشکل های دانشجویی در زمان نمازی صورت گرفت
یک فعال دانشجویی سابق گفت: در زمان دکتر نمازی تشکل های دانشجویی به بلوغ رسیدند گفت: ضعف های موجود با حضور نمازی برطرف شد و افراد در تشکل های دانشجویی توانستند به نحوی تربیت شوند که در آینده در عرصه های سیاسی کشور صاحب نظر باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، غلام محمدی فعال سابق دانشجویی درباره فعالیت های تشکل های دانشجویی در دانشگاه آزاد گفت: جریانی در دانشگاه آزاد وجود داشته همیشه که من نام آن را تشکل های رانتیه گذاشته ام. دلیل این موضوع هم این بوده که این تشکل ها همیشه شکل گرفته اند تا یک جریان و گروه خاص را حمایت کنند. تا همین اواخر استفاده ابزاری از تشکل ها میشد. به دلیل اینکه از ابتدا دانشجویانی که فعالیت می کردند چون عموما شهریه پرداز بودند به آن ها اجازه داده نمی شد مانندفضای دانشگاه های دولتی فعالیت کنند. یا اگر فعالیتی هم انجام می شد در چارچوب خاصی انجام میشد و مانند یک تشکل پویا عمل نمیشده است. بنابراین از دید مخاطبانی که از بیرون به فعالیت های تشکل های دانشجویی نگاه می کنند عموما فعالیت ها را ظاهری و سفارشی می بینند.

این موضوع نه تنها مورد تایید جامعه دانشگاهی است بلکه فعالان سیاسی نیز در خصوص آن ابراز نگرانی می کنند.

وی ادامه داد: این ضعف در دانشگاه های کشور وجود دارد که به اکثر دانشجویان اجازه فعالیت مستقل و فردی داده نمی شود. 

او افزود: نهاد تشکل های دانشگاه آزاد اسلامی درست متولد نشده بود.زیرا طبق قانون دبیرخانه تشکل های دانشجویی باید نهادی باشد که با صدور مجوز تشکیل تشکل ها، به آن ها مشروعیت داده تا بتوانند عملکرد های مثبتی را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه نهاد سازی است عنوان کرد: متاسفانه در دانشگاه آزاد نهاد سازی رویکردی سفارشی جا افتاده بود و دبیرخانه به جای اتصال با حوزه های فرهنگی و اجتماعی صرفا به یک مرکز مشاوره تبدیل شده بود.

او دوران مدیریت نمازی را مثبت عنوان کرد و گفت: دکتر نمازی در میان ضعف های ذکر شده موفقیت های بزرگی را با روش اعتماد سازی با دانشجویان به دست آورد. 

وی ادامه داد: در واقع بر مبنای اعتماد سازی با دانشجویان، مشارکتی پویا در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت و به این ترتیب دانشجویان توانستند به صورت مستقل و به دور از بازی های سیاسی تشکل هایی را در مسیر هرچه بهتر شدن گروه های دانشجویی شکل دهند.البته این رویکرد مخالفانی داشت که با ایستادگی دکتر نمازی به کار خود با جدیت ادامه داد.

وی افزود :بسیاری از فعالیت های انجام شده در دوره قبل از استاندارهای بالایی برخوردار بودند که در این زمینه می‌توان به عدم اجرای برنامه های سفارشی که در گذشته بسیار مرسوم بود اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته فعالیت های دانشگاهی و دانشجویی به سمتی حرکت می کرد که فضا کاملا تحت کنترل باشد و مراسم ها در جهت فعالیت های خاص خرج شود این موارد موضوعاتی بود که در زمان دکتر نمازی با آن مخالفت شد و از میان رفت.

وی با بیان اینکه در زمان دکتر نمازی تشکل های دانشجویی به بلوغ رسیدند گفت: ضعف های موجود با حضور نمازی برطرف شد و افراد در تشکل های دانشجویی توانستند به نحوی تربیت شوند که در آینده در عرصه های سیاسی کشور صاحب نظر باشند.

وی در پایان گفت: متاسفانه با تغییر سیاست های دانشگاه آزاد فرصت ارتقا با حذف دکتر نمازی گرفته شد اما امیدواریم که دانشگاه آزاد این روند را فراموش نکند.در واقع تشکل مسیری برای رشد است و انتظار ما این است که هر فردی که ادامه دهنده این راه است با همین نگاه رو به جلو حرکت کند.

نظر شما