در گفت و گو با برنا مطرح شد؛

علیخانی: با ساماندهی پارک حاشیه ای تا یک میلیون فضای پارکینگ در تهران ایجاد می شود/ کسب درآمد پایدار شهرداری از طریق پارک کردن مردم

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۶:۲۰:۰۵
کد خبر: ۶۲۸۰۲۴
شهروندان تهرانی امروزه علاوه بر مشکلاتی چون ترافیک یا آلودگی هوا با معضل دیگری به نام عدم وجود جای پارک کافی در شهر مواجه هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، افزایش خودروها در سطح شهر و تولید انبوه کارخانه های خودرو سازی، باعث شده تا شهروندان تهرانی  علاوه بر  مشکلات آلودگی هوا و ترافیک بامشکل کمبود پارکینگ هم روبه رو شوند.

 کافیست  در هر ساعتی از شبانه روز  که خواستید به یکی از خیابان‌های مرکز شهر بروید و حجم خودروهای پارک شده کنار جدول‌ها و حتی دوبله سوبله پارک کردنشان را ببینید تا با مفهوم معضل عدم وجود جای پارک خودرو در پایتخت به خوبی آشنا شوید.

در بعضی از منطقه های تهران، کار از پارک دوبله و سوبله گذشته و مردم برای پارک خودرو خود به پیاده رو ها نیز رحم نمی کنند، مراکز تجاری بزرگ با کمبود پارکینگ مواجه هستند و همین عامل منجر به تشدید ترافیک در خیابان های مجاور آنها می ‌شود.

متاسفانه در نقاط پر تردد شهرها، هر روز به جای ساخت پارکینگ های طبقاتی، مراکز تجاری و اداری ساخته می شوند. مراکزی که حتی گاها پارکینگ های لازم برای آنها در نظر گرفته نشده و یا ظرفیت پارکینگ های آن تنها به خودروهای کارمندان این مراکز اختصاص می یابد.

برای تهیه گزارش از آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در مورد معضل جای پارک در پایتخت به سراغ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر رفتیم .

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری برنا درباره این معضل گفت:یکی از راهکارهای حل این معضل ساماندهی پارک حاشیه ای است، با ساماندهی پارک حاشیه ای حدود یک میلیون فضای پارک ایجاد می شود .

علیخانی ادامه داد:یکی از راه های ایجاد درآمد پایدار ساماندهی پارک حاشیه ای است.

او درباره ساخت پارکینگ های جدید گفت: ساخت پارکینگ چهار یا پنج سال به طول می کشد، در همه این سال ها با کمک بخش خصوصی 45 هزار پارکینگ ساخته شده است، در 4 سال آینده مگر چند پارکینگ می توان ساخت؟ با ساماندهی پارکینگ حاشیه ای آلودگی هوا و میزان ترافیک را نیز کنترل کرد.

علیخانی درباره زمان اجرایی شدن این طرح گفت: میتوانیم با ایجاد هر سال 250 هزار جای پارک ،در چهار سال آینده شاهد یک میلیون جای پارک در پایتخت باشیم.

 اما پارک حاشیه ای چیست ؟ در ادامه این مطلب   بیشتر با مفهوم پارکینگ حاشیه ای آشنا می شویم:

یکی از سیاست های متداول در راستای اعمال هزینه برای استفاده کنندگان از وسایل نقلیه شخصی که در دنیا معمول است، هزینه قابل توجه استفاده از پارک حاشیه ای خصوصاً در مراکز پر تراکم شهرهاست. در راستای این سیاست هر چه به مناطق پر ترافیک نزدیک می شویم هزینه استفاده از پارکینگ بیشتر می شود. این استراتژی چندین فایده دارد.

یکی اینکه استفاده کنندگان از وسایل نقلیه شخصی با توجه به هزینه پارک به فکر فرو می روند که با توجه به هزینه بیشتر، گزینه های دیگر حمل و نقل از جمله حمل و نقل عمومی حمل و نقل عمومی را انتخاب کنند و مزیت دیگر این است که برای مدیریت شهری می تواند درآمد زایی داشته باشد که از این درآمد می توان برای بهبود تردد وسایل نقلیه و ارتقاء حمل و نقل عمومی در سطح شهرها استفاده کرد. به عنوان مثال طبق مطالعات انجام شده در بسیاری از شهرهای دنیا، بخش قابل توجهی از درآمد مدیریت شهری حاصل از درآمد ناشی از پارکینگ های حاشیه ای و غیر حاشیه ای وسایل نقلیه است. با توجه به مطالب بیان شده استفاده از پارک حاشیه ای در معابر شهری به خصوص در نزدیکی کاربری های تجاری و محدوده های اداری و مرکزی شهرها ضرورت دارد که مدیریت مستمر شود به گونه ای که نرخ توقف به طور متغیر و متناسب با ساعات پارک، محل پارک و ... باشد که این مهم در انتخاب مود حمل و نقلی سفرهای روزانه شهری بسیار تأثیرگذار می باشد و از طرفی به عنوان یکی از درآمدهای پایدار مدیریت شهری قابل استفاده جهت بهبود وضعیت حمل و نقل شهرها خواهد بود.

انگلستان نمونه موفق در ساماندهی پارک حاشیه ای

در انگلستان از سال 1958 مراکز دولتی محلی اقدام به اخذ عوارض پارک در حاشیه ها خیابانها کردند و برای اینکار معمولا پیمانکارانی را انتخاب کرده و مسئولیت کنترل پارک حاشیه ای را به آنها می سپرند.

روشهای کنترل پارک غیر مجاز در خیابانها

- صدور قبض جریمه

- قفل کردن خودرو تا زمان پرداخت مبلغ جریمه

- حمل با جرثقیل

درآمد پارک حاشیه ای در انگلستان

بخشی از درآمد بدست آمده صرف هزینه های اجرای این سیستم می شود.

درآمد سالیانه در هر منطقه بیش از 1 بیلیون پوند

درآمد متوسط سالیانه در هر خیابان لندن : 3.2 میلیون پوند

مزایای کنترل پارک حاشیه ای

- کاهش تراکم

- افزایش میزان استفاده از فضای پارک خیابان

- کاهش آلودگی بدلیل کاهش مصرف سوخت و تردد خودروها

- افزایش ایمنی

- توسعه خدمات اضطراری با توجه به کاهش تراکم

- کاهش نیاز به خدمات پلیس

الزامات اجرای سیستم کنترل پارک حاشیه ای

- تدوین و انتشار استانداردهای اجرا و محدودیت های پارک

- اطلاع رسانی رانندگان در مورد قوانین و نحوه برخورد با نقض قانون

- اطلاع رسانی و آموزش عمومی در سطح کشور

- شفاف سازی مراحل صدور جریمه و پرداخت آن

- بررسی و کنترل بازدهی اجرای این سیستم

- تقویت توان اجرایی و کنترلی دپارتمان پارکینگ مربوطه

- مطالعه و بررسی استراتژی های جدید پارک در هر منطقه

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز