ستاری در جمع برگزیدگان رویان:

فضای نقش‌آفرینی نخبگان در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان مساعد شده است

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۱۲:۵۶:۲۷
کد خبر: ۶۰۸۰۷۴
فضای نقش‌آفرینی نخبگان در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان مساعد شده است
به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، زیرساخت های خوبی ایجاد شده است تا تا نخبگان و مراکز علمی و تحقیقاتی داخل و خارج با یکدیگر تعامل کنند و موسسه رویان یکی از نمونه‌های موفقی به شمار می‌رود که به خوبی از این زیرساخت استفاده می‌کند.

 

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان، با تأکید بر این‌که باید زمینه کسب علم دانشجویان کشور در ابعاد بین‌المللی و زمینه بازگشت آن‌ها به درستی فراهم شود، افزود:  علاوه بر ایجاد زمینه کسب علم و تحصیل جوانان در رشته‌های اولویت‌دار و مورد نیاز کشور در دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر دنیا، می‌بایست زیرساخت‌های بازگشت آنان را نیز فراهم کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به ضرورت بورسیه تحصیلی دانشجویان برای دانشگاه های برتر دنیا گفت: به واسطه اطلاعات نادرست و غیر علمی درباره خروج نخبگان، ارتباط با دیگر کشورها و زمینه تحصیل دانشجویان در مراکز علمی بین‌المللی تحت تأثیر قرار گرفته است که این روند باید اصلاح شود.

ایجاد زمینه بازگشت نخبگان

ستاری با بیان این‌که باید با اصلاح تفکر نادرست نسبت به تحصیل در دیگر کشورها و ایجاد کردن زمینه بازگشت نخبگان، محدودیت‌ها از میان برود، اظهار کرد: با ایجاد محدودیت و جلوگیری از تحصیل دانشجویان کشورمان در مراکز معتبر بین‌المللی، پیشرفت علمی میسر نمی‌شود و  باید ضمن همکاری مشترک و تعامل با مراکز علمی و  دانشگاه های خارجی، زیست‌بوم مساعد فعالیت علمی و فناورانه آنان را در کشور ایجاد کنیم.

وی  با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های بازگشت نخبگان برای فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی کشور گفت: از ابتدای سال جاری روزانه از 100 دانشگاه برتر دنیا حداقل سه نفر در این سامانه تایید شدند تا بتوانند در مراکز داخلی جذب شوند و یا شرکت و کسب و کار خود را در داخل کشور راه اندازی کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد:  به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، بنیاد ملی نخبگان زیرساخت های خوبی در این زمینه ایجاد کرده است تا نخبگان و مراکز علمی و تحقیقاتی داخل و خارج با یکدیگر تعامل کنند و موسسه رویان یکی از نمونه‌های موفقی به شمار می‌رود که به خوبی از این زیرساخت استفاده می‌کند.

 

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، به ظرفیت نخبگان  برای ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و  نواوری در کشور افزود: این افراد در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی  برجسته دنیا آموزش دیده اند می توانند روند تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را سرعت ببخشند، اما این اتفاقات زمانی رخ می دهد که پایه اقتصاد کشور تغییر کند و فضا برای دانش و نیروی انسانی خلاق مناسب شود.

ستاری، با تأکید بر این‌که دانش و فناوری خریدنی نیست، بلکه آموختنی است، اظهار کرد: اقتصاد مبتنی بر منابع نفتی این اشتباه را ایجاد می‌کند که می‌توان دانش و فناوری و نوآوری را خریداری کرد، در حالی که دانش یاد گرفتنی است و برای رشد و شکوفایی آن، می‌بایست زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

وی ادامه داد: نرخ کمی خروج نخبه‌های کشور ما نسبت به میانگین جهانی اندکی کم‌تر است البته باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌های صحیح، این روند از بعد کیفی اصلاح شود.

ضرورت تعامل و همکاری بین‌المللی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت بسیار بالای گسترش تعامل و توسعه همکاری‌های بین المللی در حوزه فناوری‌های پیشرفته‌ای چون سلول های بنیادی، پزشکی بازساختی و زیست‌فناوری گفت: معاونت علمی در این راستا زیرساخت های خوبی برای تبادل اطلاعات و همکاری بین‌المللی شکل داده است و همچنان آماده هستیم این زیرساخت‌ها را در اختیار دانشگاه ها و مراکز علمی  همچون رویان قرار دهیم.

وی افزود: خوشبختانه ایجاد چنین زیرساختی موجب شد تا صادرات داروهای زیست‌فناوری به دیگر کشورها بیش از گذشته شود و امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان، راه و رسم دریافت استانداردهای بین‌المللی و آزمایشات پیش‌بالینی برای حضور در بازارهای بین‌المللی را آموخته‌اند.

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، زمینه‌ساز تمامی موفقیت‌ها در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان را نیروی انسانی خلاق و نوآور دانست و اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان با ترویج فرهنگ این اقتصاد و درک این موضوع که آینده کشور در خام‌فروشی نیست و به نیروی انسانی خلاق آن بستگی دارد، ممکن می‌شود.

ستاری مؤسسه تحقیقاتی رویان را یکی از مدل‌های موفق بهره‌مندی از توانمندی نیروی انسانی و تعاملات بین‌المللی علمی در گسترش مرزهای دانش و فناوری دانست و گفت: رشد و توسعه قابل توجه مؤسسه رویان این مؤسسه را به یک برند موفق و معتبر در عرصه سلامت کشور بدل کرده است.

 رییس ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی کشور، با تأکید بر این‌که رویان باید بیش از پیش به‌سوی پژوهش‌های کاربردی با نقش‌آفرینی بخش خصوصی حرکت کند، ابراز امیدواری کرد شرکت های زایشی این مؤسسه به برندهای بین المللی بدل شوند.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان

در این مراسم، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس جشنواره تحقیقاتی رویان، سفیر ژاپن و کاردار سفارت هلند از برگزیدگان بخش‌های بین‌المللی و داخلی این جشنواره تقدیر شد.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان (پزشکی تولیدمثل ـ سلول‌های بنیادی) از هشتم شهریورماه 1396 به مدت سه روز در سالن همایش‌های برج میلاد آغاز به کار کرد و روز دهم شهریورماه، با معرفی ۵ برگزیده خارجی و ۵ برگزیده داخلی به کار خود پایان داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز