معاون سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد :

کودکان کار و خیابان «کد دار» می‌شوند

۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۹:۵۵:۴۰
کد خبر: ۶۱۸۲۶۴
کودکان کار و خیابان «کد دار» می‌شوند
معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: کودکان کار و خیابان که شناسایی می شوند هربار یک اسم و کدملی را بیان می کنند به همین دلیل ما بدنبال آن هستیم تا با توجه به شکل ظاهری کودک، یک «کد» برای او درنظر بگیریم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری  برنا،  حبیب الله مسعودی فرید گفت: سازمان بهزیستی در برنامه ششم توسعه مکلف به ساماندهی کودکان کار شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ورودی کودکان در مراکز شبانه روزی رو به کاهش است گفت: شناسایی این کودکان سخت است چراکه کودکانی که شناسایی می شوند هربار یک اسم و کدملی را بیان می کنند و ما بدنبال آن هستیم تا با توجه به شکل ظاهری کودک یک کد برای او درنظر بگیریم.

وی افزود: بارها مشاهده شده است کودکی در تهران با یک نام و کدملی پذیرش و بعد از چندماه همان کودک با نام دیگر در شهری دیگر پذیرش شده است.

معاون اجتماعی بهزیستی کشور گفت: آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان نقطه قوتی است که شور و هیجان برای انجام این آیین نامه باید ادامه یابد.

فرید به جلسه ای با دادستانی در این رابطه اشاره کرد و گفت: به دادستانی گفتیم تا از همه دستگاه ها بخواهند آیین نامه ساماندهی کودکان کارو خیابان را طبق وظیفه خود انجام دهند.

وی ادامه داد: 60 درصد کودکان کار اتباع بیگانه هستند و این درحالی است که برخی از این کودکان، قاچاق و ناخواسته قربانی می شوند.

فرید افزود: نمی توان برای همه کودکان کار و خیابان نسخه واحد پیچید چون 90 درصد آنان با اقوام خود زندگی می کنند.

وی در مورد انتقادهای وارده به طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: با بررسی چگونگی ساماندهی کودکان کار در 13 کشور دریافتیم این کودکان معضل و نگرانی اصلی هر کشوری هستند، شماری از کودکان کار در کارگاه های بی نام و نشان کار می کنند و اینها بیشتر در معرض انواع آسیب قرار دارند.

معاون اجتماعی بهزیستی ادامه داد: بیشتر این کودکان از خانواده ای با درآمد پایین هستند که باید کاری کنیم تا خانواده های فقیر، زن بدسرپرست و دارای فرزند معلول، کودک خود را برای تامین معیشت به بیرون نفرستند و بتوانیم این خانواده را تحت حمایت سازمان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: ضمن احترام گذاشتن به کودک نباید اجازه دهیم این افراد توسط هیچ گروه و یا باندی مورد سوء استفاده قرار بگیرند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: متاسفانه برخی دلال آسیب‌های اجتماعی هستند، به همین دلیل همیشه با اجرای چنین طرح‌هایی در کشور، با حجم انتقادات از سوی آنها روبرو می‌شویم.

فرید ادامه داد: رویکرد سازمان بهزیستی در زمینه ساماندهی این کودکان ارائه خدمات روزانه است و ما موافق ماندگاری آنها در مراکز نیستیم به همین دلیل تعداد مراکز روزانه را توسعه داده‌ایم.

فرید گفت: درحال حاضر 50 مرکز روزانه در کشور توسط بخش غیردولتی و 30 مراکز شبانه روزی از این کودکان نگهداری می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز