استاد روزنامه نگاری در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

رسانه‌های ایرانی دروغ می‌گویند!/ نقطه قوت خبرگزاری برنا توجه به جوانان است

۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۱۵:۱۸:۴۶
کد خبر: ۶۳۰۱۷۳
رسانه‌های ایرانی دروغ می‌گویند!/ نقطه قوت خبرگزاری برنا توجه به جوانان است
استاد روزنامه نگاری گفت: ما در روزنامه نگاری همچنان تاثیرگذار هستیم اما فرشی که روی آن نشسته‌ایم از زیرپایمان می کشند و همین کارکردن در رسانه را دشوار می کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، «محمود مختاریان» استاد روزنامه نگاری با اشاره به رشد تکنولوژی در سال‌های اخیر گفت: ظرف 5 سال گذشته به اندازه 500 سال رسانه‌ها در جهان متنوع شده اند، با حضور شبکه‌های اجتماعی بزرگترین کوچ بشر به تلگرام را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه قدرت روز افزون رسانه‌ها و دروغ پردازی در این فضای غیر رسمی مشکل اصلی رسانه‌ها نیست ادامه داد: باید قبول کنیم که شبکه‌های مجازی رسانه‌های قدرتمندی هستند و حالا که پنجره‌ها را شکستند و به داخل آمدند ما باید آنها را به عنوان رسانه بپذیریم و تلاش کنیم که در خدمات خودمان وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

وی افزود: رسانه‌های ایرانی مسئولیت و دروازه بانی خبر ندارند و دروغ می گویند. من به عنوان یک شخص  اگر بخواهم راجع به حقوق‌های نجومی بنویسم صد بار می پرسم برای اینکه اگر فردا گفتند بیا دادگاه جواب بده من باید دروازه بان خبر داشته باشم به همین دلیل یک خبر را  10 مرتبه چک می کنم بعد انتشار می‌دهم.

مختاریان گفت:  رسانه  یک قدرت ملی است زمانی که به مجلس حمله شد 4 هزار بیننده به شبکه‌های مجازی پیوستند، 3 میلیون آدم پست گذاشتند و 4 میلیارد مراجعه کردند که ببیند چه اتفاقی در ایران افتاده است. آمریکایی‌ها گفتند در هفته آخر 2016 در یک روز 112 میلیارد ایمیل ارسال شده است. همچنین رییس بورس نیویورک در این باره گفته است که در پایان 2016 دو برابر قرن تبادل مالی در آمریکا بوده است.

مختاریان اظهار کرد: ما با شرایط متفاوتی در اقتصاد سیاسی و فرهنگی روبرو شده‌ایم. ما باید تحول رسانه‌ای را در خودمان داشته باشیم نه فقط در رسانه‌های مکتوب بلکه در رادیو و تلویزیون نیز وجود داشته باشد،  برای مثال در رادیو استاندارد گفتگوی رییس جمهور 5 دقیقه است، وزیر 2 دقیقه است نه اینکه سه ساعت صحبت کنیم و هیچ کس مراجعه نکند شما باید برای تاثیرگذاری خروجی خود را چک کنید که کوتاه باشد.

این استاد روزنامه نگاری با بیان اینکه ما  با خبر خداحافظی کرده‌ایم، گفت: باید با تحلیل کار کنیم، نو شویم و خبر را به عهده شبکه‌های اجتماعی بگذاریم. به عنوان مثال رادیو اولین رسانه پرمخاطب در ایران بوده اما اکنون با مشکلات بسیار مواجهه شده است.

وی روزنامه نگاری را یک  فهم، جسارت و تحول دانست و گفت: هر رسانه‌ای باید بداند چقدر جای پیشرفت دارد. به هر حال ما کالاهای اندیشه هستیم و تولید فکر می کنیم. علاوه بر این‌ها روزنامه نگاری تحقیقی،شهروندی،توسعه، صلح و... جز انواع روزنامه نگاری هستند که باید از آنها بهترین بهره را ببریم.

مختاریان ادامه داد: روزنامه نگاری تحقیقی باعث شد که آقای نوازشریف به اتهام دزدی کنار برود.پس ما همچنان تاثیرگذار هستیم اما فرشی که روی آن نشسته‌ایم از زیرپایمان می کشند و همین کارکردن در رسانه را دشوار می کند. بهتر است بدانیم که سهم ما از سیطره رسانه‌های جهان کجاست و روزنامه نگارهای ما چقدر می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند؟

وی در ادامه به کار خبری در خبرگزاری برنا اشاره کرد و گفت: 95 درصد روزنامه نگاری تجربی است و تنها 5 درصد آن آکادمیک است. محمد مبین مدیرعامل خبرگزاری برنا از معدود کسانی است که هر دو را دارد و موفق است. علاوه بر این نگاه خبرگزاری برنا به جوانان بسیار مهم است و این برای خبرگزاری و مدیرعاملش یک موفقیت بزرگ محسوب می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز