خطرناک ترین تفریح ایرانی ها

۱۳۹۶/۰۷/۱۴ - ۱۲:۳۷:۴۷
کد خبر: ۶۲۱۱۹۳
خطرناک ترین تفریح ایرانی ها
مهدیه حسینی دبیر دومین جشنواره غذا درمانی از جایگاه مهم غذادرمانی در طب ایرانی – اسلامی گفت و رفتن به کافی شاپ و رستوران را خطرناک ترین تفریح مردم ایران دانست.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، مهدیه حسینی، دبیر دومین همایش و جشنواره غذادرمانی و عضو انجمن ارگانیک ایران در پاسخ به این سؤال که منظور از غذادرمانی پیشگیری از بیماری توسط غذا است یا درمان بیماری‌ها با غذا؟ گفت: منظور هم پیشگیری و هم درمان توسط غذا است.

وی ادامه داد: به کمک غذا نه تنها می‌توان از بیماری‌ها پیشگیری کرد بلکه یکسری از بیماری‌ها را نیز می‌توان درمان و یکسری دیگر را کنترل کرد.

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا از نظر علمی در ایران به مرحله‌ای رسیده‌ایم که با غذا بیماری‌ها را درمان کنیم؟ گفت: مبحث خوراک درمانی از زمان ابوعلی سینا و قبل از وی بوده و حتی یکسری از خورش‌های ایرانی که اکنون وجود دارد، قبلاً حالت جوشانده دارویی داشته و این جوشانده‌ها بعداً تبدیل به غذا شده‌اند مثلاً خود قرمه سبزی قبلاً یک جوشانده برای درمان بیماری زکام بوده و بعدها سبزی‌های دیگر به آن اضافه شده و به صورت غذای امروزی درآمده است.

وی ادامه داد: غذادرمانی در طب ایرانی و اسلامی ریشه فوق العاده محکم، قوی و دو هزار ساله دارد. البته در این جشنواره و نمایشگاه بیشتر بر روی پیشگیری از بیماری‌ها و کنترل علائم بیماری‌ها می‌خواهیم کار کنیم و نه درمان.

استفاده از گیاهان دارویی به صورت اشتباه در طبخ غذا

حسینی با تأکید بر اینکه غذا به راستی درمان است، گفت: ما از گیاهان دارویی به عنوان طب آلترناتیو (طب جایگزین) استفاده می‌کنیم و در کنار درمان به وسیله داروهای شیمیایی شاید یک داروی گیاهی هم به عنوان طب مکمل به ما پیشنهاد شود. در بسیاری از محله‌های ما عطاری وجود دارد اما تنها استفاده‌ای که از گیاهان دارویی داریم، استفاده از چند گیاه مشهور (زنجبیل، دارچین و نهایتاً چند نوع فلفل) به عنوان ادویه در غذاها آن هم به روش‌های طبخ اشتباه است در حالی که از انواع و اقسام گیاهان دارویی و اساره آنها می‌توانیم برای پیشگیری و درمان در غذاهایمان استفاده کنیم.

این عضو انجمن ارگانیک ایران با اشاره به اینکه اساتید برجسته‌ای در ایران از جمله پروفسور متین در خصوص مواد مؤثر گیاهان دارویی و تأثیر آنها بر روی سیستم ایمنی تحقیقات ارزشمندی انجام داده‌اند و کتاب‌های خوبی در این زمینه نوشته شده است، گفت: می‌توانیم بر اساس ترکیب غذا نوع گیاهی که باید به آن اضافه شود را انتخاب کنیم.

بیشترین تفریح مردم ایران خطرناک‌ترین برای سلامتی آنها است

وی با اشاره به اینکه اولین همایش و جشنواره غذادرمانی بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، گفت: مردم ما تفریح خاصی ندارند و تفریح بیشتر مردم رفتن به رستوران و کافی‌شاپ‌ها شده است. وضعیت رستوران‌ها و فست فودها که تعداد آنها هم زیاد شده بسیار اسفناک است و خارجی‌هایی که از سایر کشورها به ایران می‌آیند عنوان می‌کنند که یک غذای سالم پیدا نمی‌کنند و غذای شما فوق‌العاده خطرناک است به همین دلیل از سوپرمارکت‌ها مواد خشک تهیه می‌کنیم و از آنها استفاده می‌کنیم. چون هم مواد غذایی و هم نحوه پخت غذاهای شما معایب بزرگی دارند.

دغدغه مردم استفاده از مواد غذایی سالم است اما نمی‌دانند از کجا باید آن را تهیه کنند

حسینی با تأکید بر اینکه این رستوران‌ها بیشترین ضربه را به سلامت مردم می‌زنند، گفت: دغدغه بسیاری از مردم استفاده از مواد غذایی سالم است اما نمی‌دانند چگونه و از کجا می‌توانند این مواد سالم را تهیه کنند. مؤسساتی هم که مواد غذایی ارگانیک و سالم تهیه می‌کنند هم حمایت نمی‌شوند و تحت نظارت نهاد خاصی قرار ندارند تا سیستم آنها مکانیزه شده بر عملکرد آنها نظارت قوی صورت گیرد. ما باید در کشور یک نهاد خصوصی و یک تشکل برای نظارت بر تهیه مواد غذایی ارگانیک به عنوان مرجع مواد غذایی سالم داشته باشیم و کلیه تولید‌کنندگان مواد غذایی سالم و محصولات سلامت محور را داخل سامانه جامع قرار داده و این سامانه را در اختیار همه قرار دهیم. باید همه کسانی که هم و غمشان سلامتی مردم است را دور هم جمع و تشکلی را راه بیندازیم که مرجع مواد غذایی سالم و تغذیه سالم باشد که البته نحوه پخت سالم و آموزش ایمنی غذا را نیز به مردم ارائه دهد.

اگر حمایت شود ۶ ماهه می‌توان مردم را آگاه کرد

دبیر دومین همایش و جشنواره غذادرمانی در پاسخ به این سؤال که چه قدر زمان نیاز است تا همه مردم با ویژگی‌های غذای سالم و نحوه طبخ درست غذاها آشنا شوند، گفت: اگر از مردم، تشکل‌های خصوصی، نهادهای خصوصی و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند حمایت بیشتری صورت گیرد و اصحاب رسانه نیز ما را پوشش دهند تا اطلاع رسانی گسترده‌ای در کل جامعه داشته باشیم ظرف شش ماه آینده می‌توان دید که پشت سر هم جشنواره‌های غذاهای سالم برگزار می‌شود.

وقتی پای پول به میان می‌آید سلامت را قربانی می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: البته بسیار مهم است که محتوا حفظ شود. ما برای تولید محتوا سال‌ها وقت گذاشته‌ایم. محتوای کار باید تولید محصولات سالم و تغذیه سالم باشد و نباید به فکر تجاری‌سازی باشیم. چرا که وقتی پای پول و تجاری‌سازی وسط می‌آید یکسری افراد برای انتفاع از این جریان، سلامت را قربانی می‌کنند.

حسینی در پایان ضمن تأکید بر این مسئله که باید مواد غذایی سالم و غیرتراریخته را ترویج کنیم، گفت: باید اطلاع‌رسانی کنیم مواد غذایی سالم چگونه است و مواد غذایی تراریخته چگونه است و بعد انتخاب و اختیار را به مردم واگذار کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:بهداشت نیوز

 

 

 

نظر شما