در گفت و گو مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری با برنا مطرح شد ؛

مافیاهای زباله شهر را قرق کرده اند / صداو سیما برای تبلیغات فرهنگی با شهرداری همکاری نمی کند

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۶:۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۰۶۱۷۴
مافیاهای زباله شهر را قرق کرده اند / 
صداو سیما برای تبلیغات فرهنگی با شهرداری همکاری نمی کند
با لباس هایی کثیف و رنگ و رو رفته و با ظاهری شوریده و پریشان حال، تمام کوچه ها و خیابان ها را گز می کنند تا شاید میان زباله ها،چیز به دردبخوری پیدا کنند و بفروشند و روزشان را شب کنند. در هر ساعتی از شبانه روز می توان آنها را دید که یا گاری کوچکی در دست دارند یا کیسه بزرگی روی دوش . آنها چه کسانی هستند؟ از طرف کدام نهاد و ارگانی مدیریت می شوند؟ اگر شهرداری زباله ها را جمع آوری می کند، پس آنها چه کاری انجام می دهند؟ آیا حواس شهرداری و بهزیستی به آنها هست؟ با دیدن آنها یک ناظر بیرونی مثل یک توریست چه قضاوتی درباره شهر ما و شهروندان ما می کند؟ آیا چهره شهر را فقیر جلوه نمی دهند؟ و اصلا مگر مسئولان آنها را نمی بینند که تا این حد در شهر پررنگ شده اند؟ یا اینکه قدرت مافیایی که بالاسرآنهاست از قدرت مسئولان بیشتر است ؟ این ها سوالاتی است برای رسیدن به پاسخ هایشان گفت وگویی با شهرام فیروزی به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری داشتیم که در ادامه می خوانید.

چه ارزیابی از حضور دوره گردهایی که زباله ها را جمع آوری می کنند، دارید؟ شهرداری چه برخوردی نسبت به این آدمها انجام می دهد؟ سازمان مدریت پسماند چه موضعی نسبت به این موقعیت دارد ؟

_شهرداری تهران بر اساس قراردادهایی که با پیمانکاران برای جمع آوری زباله های خشک در مناطق مختلف می بندد، 22 پیمانکار برای 22 منطقه تهران دارد. این پیمانکاران موظفند که پسماندهای خشک ارزشمند شهروندان را جمع آوری کنند. این جمع آوری به دو شیوه ثابت و سیار انجام می گیرد. در روش سیار ماشین­ها به محلات مراجعه می کنند ، وانت هایی که ملودی دارند و با نواختن ملودی، شهروندان زباله های خود را تحویل می دهند که هنگام تحویل، کیسه زباله هم دریافت می کنند. اگر به هر دلیل شهروندان در خانه نباشند،500 غرفه در محلات مختلف تهران داریم که این غرفه ها پسماندهای خشک را دریافت می­کنند و به ازای آن لوازم تحریر، یا لوام بهداشتی و در برخی اوقات وجه نقد هم دریافت می کنند. برای معضل مد نظر شما اتفاقی از آنجایی رخ نمی دهد  که شهروندان با عدم مشارکت خودشان ،فضا را مهیا می کنند برای دوره گردهایی که که این پسماندها را جمع آوری می­کنند. شهروند با عاملان شهرداری در مبدا همکاری نمی کنند و پسماند را تحویل نمی دهد و پسماندها را در مخازن به شکل مختلط می ریزند که در این شرایط،دوره گردها پسماند خشک مورد نظرشان را جمع آوری می کنند.

 پیمانکاران و ناظران ما موظف هستند که با این دوره گردها برخورد کنند یعنی این آدمها را جمع آوری کرده و به مراجع قضایی و قانونی تحویل دهند که بارها و بارها این اتفاق افتاده و پرونده های متعددی موجود است. اگر شهروندان ضریب همکاری خود را بالا ببرند یعنی یا در مخازن و یا به ماشین های سیار، پسماند خشک را تحویل دهند دیگر زباله ای نمی ماند که دوره گردها برای جمع آوری آن اقدام کنند. ما همواره از طریق رسانه های مختلف از شهروندان می خواهیم که این همکاری را انجام دهند.

به نظر می رسد مافیایی در پشت پرده در حال فعالیت است. شهرداری چه اقداماتی برای مقابله با فعالیت این مافیا انجام داده است ؟

این بخش جمع آوری در اختیار پیمانکاران قرار دارد . پیمانکاران را موظف کردیم که به هیچ وجه اجازه ندهند افرا غیرمجاز این زباله ها را جمع کنند. در این راستا حوزه معاونت خدمات شهری در مناطق 22 گانه نظارت می کنند که این اتفاق نیفتد. خود سازمان مدیریت  پسماند نیز ناظرانی دارد که این امور را پیگیری می­کنند. در سطح شهر تهران 60 هزار مخزن داریم .طبعا شهرداری نمی تواند روی 60 هزار مخزن ناظر داشته باشد. تنها راهکار برخورد با این موضوع،بالا رفتن ضریب مشارکت شهروندان است.

به نظر می رسد که اطلاع رسانی زیادی برای آگاهی مردم صورت نگرفته است، برای آگاه شدن مردم از اینکه ساعت 21 زباله های خود را در مخزن زباله قرار دهند فرهنگسازی و تبلیغات درستی انجام شده و فراگیر شد ولی در خصوص تفکیک زباله های خشک و تر و زمان تحویل آنها و چگونگی آن تبلیغات آنقدر ضعیف بود که تقریبا اکثر مردم اطلاع ندارند ، چرا تبلیغات تا این حد ضعیف؟

هیچ کدام از کسانی که در مخزن در پی جمع آوری پسماندها هستند،ربطی به افراد ما ندارند. در محلات به صورت چهره به چهره ساعت را اعلام کرده ایم و خانه به خانه این تبلیغات انجام شده است. مثلا در این محله روز دوشنبه ساعت 9 تا 12 وانت های ملودی دار این زباله ها را جمع می کنند. درباره مخزن های ثابت هم این اطلاع رسانی شده است که مثلا نزدیک ترین مخزن به مکان زندگی شما کجا قرار دارد  و از 8 صبح تا 18 متصد ی غرفه مکلف به تحویل گرفتن پسماند های شماست.

 این اطلاع رسانی چهره به چهره که از گفتید در چه ساعاتی از روز صورت گرفته است؟ به نظر می رسد در زمان هایی بوده است که اکثریت مردم در  خانه نبوده و در محل کار حضور داشته اند

ساعت 9 تا 12 ظهر بوده است ، شاید دراین ساعات نبودند .برای عزیزانی که این ساعت روز در خانه نبودند در غرفه های جمع آوری زباله خشک اطلاعیه زده ایم.

چرا هنگام شب این اطلاع رسانی ها صورت نمی گیرد؟ از من اهالی رسانه تا آدمهای دیگر کمتر درباره مکان این غرفه ها آشنایی دارند .به شخصه این غرفه ها را ندیده ام.

واقعا بین این همه غرفه شما هیچ کدام را ندیده اید؟!

نه و تنها من نیستم که در حوالی محل زندگیم ندیده ام ، از خیلی ها سوال کردیم و مطلع نبودند

خواهشی از شما دارم به عنوان اهالی رسانه، ما نرم افزاری  با عنوان زمین سبز داریم  . مردم می توانند این نرم افزار را دانلود کنند. اگر روی گوشی خودشان نصب کنند اولین صفحه ای که باز می شود آدرس غرفه ها مشخص شده است. حتی به شما گفته می شود که از کدام مسیر می توانید  به این غرفه ها بروید و پسماندها را تحویل دهید. ضمن اینکه قابلیت این را دارد که اگر شهروندی انتقاد و پیشنهاد هم دارد  و حتی گزارش با عکس هم می تواند ارسال کند. ما تا جایی که توانش را داشتیم، اطلاع رسانی کرده ایم. اما  از طریق رسانه ای مثل صدا و سیما که می تواند بهترین رسانه باشد هنوز نتوانسته ایم اطلاع رسانی را انجام دهیم

چرا ؟  این تبلیغ که از جنس تبلیغات فرهنگسازی است و   به نفع سلامت و زیبایی شهر و کشور است

به خاطر گیر و بند هایی که صدا و سیما دارد. مثلا این بخش را زیر مجموعه تبلیغاتی بازرگانی خود می دانند  و هزینه هایی که برای آن طراح می کنند  در توان ما نیست.

نکته دیگری که درباره این دوره گردها وجود دارد این است که ظاهر شهر را خراب می کنند. طوری که اگر یک توریست وارد شهر ما شود فکر می کند که چقدر فقر در جامعه ما بیداد می کند. حداقل برای زیبا سازی ظاهر شهر می توان سیاست گذاری  هایی انجام داد که از کمیت این افراد کاسته شود. مثلا با سازمان بهزیستی می توان همکاری هایی داشت. یا برخورد قانونی با این افراد شود.

این افراد تحت نظر بهزیستی نیستند. بارها و بارها طی طرح های جهادی که با نیروی انتظامی داشتیم با این افراد برخورد داشته ایم. اما در مجموع به عنوان یک کارشناس به نظرم با برخوردهای ضربتی  راهی به جایی نمی بریم  . بهترین شیوه مشارکت  شهروندان است. اگر در مخزن ها پسماند خشک و ارزشمندی نباشد،دوره گرد و زباله گرد هم در آن جست و جو نخواهد کرد. رسالت من و شما می تواند تا همین جا باشد که این اطلاع رسانی انجام شود که شهروندان ما جهت مشارکت مجاب شوند که اولا پسماند خشک  را از پسماند تر جدا کرده و ثانیا در ساعت مورد نظر پسماند را یا به وانت ها و یا به مخزن های ثابت تحویل دهند. در کشورهای اروپایی هم به همین شکل است که اگر شهروند پسماند را به طور مخلوط خشک و تر دم در بگذارد،شهرداری برخورد قانونی می کند و مثلا جریمه هایی در نظر گرفته می شود. متاسفانه بدعت بدی که گذاشته شده این است که تمام مسئولیت ها را گردن شهرداری می اندازیم ، در حالیکه خودمان به عنوان شهروند هم مسئولیت زیادی داریم .

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز