گزارش برنا از احداث مسیر دوچرخه سواری که به پارکینگ موتورسیکلت تبدیل شد،

هزینه میلیاردی شهرداری برای یک پروژه شکست خورده !

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۵:۴۲:۳۵
کد خبر: ۶۱۴۳۸۰
هزینه میلیاردی شهرداری برای یک پروژه شکست خورده !
در حالی در خیابان های تهران مسیر ویژه ای برای دوچرخه سواران در نظرگرفته شده است که بررسی ها نشان می دهد این طرح با هزینه میلیاردی با شکست روبه رو شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، از سال 93 طرحی توسط شهرداری تهران آغاز به کار کرد که طبق آن مقرر شد مسیرهای ویژه ای برای دوچرخه سواران در خیابان های تهران در نظر گرفته شود.

این طرح تا تابستان 96 هم ادامه داشت که افتتاح مسیر دوچرخه سواری در  میدان ولیعصر - خیابان کریم خان زند تا خیابان ویلا جزو آخرین مسیرهای افتتاح شده در این طرح است.

طبق روال معمول در دوران شهردار سابق هزینه انجام شده برای این طرح هم مانند سایر طرح های شهرداری رسانه ای نشد و رقم دقیقی از آن در اختیار رسانه ها قرار نگرفت .

ما اگر در این طرح هزینه موانع فلزی لازم برای جداسازی مسیر دوچرخه و هزینه نیروی انسانی را در نظر نگیریم ، با نگاهی به قیمت یک متر مربع رنگ آمیزی روی آسفالت که چیزی حدود 5000 تومان است متوجه هزینه میلیاردی این پروژه می شویم .

این طرح با هزینه میلیاردی در حالی انجام شده است که با دو مشکل اساسی موجه شده است ، اولین مسئله این است که مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در نقاط مختلف شهر به محلی برای پارک موتور توسط موتورسواران تبدیل شده است، یعنی با گذر از کنار این مسیرها نشانی از مسیر ویژه دوچرخه سواران نیست و بیشتر شبیه پارکینگ موتور سیکلت است.

دومین مشکلی که در این طرح وجود دارد این است که آیا تهران با این شدت آلودگی مکان مناسبی برای دوچرخه سواری است یا نه؟

 دانشور، دکتر طب ورزشی در گفت و گو با خبرنگار برنا در این مورد گفت : شاخص آلودگی هوا هر روز صبح مشخص میشود، فعالیت های روزمره و ورزش کردن شرایط هوایی استاندارد هیچ مانعی ندارد، هر مقداری که شاخص آلودگی بالاتر از حد استاندارد برود حضور مردم در فضای باز خطرناک تر می شود. 

او در ادامه گفت:ورزش مخاطرات بدن را یک پله بالاتر میبرد چون وقتی کسی ورزش میکنه تنفسش بیشتر و در نتیجه ضربان قلبش هم بیشتر می شود و این اتفاق در هوای آلوده، هوای آلوده بیشتری وارد سیستم تنفس و سیستم گوارشی می کند، بنابراین در شرایط آلودگی هوا عددی که شاخص آلودگی هوا برای عموم مردم دارد مخاطراتش برای ورزشکاران بیشتر است،کسانی که بیماری های قلبی عروقی یا بیماری دیابتی دارند ضریب مخاطراتشان در هوای آلوده بیشتر است.

دانشور در ادامه در مورد حضور دوچرخه سواران در هوای آلوده گفت: دوچرخه سواران را در سه شاخه میتوان دسته بندی کرد،اول، اگر شاخص الودگی هوا از یک عددی بیشتر شودفعالیت فیزیکی که ضربان قلب را افزایش می دهد نباید انجام شود یعنی میشه در خیابان حضور داشت ولی نباید ورزش کرد، دوم : کسانی که بیماری های خاصی  بیماری های قلبی و دیابتی دارندو کسانی که شامل دو گروه سنی کودکان و سالمندان هستند باید احتیاط کنند، سوم: افراد باید در فضاهای بسته ورزش کنند .

گفتنی است بهترین زمان برای دوچرخه سواری در سطح خیابان فصل بهار و تابستان است زیرا در فصل پاییز و زمستان به علت بارندگی و یخبندگان معابر این امر غیرممکن است، این در حالی است که هوای تهران در 5 سال گذشته به طور میانگین در 50 روز از فصل بهار و تابستان در شرایط غیر سالم قرار داشته داشته است، یعنی این طرح در 100 روز از سال قابل اجراست .

امید است با حضور شهردار جدیدطرح ها با مطالعات تخصصی انجام شود تا دیگر اینگونه شاهد هدر رفت بیت المال شهروندان تهرانی نباشیم.

نظر شما