رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

آب را قربانی مسأله جزیی‌تری مثل یوزپلنگ نکنیم/ من بیشتر از ۵ درصد از مسائل محیط زیستی تخصص ندارم

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۱:۲۴:۵۷
کد خبر: ۶۰۸۹۶۵
آب را قربانی مسأله جزیی‌تری مثل یوزپلنگ نکنیم/ من بیشتر از ۵ درصد از مسائل  محیط زیستی تخصص ندارم
عیسی کلانتری گفت: مساله آب فقط، خطر برای نظام نیست، خطر برای تاریخ هفت هزارساله این سرزمین است. این مساله را نباید با مساله جزیی‌تری مثل چند یوزپلنگ کمرنگ کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، عیسی کلانتری در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه رؤسا و مدیران می‌آیند و می‌روند اما خبرنگاران سنگ کف رودخانه هستند گفت:  با تغییراتی که در آینده نزدیک در سازمان از نظر تشکیلاتی خواهیم داد جایگاه مهم‌تری برای خبرنگاران از نظر علمی و همچنین آسانی کارتان پیش‌بینی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: همین‌طور حفاظت از منابع ژنتیکی بدون اینکه خود مردم پی به اهمیت آن ببرند امکان‌پذیر نیست. یا تمیز نگه داشتن محیط هم بدون مشارکت مردم امکان ندارد. بسیار می‌گویند کار فرهنگی زمان‌بر است اما زمانش آن‌قدر زیاد نیست.

او با اشاره به شهر بیرجند و نبود زباله در آن گفت: بیرجند شاید کمترین مامور تمیزکننده شهر را داشته باشد اما مردم شهر را کثیف نمی‌کنند. ما باید کشور را با آموزش و بردن فرهنگ محیط زیست به داخل جامعه به این شکل دربیاوریم و این نقش شماست. اگر خوب فعالیت کنید و ما هم شما را خوب پشتیبانی کنیم می‌توانیم حافظ محیط زیست باشیم اگرنه نمی‌توانیم.

کلانتری در ادامه به مسئله معدن طلای ورزقان پرداخت و گفت:  معدن طلایی در ورزقان برای استخراج طلا از سیانور هم استفاده می‌کند. ضوابط زیست محیطی را رعایت نکرده‌اند و برخی پرندگان و … از بین رفته‌اند. قاضی اول حکم بستن معدن را داده و بعد حکم بازکردن را داده است. محیط زیست متعلق به نسل‌های بعد است و ما امانت‌دار هستیم. منتهی هر کشوری اولویتی به محیط زیستش می‌دهد. در کشور ما بدون اغراق بالای ۷۰ درصد مشکلات محیط زیست مساله آب است و باید روند موجود در کشور ادامه پیدا کند مساله آب فقط یک مساله خطر برای نظام نیست، خطر برای تاریخ هفت هزارساله‌ی این سرزمین است. این مساله را نباید با مساله جزیی‌تری مثل چند یوزپلنگ کمرنگ کنیم، آب را نباید قربانی یک گونه گیاهی کنیم. تهدید آب برای کشور مساله بود و نبود کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی دریاچه ارومیه ۳۰ میلیارد متر مکعب آب داشت و کارشناسان گفتند اگر تعادل آبی از دست برود این دریاچه خواهد خشکید. آن زمان سمیناری در حاشیه اطراف دریاچه که همه‌اش زیر آب بود گذاشتیم. آن زمان گفتند آقای کلانتری ما را مسخره کرده آب دریاچه راه‌آهن را گرفته اما ایشان می‌گویند دریاچه به زودی خشک می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه من یک مدیر هستم گفت: من از گفتن بلد نیستم ابایی ندارم من برای مدیریت آمده ام اما  و نظارت بر مسائل و اظهار نظر را باید به عهده متخصصان  باید سپارد در حوزه های تخصصی محیط زیستی من شاید  بیشتر از 5 درصد هم تخصص نداشته باشم.

کلانتری خاطرنشان کرد: حفظ محیط زیست در کلان وظیفه حکومت است اما الان دولت که تنها بخشی از حکومت است هم از پس آن بر نمی‌آیند.

عیسی کلانتری در ادامه افزود: یکی از اهداف توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های بعد است. آیا نسل بعد آب و خاک و تنوع زیستی و حیات وحش جنگل نمی‌خواهد؟ چون ما فناوری حفاری و اره برقی و تفنگ ژ۳ داریم همه چیز را برای خوشبختی نسل موجود می‌خواهیم.

او ادامه داد: اگر ما سیاست توسعه متوازن و پایدار را درست پیاده کنیم هیچ مشکلی نه با حفظ محیط زیست و نه با توسعه خواهیم داشت اما اگر سیاست متوازن را در پیش نگیریم یکی قربانی دیگری خواهد شد. اگر حفظ محیط زیست را با توسعه همراه نکنیم مثل کشورهای آفریقای استوایی می‌شویم که جنگل و منابع طبیعی دارند اما مثل حیوان زندگی می‌کنند. برعکس آن هم می‌شود برخی کشورهای غربی که با خرج منابع طبیعی و هزینه کشورهای دیگر می‌خواهند خود را نجات دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شیوه اطلاع رسانی در این سازمان تاکید کرد: من به همکارانم گفتم هیچ‌کس حق کوچک‌ترین بی‌احترامی به هیچ خبرنگاری را ندارد. چرا که اگر شما درست مسائل را منعکس کنید و جامعه درست مسائل را دریافت کند، می‌توانیم مطمئن باشیم محیط زیست درستی را برای نسل بعد به جا می‌گذاریم اگر نه این نسل موجود با استفاده نادرست از فناوری همه چیز را برای نسل بعد از بین می‌برد. 

وی افزود: سیاست سازمان، توسعه پایدار است. سیاست سازمان، توسعه متوازن است. ما در راستای توسعه متوازن و توسعه پایدار و با یک سری تغییرات تشکیلاتی می‌خواهیم نه مانع توسعه واقعی کشور باشیم و نه می‌خواهیم محیط زیست را به واسطه عدم پیشرفت حفظ کنیم. کشور نزدیک به چهار و نیم میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار دارد و دولت نمی‌تواند بی توجه به این موضوع سیاست‌گذاری کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز