وزیر آموزش و پرورش در همایش تجلیل از مؤلفان کتب درسی:

بطحایی: کتب درسی سند رسمی کشور هستند/ پاسخگویی کتب درسی به نیازهای فردی و اجتماعی بسیار کند است

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۱۵:۲۷:۱۶
کد خبر: ۶۲۷۹۶۴
بطحایی: کتب درسی سند رسمی کشور هستند/ پاسخگویی کتب درسی به نیازهای فردی و اجتماعی بسیار کند است
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به وجود کتاب‌های کمک آموزشی در همه پایه‌های تحصیلی گفت: پاسخگویی کتب درسی به نیازهای فردی و اجتماعی بسیار کند است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، پیش از ظهرامروز، سید محمد بطحایی در دوازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی که در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد، با اشاره به حساسیت بالای کتب درسی، اظهارکرد: کوچکترین اشتباه در تالیف یکی از صدها کتاب درسی، انعکاس بسیار وسیعی را درجامعه در پی خواهد داشت .

وی کتاب درسی را به عنوان یک سند رسمی کشور، دارای اهمیت والایی دانست وافزود: بخشی از این اهمیت به علت وجود تفاوت این کتب با سایر کتاب هاست که به علت انعکاس ارزش ها و رویکردهای نظام وحاکمیت، کمتر ازمولفین کتاب‌های درسی نامی برده می شود و ازآن به عنوان یک سند رسمی ماندگار در تاریخ یک کشور یاد می کنند .

بطحایی مولفان کتاب‌های درسی را سهیم در تمدن سازی هر کشوری برشمرد و عنوان کرد: مسئولیت انتشار مطالب یک کتاب درسی به دلیل سندرسمی و ملی بودن آن تنها برعهده مولف کتاب نیست بلکه آموزش و پرورش نیز باید پاسخگو باشد .

وی ادامه داد: موضوعات کتب درسی همواره از سوی صاحب نظران، نهادها، دستگاه‌ها و حتی اولیای دانش آموزان رصد می شود و مولفان در تدوین  وتالیف کتب درسی تحت فشار قرار می‌گیرند .

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: در فرآیند تالیف کتب درسی همیشه با چند سوال از جمله پرسش در مورد فرآیند و ماهیت کتاب‌های درسی مواجه هستیم .

وی پاسخگویی کتب درسی به نیازهای اجتماعی و فردی را بسیار کند دانست و خاطر نشان کرد: از هنگامی که یک نیاز مطرح می شود تا پاسخگویی به آن نیاز درکتب درسی 3 تا4 سال زمان نیاز است .

بطحایی عنوان کرد: علیرغم وجود کتب متعدد در جامعه، کتاب‌های درسی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همچنان درفرآیند یاددهی و یادگیری نقش به سزایی دارند، اما متاسفانه سرعت پاسخگویی به نیاز در کتاب‌های درسی پایین است و باید تلاش کنیم این چالش را حل کنیم .

وی ادامه داد: اگر نتوانیم راه حل منطقی برای این چالش بیابیم همچنان در معرض انتقادات قرار می‌گیریم، البته نیازهای اجتماعی و فردی بسیار گسترده و ظرفیت کتاب‌ها محدود است، گاهی اوقات موضوعاتی از سوی دستگاه ها، نهادها و مراجع علمی مطرح و بر گنجاندن آن در کتاب‌های درسی درتمام پایه‌ها به دلیل مهم بودن موضوع اصرار می شود، اما نمی توان درهمه پایه‌ها به آن پرداخت .

عضو کابینه تدبیر وامید گفت: نیازهای جامعه که مستلزم قرار گرفتن در کتاب‌های درسی هستند طی یک فرایند 3 تا 4 ساله محقق می شود و این یک چالشی است که باید برای رفع آن، چاره اندیشی شود، البته تاکنون تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته اما کافی نیست .

وی ادامه داد: برنامه درس ملی که براساس سند تحول تدوین شده، مبنای کتب درسی قرارگرفته است اما هنوز نیاز به بازنگری دارد .

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اهداف دوره های تحصیلی که می‌تواند ارتباط طولی بین پایه‌های تحصیلی را برقرار کند هنوز محقق نشده و شاید بسیاری از انتقادات نیز به این موضوع وارد باشد، زیرا هنوز نتوانسته‌ایم پشتوانه‌های علمی را برای دفاع از این فرآیند تنظیم و ارائه کنیم .

وی با اشاره به موضوع کنکور اظهارکرد: تنوع کتاب‌های کمک آموزشی بسیار زیاد است وحتی در دوره ابتدایی نیز شاهد وجود کتاب‌های کمک آموزشی بسیاری در کنار کتاب‌های درسی هستیم .

وزیرآموزش و پرورش، علت یابی وجود کتاب‌های کمک آموزشی در کنار کتب درسی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: باید نقاط ضعف کتاب‌های خود را مشخص کنیم تا علت حضور کتب کمک آموزشی به عنوان مهمان ناخوانده را دریابیم چرا که این کتاب‌ها اهداف تربیتی نظام تعلیم و تربیت را تهدید می‌کند و ما در مواجهه با آن موفق نبوده‌ایم .

وی عنوان کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تلاش‌های زیادی برای حل چالش‌های مذکور انجام داده اما کافی نیست، باید با استفاده از تجربیات و اقدامات صورت گرفته مسیر جدیدی را برای حل این مشکلات ترسیم کند، و دراین زمینه اگر مشکلات مربوط به نیروی انسانی و یا ضوابط اداری وجود داشته باشد ما آن را اصلاح خواهیم کرد .

بطحایی با اشاره به انطباق کتب درسی برآموزه های دینی، اسلامی، انقلابی و ملی، گفت: با توجه به اینکه رویکردها و جهت گیری‌های نظام انقلاب اسلامی درکتاب‌های درسی منعکس می‌شود پس باید با روش های موثر بتواند مخاطبان را جذب کند زیرا اگر این امر محقق نشود این رویکردها به ضد خودش تبدیل می شوند.           

نظر شما