رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در گفت‌وگو با برنا:

سرهنگ بستو: ناجا در چند سال اخیر به پلیس مردم محور تبدیل شده است/ عملیات رعد سه به زودی اجرا می شود

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۵:۳۰:۰۱
کد خبر: ۶۲۱۲۱۶
سرهنگ بستو: ناجا در چند سال اخیر به پلیس مردم محور تبدیل شده است/ عملیات رعد سه به زودی اجرا می شود
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، پلیس پیشگیری تهران بزرگ به عنوان پایتخت و پرجمعیت ترین استان کشور یکی از سخت ترین مسوولیت ها را در این خصوص دارد. سرهنگ رضا بستو رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ تاکید می کند بحث پیشگیری به طور مستمر و شبانه روزی در دستور کارشان قرار دارد و همه تلاشش را به خدمت گرفته تا به این هدف در سطح جامعه، جامه عمل بپوشاند اما پلیس به تنهایی نمی تواند به طور کامل موفق باشد و باید مردم در کنارش باشند.

به گزارش گروه انتظامی خبرگزاری برنا، چهارشنبه سرهنگ رضا بستو ضمن بازدید از خبرگزاری برنا با خبرنگار این خبرگزاری به بهانه آغاز هفته نیروی انتظامی به گفت‌وگو نشست که در ادامه می خوانید:

عملیات رعد یکی از برگ برنده ­های پلیس در چند سال اخیر بوده است. چه دستاوردهایی داشته و چه چشم اندازی برای آن در نظر گرفته اید؟

طرح رعد پلیس پیشگیری، یکی از برنامه های روزانه  کلانتری­ های  تهران بزرگ است. با ورود سردار رحیمی ، سردار فرماندهی تهران بزرگ که عنایتی ویژه نسبت به کلانتری ها داشتند، مقرر شد که اقدامات  ما در قالب طرحی جامع تر نسبت به اقدامات روزانه ، اجرایی شود. به همین خاطر ابتدا کار اطلاعاتی در  کل کلانتری های تهران انجام شد. همکاران ما با استفاده از تجارب خودشان و شناختی که از حوزه استحفاظی خودشان داشتند و همچنین استفاده از منابع شهری و نشست های عمومی که با مردم دارند چه در مساجد و چه مدارس و ... شروع به اقداماتی کردند که کانون های وقوع جرم را شناسایی کنند و با هماهنگی­ هایی که با مقامات قضایی انجام شد، ما با یک طرح ضربتی رعد 1 ، خودمان را به مرحله اجرا رساندیم و دستاورد خیلی خوبی حاصل شد. این طرح در راستای هدف اصلی ما  که ارتقای امنیت عمومی است، انجام شد که خوشبختانه با رضایت عمومی قابل توجهی رو به رو شده است. بنا بر امریه سردار فرماندهی تهران بزرگ ، قرار است این  طرح ها استمرار داشته باشد و طرح رعد 2 را در تاریخ 3 مهر امسال  داشتیم و ان شاءالله طرح رعد 3 هم در دست اقدام است و کارهای اطلاعاتی اش در حال انجام است و به زودی اجرایی خواهد شد. باید تشکر کنم از اصحاب رسانه که اطلاع رسانی خوبی انجام شد  و همین اطلاع رسانی ها باعث دلگرمی بیشتر مردم شد. بازخوردی که خود ما گرفتیم هم رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشت  که در کاهش جرایم جدی ما نقش موثری دارد.

فغفغفغ

عملیات رعد، نمود عینی خارج شدن کلانتری ها از انفعال است که به خصوص در چند سال اخیر حضور پرشورتری در جامعه داشته است. چه اقدامات فرهنگی در نظر گرفته اید که نقش و تاثیر اجتماعی کلانتری ­ها بهتر و بیشتر محقق شود؟

یک سری اقدامات روزانه در دستور کار ماست که  بنا به درخواست مردم که بیشتر از طریق 110 است،انجام می شود. بحث پیشگیری به طور مستمر و شبانه روزی در دستور کار ما قرار دارد.  در چند سال اخیر، توجه ویژه ای به کلانتری ها شده است. از سال 89 طرحی شروع شد به نام مدریریت کیفیت نیروی انتظامی که مخفف آن هم به مکنا معروف است. یک سری اقدامات خیلی شایسته ای در کلانتری های ما انجام شد. هم در بحث زیباسازی محیط و هم بحث حقوق شهروندی . اگر در کلانتری ها حضور پیدا کنید ، می بینید که برخورد ها خیلی بهتر شده است.بحث حقوق شهروندی در اولویت کار ماست و همکاران ما در این خصوص به طور کامل توجیه شده اند.علاوه بر این موارد، در سال گذشته هم طی نشستی که فرماندهان محترم ناجا در خدمت مقام معظم رهبری بودند،ایشان اشاره کردند که توجه ویژه ای به کلانتری ها شود. به همین خاطر طرح تحول در ناجا شکل گرفته است. سردار فرماندهی تهران بزرگ اعتقاد دارند  که کلانتری یک ناجای کوچک است  و توجه ویژه ای به کلانتری ها دارند. به خاطر همین ، هدف ما این است که کلانتری از حالت انفعالی خارج شود و کلانتری ها آن چه وظیفه آنهاست، در قبال حوزه استحفاظی خودشان باید انجام دهند. در کنار وظایفی که هر روز در قبال ارباب رجوع داریم، رویه ناجا در چند سال اخیر، به یک رویه مردم محور تبدیل شده است  و تعامل خیلی خوبی داریم با انجمن ها و نهادهای مردم محور و مساجد و ... و تعامل ما خیلی بیشتر از قبل شده است.یک سری اقدامات ویژه هم  در راستای آگاه سازی و هوشیاری بیشتر و بهتر مردم در دست انجام است.

قفقف

مهر ماه سال قبل از طرح آزمایشی پلیس کودک  حرف زدید. در حال حاضر این طرح در چه مرحله ای قرار دارد؟

در  ماده 31 آئین  دادرسی کیفری آمده که  به منظور حسن اجرای وظایف ضابطان در مورد اطفال و نوجوانان، پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در نیروی انتظامی  تشکیل شود. وظایف و حدود اختیارات آن به موجب لایحه ای است که توسط رئیس قوه قضائیه تهیه می شود. ما بر این اساس زیر ساخت ها را در کلانتری ها فراهم کردیم و الان منتظر این لایحه هستیم که از طریق قوه قضاییه ابلاغ شود. نشست های مختلف هم داشتیم. اخیرا هم نشستی با ریاست محترم دادسرای ویژه اطفال داشتیم  که ان شاءالله به محض اینکه این لایحه ابلاغ شود ، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. اما در حال حاضر  به منظور اینکه  قشر کودک و نوجوان، قشر به شدت آسیب پذیری هستند، در کلانتری های ما در خصوص  بازجویی و مراقبت،اقداماتی ویژه ای در نظر گرفتیم که در حال انجام است. 

لالالا

سال گذشته از افزایش تعداد کلانتری ها هم گفتید. این طرح در چه مرحله ای قرار دارد؟

بر اساس مصوبه 240 شورای عالی امنیت ملی کشور و بند چهارم مصوبه پانصد و یکمین جلسه این شورا که بهمن 94 تشکیل شده بود، اعلام شده بود که به کلانتری های تهران،  40 کلانتری و همین طور به سر کلانتری ها هم  11 سرکلانتری اضافه شود. مصوب هم شده است  و به نهادهای های اجرایی هم ابلاغ شده است. استانداری تهران هم پیگیر این طرح است و ان شاءالله سازمان هایی مثل شهرداری و سازمان های دیگر همکاری کنند و ساختمان ها را در اختیار ما قرار دهند که بتوانیم طبق مدت زمانی که در نظر گرفته شده برای این طرح، طی سه، چهار سال  آینده این طرح به طور کامل اجرایی شود. ولی هنوز در نهادهای دیگر وظایفی که قرار بوده انجام دهند را انجام نداده اند که ان شاءالله انجام دهند و این طرح اجرا شود.

+

یکی از اهداف و شعارهایی که همیشه از طرف کلانتری ها و پلیس مطرح بوده، لزوم اعتماد و ایمان مردم به پلیس بوده و اینکه مردم پلیس را امین زندگی خود بدانند. اما در چند سال اخیر به نظر می رسد مردم اعتماد خود را از دست داده اند و کمی فاصله افتاده است بین مردم و پلیس. در واقع  فرهنگ سازی ها و اطلاع رسانی های لازم انجام نشده است. نظرتان دراین باره چیست؟

کاملا با حرف شما مخالفم. در این چند ساله مردم اعتماد بیشتری نسبت به پلیس پیدا کرده اند. نمونه بارزش این است که روزانه حدود 10 هزار تماس با مرکز فوریت های 110 پلیس  داشته ایم که حدود 9 هزار از این تماس ها عملیاتی شده و همکاران ما در صحنه حضور پیدا می کنند که همین رقم بالا نشانه اعتماد مردم است. مردم اعتماد دارند که مشکلات خود را با پلیس در میان می گذارند و در صدد رفع این مشکلات به وسیله پلیس هستند. یکی از اهداف اصلی ما رعایت حقوق شهروندی و نحوه خدمت رسانی به شهروندان عزیز است. در حال حاضر  چه از نظر شیوه برخورد،چه سرویس دهی و در کل وظایفی که بر عهده پلیس است،  به نحو احسن انجام می شود. ان شاء الله شما هم به عنوان اصحاب رسانه کمک کنید که این اطمینان و اعتماد، به سطح بالاتری برسد.

یکی از موثرترین شماره تلفن های پلیس، همین مرکز فوریت های پلیس 110 است. اما به نسبت 110، بقیه شماره هایی که در چند سال اخیر طراحی شده،آن طور که باید در زندگی مردم  نهادینه نشده است. در واقع ، همه مردم از کودک تا کهنسال با تلفن 110 و وظایفش آگاهی دارند و هنگام برخورد با حادثه یا جرمی، فوری با این شماره تماس می گیرند اما شماره های دیگر  هنوز جایگاه حداقلی پیدا نکرده اند. فکر می کنید علت این وضعیت چیست؟

به نظرم یکی از علت ها به نحوه سرویس رسانی این شماره ها مربوط می شود. شاید قصوری در کارشان وجود دارد  که باعث بی اعتمادی مردم می شود. علت دیگر به تبلیغات  مربوط می شود  که شاید مردم نسبت به این شماره ها و دایره وظایفشان آگاهی لازم را نداشته باشند که باید این تبلیغات و اطلاع رسانی ها شکل بهتری پیدا کند. 

مسئولیت اصلی شما پیشگیری است. در این راستا یک سری راهکار همیشه وجود داشته که مردم با عواقب جرم آشنا شوند و اینکه چه مجاراتی برای یک مجرم در نظر گرفته می شود. از جمله اعدام و شلاق زدن در ملاء عام یا انداختن آفتابه گردن مجرمان و ....فکر می کنید این راهکارها چقدر با فرهنگ ایرانی ها تناسب دارد؟

البته به نظرم این سوال باید از کارشناسان اجتماعی پرسیده شود که در این زمینه تسلط بیشتری دارند. در خصوص بحث جرم ، آیتم های زیادی وجود دارد که یک آدم تبدیل به مجرم شود. بحث اول به کانون خانواده مربوط می شود و در مرحله بعدی اجتماع و وضعیت فرهنگی که در آن موجود است. این راهکارهایی که گفتید قطعا برای یک سری افراد بازدارنده خواهد بود. اما یک سری افراد هم هستند که به طور غریزی، با رفع جرم ، عناد دارند  و هر کاری هم کنیم و هر راهکاری ارائه دهیم، درس نمی گیرند و به بزهکاری ادامه می دهند و حتی مصصم تر می شوند نسبت به اقدامات مجرمانه خودشان.

لالا

از لحاظ اقداماتی که در تعامل با ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده اید، در چند سال اخیر چه تغییر  و تحولاتی صورت گرفته است؟  

بحث مواد مخدر یک بحث تخصصی است. ما پلیسی داریم به نام پلیس مبارزه با مواد مخدر که  ارتباط تنگاتنگی با ستاد مبارزه با مواد مخدر دارند. در حیطه پلیس پیشگیری همکاری لازم را در بر اساس ظرفیت هایی که می دهند، انجام می دهیم. مثلا یکی از توقعات مردم درباره معتادان  این است که اینها چرا در سطح شهر هستند و مردم  حضور معتادان را از چشم پلیس می بییند. در حالی که پلیس نقش زیادی در این زمینه ندارد و بیشتر به کمپ ها وظرفیت هایی مربوط می شود که در اختیار ما می گذارند. از طرفی دیگر یکی از آیتم های پلیس پیشگیری، بحث مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر است . در طرح رعد 1 و 2 یکی از آیتم هایی که مد نظرمان بود همین بحث خرده فروشان مواد مخدر بود که به نتایج خیلی خوبی هم دست پیدا کردیم  و جزو برنامه روزانه ما هم هست. هر جا که پاتوق فروش مواد مخدر باشد همکاران ما حضور پیدا می کنند و نسبت به دستگیری اقدام خواهند کرد. بحث کلانی مثل مبارزه با قاچاقچیان هم، وظیفه پلیس مبارزه با مواد مخدر است.

حرف آخر؟

تقاضا می کنیم  از هموطنان عزیزمان که توصیه های پلیسی را جدی بگیریم. پیشگیری همیشه بهتر از درمان خواهد بود. باید توجه کرد که در بحث پیشگیری از جرایم، خود پلیس به تنهایی نمی تواند به طور کامل موفق باشد و باید مردم در کنارش باشند. تک تک مردم چشم و گوش ما در سطح شهر هستند و هر مشکلی که مشاهده کردند، می توانند در طول بیست و چهارساعت  با مرکز فوریت های پلیس 110 تماس بگیرند و ان شاءالله  همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن معضل را رفع  خواهند کرد.

بیب

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز