سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران مطرح کرد :

حریرچی : ۸۰ درصد مردم توان بستری در بخش خصوصی را ندارند/ اخلال در درمان بیماران به بهانه کاهش درآمد، از سوی دستگاه‌های نظارتی پیگیری می‌شود/باید از اینکه به ساحت اطبای سنتی و پزشکان درفضای مجازی توهین شده ، عذرخواهی شود

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۴:۰۱:۵۸
کد خبر: ۶۲۲۵۲۸
حریرچی : ۸۰ درصد مردم توان بستری در بخش خصوصی را ندارند/
اخلال در درمان بیماران به بهانه کاهش درآمد، از سوی دستگاه‌های نظارتی پیگیری می‌شود/باید از اینکه به ساحت اطبای سنتی و پزشکان درفضای مجازی توهین شده ، عذرخواهی شود
دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری امروز گفت: طرح تحول سلامت ، بزرگترین پروژه اجتماعی دولت است. تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد که آنها ۱۵ ساله یا بعضا تا ۴۰ ساله توانسته اند نظام سلامت خود را تغییر دهند. در حالیکه وزیر بهداشت، زمان این تغییر را ۱۲ سال اعلام کرده بودند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا، حریرچی در ابتدای نشست با اشاره به نرخ تولید ناخالص ملی و سرانه درآمد مردم در کشور، گفت :  ایران از نظر جمعیت هجدهمین کشور دنیاست و از نظر تولید ناخالص ملی در جایگاه بیست و نهمین کشور دنیا قرار دارد. بنابراین هزینه‌های فردی و خانوادگی براساس درآمد سرانه و سهم هر فرد از درآمد ناخالص ملی محاسبه می‌شود. بر همین اساس در بین 188 کشور جهان ایران دارای رتبه 97 از نظر درآمد ناخالص ملی است.  برای اصلاح این روند و بالا بردن رتبه ما در تولید ناخالص ملی، باید افزایش تولید ملی داشته باشیم. علاوه بر این باید استفاده بهینه از منابع درآمد را داشته باشیم.

وی در ادامه در باره ابعاد مختلف طرح تحول سلامت تصریح کرد :  ما معتقدیم شرکای مختلف با ما در زمینه تعیین منابع و اجرا و ارائه همکاری نکرده اند و در مقاطعی به طرح تحول خدشه وارد شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان مطالبه داریم، در حالی که ۱۵ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان بدهی داریم.۲ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان بدهی دارویی، هزار و ۷۷۱ میلیارد تومان بدهی لوازم مصرفی، ۵۷۲ میلیارد تومان بدهی تجهیزات پزشکی، ۴ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومان بدهی قرارداد، ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی پرسنل، ۱۳۲۲ میلیارد تومان بدهی کارانه کارکنان است.

حریرچی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان نیز از چهار بیمه اصلی طلب داریم. اگر بدهی های وزارت بهداشت به موقع پرداخت شود، تراز مثبت است و می توانیم به مردم خدمت رسانی کنیم.

وی گفت: در سال اول اجرای طرح تحول سلامت ۱۱.۳ درصد هزینه های کمرشکن سلامت را به دلیل کاهش هزینه های بستری کاهش دادیم، ولی خدمات سرپایی ۶.۸ درصد هزینه های آن افزایش پیدا کرد. به رغم افزایش قیمت دلار در همان سال اول طرح تحول، هزینه های دارویی ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. در سال ۹۳ خدمات دندانپزشکی ۲۷.۷ درصد افزایش داشت که این خدمات را در سال های بعد گسترده تر کردیم.

حریرچی  ادامه داد: در سال ۹۳ خدمات پاراکلینیک اعم از آزمایشگاه و رادیولوژی به دلیل پرداختی از جیب مردم ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد، اما محصولات پزشکی ۳۰ درصد کاهش داشت و در مجموع کل هزینه های کمرشکن سلامت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در فضای مجازی در مورد طب سنتی موضوعاتی منتشر می شود که حاوی مطالب غیرعلمی بوده است. این وزارتخانه اقدامات قانونی و شکایت به مراجع قانونی در مورد هر گونه دخالت در مسائل پزشکی و محروم ساختن بیمار از درمان موثر را پیگیری می کند.باید از اینکه به ساحت اطبای سنتی و پزشکان توهین شده، عذرخواهی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تبلیغاتی که در فضای مجازی درباره لاغری ارائه می شود،  گفت : میزان کاهش وزن مناسب در ماه حدود ۲ الی ۴ کیلوگرم است و کاهش بیشتر بر سلامت جسم تاثیر می گذارد. مردم باید از موادی استفاده کنند که مورد تایید وزارت بهداشت است و دارای مهر و پروانه باشد. اکثر موادی که در فضای مجازی تبلیغ می شوند غیرعلمی و غیرقانونی است که از مجاری قانونی به آنها رسیدگی می کنیم.

حریرچی گفت: در خصوص تعرفه چند رشته که محل بحث است، این تعرفه ها بیش از ۱۲ ماه است که روی آن کار کارشناسی انجام شده و بیش از هشت ماه روی آن مذاکره شده است و مسئولان فرصت تبادل نظر دادند. ادامه این مسائل به ضرر مردم و بیماران است. اخلال در درمان بیماران مورد پذیرش نیست. دستگاه های اجرایی اخلال در درمان مردم در مراکز دولتی را پیگیری خواهند کرد.

وی  افزود : تعیین تعرفه ابتدا توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه کارشناسی شده و بعد رای گیری می شود. اینکه همه موضوعات را به وزارت بهداشت نسبت بدهند درست نیست، زیرا وزارت بهداشت فقط یک رای در شورای عالی بیمه دارد.

وی تاکید کرد: اصلاح تعرفه ها بر اساس میزان توان مالی دولت انجام می شود، اگر ملاحظات اقتصادی کشور و بیمه ها اجازه بدهند، ما با افزایش تعرفه در چارچوب اقتصاد ملی مخالف نیستیم. ۸۰ درصد مردم توان پرداخت تعرفه های خصوصی برای بستری شدن را ندارند. ۱۷ درصد به کمک بیمه های تکمیلی و فقط ۳ الی ۴ درصد می توانند به بیمارستان های خصوصی مراجعه کنند.

حریرچی گفت: تاکنون روند طوری ادامه پیدا کرده که خدشه ای به خدمات درمانی مردم وارد نشده است. با کسانی که در رسیدگی به بیماران اخلال ایجاد می کنند سه دسته برخورد صورت گیرد، دسته ای که جامعه پزشکان هستند که با این رفتار موافق نبوده و برخورد خواهند کرد. اختیاراتی نیز وزارت بهداشت دارد که در صورت نیاز ورود می کند و دستگاه های نظارتی سازمان های مختلف هم کسانی که به درمان بیماران خدشه وارد می کنند را مجازات خواهند کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مجازات پزشکانی که به تعرفه‌ها اعتراض دارند و بدون اعلام قبلی استعفا داده و در محل کار حاضر نمی‌شوند، چیست، اظهار کرد: اخلال در درمان بیماران به بهانه کاهش درآمد با اخلاق پزشکی و تعهد جامعه پزشکی مغایر است و از سوی دستگاه‌های نظارتی پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: متخلفان از هر دسته‌ای که باشند اعم از نگهبان، پزشک، پرستار و ... اگر کوچکترین خدشه‌ای در خدمت‌رسانی به مردم داشته باشند مجازات می‌شوند و این مجازات بر اساس قوانین موضوعه مشخص است.

حریرچی در خصوص ساعات کاری دستیاران پزشکی، گفت: نحوه ساعت کاری دستیاری مانند مدل سیستم دستیاری آمریکا است. ما با فشاری که الان برای دستیاران است موافق نیستیم و در بعضی رشته ها می بایست تغییراتی صورت گیرد.

حریرچی در ادامه در مورد انتقال بیماران توسط اورژانس به بیمارستان‌های خصوصی، گفت: اورژانس مجاز نیست بیماران را به بخش خصوصی بدون هماهنگی با بیمار منتقل کند و اگر وضعیت بیمار نیز بسیار نامساعد باشد بیمار در صورت نیاز به بیمارستان خصوصی منتقل و پس از باثبات شدن وضعیتش در صورتی که خود بیمار تمایل داشت باید به بیمارستان دولتی منتقل شود.

وی با تأکید بر اینکه ما پذیرای تمام مردم در تمام بیمارستان‌های دولتی هستیم، گفت: اکنون 80 درصد مردم توان بستری در بخش خصوصی را ندارند و تنها 17 درصد به کمک بیمه‌های تکمیلی می‌توانند از این مسأله بهره‌مند باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: 3 تا 4 درصد مردم توانایی مالی دارند که مستقیم برای بستری و درمان به بخش خصوصی مراجعه کنند.

حریرچی درمورد  وجود شائبه هایی مبنی بر اختلاف وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره اینکه کدام وزارت باید وظیفه آموزش را به عهده بگیرند ، گفت: قانون تشکیل وزارت بهداشت و درمان مشخص است، برگشت به عقب امکانپذیر نیست و این موضوع مدنظر وزارت بهداشت قرار ندارد. زمانی که می خواست وزارت بهداشت تشکیل شود برخی مخالف بودند و همان مخالفان حالا موافق ادامه رویکرد وزارت بهداشت در آموزش هستند. بحث اختلاف به هیچ وجه صحت ندارد. گاهی از بعضی جملات برداشت های سوء تفاهم برانگیز می شود.

به گزارش برنا ، عباس زارع نژاد مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در ادامه نشست خبری در خصوص پاسخگویی وزارت بهداشت به سامانه دسترسی آزاد اطلاعات گفت: از زمانی که به ما اعلام شد، فردی برای پاسخ‌گویی انتخاب شد. برخی سئوالات در حوزه وزارت بهداشت نبود یا فرآیندی برای پاسخ‌گویی مورد نیاز بود. این فرآیند زمانی طی شد. امروز بیش حدود ۹۳درصد پاسخ گویی داشته ایم.

وی افزود: در حال حاضر به طور متوسط بیش از ۱۵۰۰ نامه دریافت و پاسخ داده می‌شود. همچنین نزدیک به ۲۰۰ نفر در ماه به ما مراجعه می‌کنند که به آنها نیز مشاوره حضوری می‌دهیم.

   

   

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز