دکتر غفاری در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

نابرابری های اجتماعی، علت اصلی افزایش خودکشی و حرکات انتحاری در جوانان

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۶:۰۱:۰۱
کد خبر: ۶۲۷۹۶۶
نابرابری های اجتماعی، علت اصلی افزایش خودکشی و حرکات انتحاری در جوانان
یک جامعه شناس علت افزایش خودکشی و تمایل جوانان به حرکات انتحاری را افزایش نابرابری های اجتماعی برشمرد.

 گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، دکتر غفاری جامعه شناس درخصوص تمایل روز افزون جوانان  به خودکشی یا انجام عملیات های انتحاری به خبرنگار برنا گفت :  بزرگترین گرفتاری حال حاضر جهان افزایش نابرابری های اجتماعی است.

او با بیان اینکه نابرابری های اجتماعی بیشتر از هر چیز در افراد عقده ایجاد می کند گفت: شاید در نگاه اول کمبودها و  کاستی ها شخصیتی این افراد به چشم نیاید ولی چگونگی کودکی آنها و محیطی که در آن رشد یافته اند تاثیر بسزایی در  انتخاب های خطرناک  دوره نوجوانی و جوانی آنها دارد .

او تاکید کرد: هر فردی تا سنین 20 سالگی ، نیازهای زیستی ، روانی و اجتماعی اش رفع شود احتمال حرکتش به سوی چنین برخورد های غیرمنطقی بسیار کمتر  خواهدبود اما در هر صورت برای رفع ناکامی ها، هر شخصی اقدامی خواهد کرد و بعضی ها نیز آسیب رساندن به افراد جامعه را انتخاب کرده و در مسیر تصمیم خود هم به خود و هم به دیگران آسیب های جبران ناپذیری می زنند.

به گفته  این جامعه شناس تنها راه جلوگیری از وقوع چنین مسائلی، رشد در یک جامعه استاندارد است، البته در این بین، گروهی هم ممکن است دچار بیماری های ژنتیکی یا جنون باشند.

غفاری اظهار کرد: در مورد پیوستن جوانان  به گروه هایی که حرکات انتحاری انجام می دهند  فرضیه دیگری مطرح است. داعش با تعصب هایی که دارند آسان ترین راه را برای پیوستن به بهشت ،عملیات انتحاری توصیف می کند  و همین باعث می شود تا یک جوان که  پیش از این به اندازه کافی دچار شستشوی  مغزی شده است خودش را منفجر کند تا به اصطلاح به بهشتی که آنها می گویند برسد.

او با بیان اینکه چنین افرادی زیاد نیستند اما فکرشان این است که تنها راه رسیدن به تعالی همین است افزود : این عملیات های انتحاری و خودکشی ها همه و همه نشات گرفته از فعالیتی است که بر تفکر این افراد صورت می گیرد ، زمانی از سوی گروه های تکفیری و زمانی از سوی طراحان بازی ها و چالش هایی همچون نهنگ آبی که با روندی که از قبل تصمیم گیری هایش طبق برنامه ریزی هایشان صورت گرفته است این افراد را به سوی اهداف خود کشانده و به مرگ و نابودی می رسانند. در حقیقت این سرکرده ها تفکر این افراد که اکثرا هم جوان هستند به بازی گرفته و روزگار آنها را در مسیر اهداف سیاه خود پوچ می کنند.

او ادامه داد: مشکل بیشتر افراد چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان این است که تلاش می کنند علت زدایی شود نه اینکه به سراغ ریشه ها روند همچنین برای همه این مسائل سعی می کنند از طرق پلیسی پیش روند و با اعدام و دستگیری هر کدام از افرادی که سعی در انجام چنین کار هایی داشتند آن را تمام شده تلقی می کنند.

غفاری  افزود: زمانی که امکان زندگی سالم از ذهن مردم تا این حد دور  یا فاصله طبقانی باورنکردنی باشد این مسائل و ناهنجاری هایی این چنین که جوانان را تشویق به خودکشی می کند زیاد خواهد شد، فرض کنید هر روز برای شما تبلیغات سفری ارسال شود که شاید در زندگی خودتان یک بار هم توانایی انجامش را نداشته باشید، شاید واکنش زیادی نشان ندهید اما به مرور زمان این تعارض ها مانند مته در ذهن تاثیر میگذارد از خودکش و قتل گرفته تا وندالیسم و آسیب به اموال عمومی و حتی رسیدن به خودکشی .

وی در پایان تاکید کرد  برای از ریشه کن کردن این نوع فعالیت ها در  اولین گام باید کاهش نابرابری های اجتماعی را حاصل کنیم .

نظر شما