خدمات زیر ساختی ارائه شده برای راهپیمایی اربعین تشریح شد؛

تأمین ۴۰۰ هکتار پارکینگ برای زائران کربلا/افزایش سقف برداشت از خودپرداز در عراق

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۱۰:۱۸:۵۷
کد خبر: ۶۳۳۲۷۳
تأمین ۴۰۰ هکتار پارکینگ برای زائران کربلا/افزایش سقف برداشت از خودپرداز در عراق
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزرات کشور خدمات زیر ساختی ارائه شده برای راهپیمایی اربعین را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا محمدعلی افشانی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزرات کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص خدمات زیر ساختی ارائه شده برای راهپیمایی اربعین گفت:مرز خسروى به دلیل عدم آمادگى کشور عراق خروجى زائر نداشت.

او ادامه داد: از مجموع 200 گیت تعیین شده برای خروج زائران حسینی، 96 گیت برای مرز مهران، 28 گیت مرز چذابه، 48 گیت برای مرز شلمچه و 29 گیت برای مرز خسروی در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته زیر ساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: هزینه پارکینگ‌ها 5 هزار تومان به ازاى یک روز پارک خودرو است و طبق تصمیم ستاد اربعین اخذ ودیعه نباید صورت بگیرد.

گفت: یکی از مهمترین مسائل در بخش زیرساخت‌ها راه‌های مواصلاتی است که خوشبختانه ۸۷ کیلومتر مسیر چهار خطه در دو باند رفت و برگشت به صورت مجزا ایجاد شد که در مرز مهران - ایلام ۳۰ کیلومتر، مرز خسروی ۳۲ کیلومتر (از اسلام‌آباد تا سر پل ذهاب)، مرز چذابه ۲۵ کیلومتر (فاصله سوسنگرد به بستان) ایجاد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در بخش ایمن‌سازی مسیر و رفع اختلاف سطح موجود نیز اقداماتی انجام شد زیرا بخشی از مسیر برای تعریض راه خاکبرداری شده بود؛ اما با توجه به کوتاه بودن زمان برای تکمیل آن، تا مرحله آسفالت آن را خاکریزی کردند.

افشانی ادامه داد: علاوه بر ۸۷ کیلومتر مسیر چهارخطه، ۲۳۵ کیلومتر روکش آسفالت نیز انجام شد. یعنی محورهای قبلی اصلاح و پس از اصلاح نیز روکش شد که این ۲۳۵ کیلومتر در سه استان است.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: همچنین نصب علائم در کل مسیر، نصب حفاظ ایمنی، نصب گاردریل نیوجرسی برای لبه‌های بیرونی راه و جدا کردن مسیر چهار خطه و نصب دوربین‌های نظارتی برای پایش سرعت از اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص راهسازی و احداث پارکینگ کار کردن در این مناطق به خصوص مناطق جنگی دشوار است، گفت: زیرا بخش اعظمی از این مناطق مین‌کاری شده است و بایستی ابتدا مین‌روبی شود و سپس پارکینگ و راه احداث شود.

افشانی همچنین در ادامه به یکی دیگر از مشکلات راهسازی و احداث پارکینگ اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در این مسیر این بود که این مناطق ماسه‌زار است و تثبیت ماسه کار دشواری است که ابتدا این بستر تثبیت و سپس خاکریزی انجام و در نهایت نیز آسفالت شد. در حقیقت کار کردن در این مناطق به علت هزینه و سرعت، متفاوت‌تر از کار کردن در مناطق دیگر است.

وی همچنین به محوطه‌سازی پایانه‌های مرزی اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ گیت گذرگاه برای گذر زائران آماده شده است که این ۲۰۰ گیت به تفکیک؛ ۹۶ گیت در مهران، ۴۸ در گیت در شلمچه، ۲۸ گیت در چزابه و ۲۹ گیت در مرز خسروی است.

تأمین ۴۰۰ هکتار پارکینگ برای زائران کربلا

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در خصوص زیرساخت‌های اربعین احداث پارکینگ بود. در مجموع ۴۰۰ هکتار پارکینگ آماده شد که این ۴۰۰ هکتار ظرفیت پارک ۱۶۰ هزار ماشین را دارد که این پارکینگ‌ها به تفکیک شامل ۶۰ هکتار با ۲۴ هزار جای پارک در شلمچه، ۱۰۰ هکتار با ۴۰ هزار جای پارک در چذابه، ۱۴۰ هکتار با ۵۶ هزار جای پارک در خسروی و ۱۰۰ هکتار و ۴۰ هزار جای پارک در مهران است. همچنین بیش از ۴۰ هزار جای پارک توسط مردم برای استفاده زائران آماده شده است که البته اولویت با پارک بخش خصوصی است زیرا مردم مدت زیادی برای پارک خودروهایشان منتظر می‌مانند.

وی در ادامه با بیان اینکه پایانه برکت نیز موجود است که ظرفیت حدود ۱۰۰۰ دستگاه پارک خودرو را دارد، گفت: ورودی پارکینگ‌ها با مصوبه ابلاغ شده به همه استان‌ها به ازای هر ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۵۰۰۰ تومان است.

افشانی در ادامه گفت:‌ در خصوص تأسیسات آب و برق و فاضلاب نیز اقدامات خوبی انجام شده است و در مواکب برپا شده آب و برق و فاضلاب به خوبی تأمین شده است. در حقیقت برای تأمین آب در مرز چذابه ۲۷ کیلومتر خط اصلی و ۱۵ کیلومتر خط فرعی و مجموعا ۴۲ کیلومتر خط انتقال آب کشیده شده است. همچنین در خصوص روشنایی پارکینگ‌ها و مواکب نیز اقداماتی انجام و در شلمچه نیز از برج‌های نور استفاده شده است.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: برای مرز مهران دو حلقه چاه حفر شده است و در خصوص تأسیسات فاضلاب کل پایانه‌های مرزی نیز اقداماتی انجام شده است. همچنین  برای روشنایی پارکینگ‌ها در مرز خسروی ۱۵ کیلومتر و در مهران نیز ۵ کیلومتر روشنایی تأمین شده است.

به گفته وی، چهار دستگاه تولید و بسته‌بندی آب در شهرهای شلمچه، نجف و کربلا احداث شده است که می‌تواند شبانه‌روز ۴۰۰ هزار بسته آب تولید کند.

افزایش سقف برداشت وجه از خودپرداز برای زائران

افشانی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش زیرساخت‌های بانکی و اقدامات پولی نیز کارهای خوبی انجام شده است، گفت: افزایش سقف برداشت وجه از خودپرداز برای زائران تا پنج میلیون ریال امکان‌پذیر شد. همچنین خودپردازهای سیار نیز در پایانه‌های مرزی نصب شده است و شعب بانک‌ها نیز شبانه‌روز فعال هستند.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: در خصوص تقویت زیرساخت‌های مخابراتی نیز می‌توان به افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه، تقویت شبکه و نصب بهره‌برداری از وای‌فای اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی یکی دیگر از وظایف کمیته زیرساخت‌های ستاد مرکزی اربعین است که در این راستا ۲۳۳۰ دستگاه اتوبوس تأمین شد ۸۴۰ دستگاه اتوبوس در مرز مهران، ۲۷۰ دستگاه در خسروی، ۱۰۰ دستگاه در چذابه، ۱۲۰ دستگاه مرز شلمچه و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در داخل خاک عراق به منظور ارائه خدمات به زائران در نظر گرفته شده است.

افشانی همچنین اضافه کرد: از محل منابع عمومی سازمان شهرداری‌ها ۱۹ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان به شهرهای مرزی پول پرداخت شد که این خدمات را ارائه کنند.

او در پایان گفت: تأمین زیرساخت‌ها مرحله‌ای است که بخشی از آن انجام شده و بخش دیگر نیز باید به مرور و بی‌وقفه انجام شود تا سال بعد نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد. بایستی تمام محورها چهار خطه شوند تا مشکلات ترافیکی ایجاد نشود. یعنی تمام این مسیرها در صورت تأمین اعتبار تا سال آینده چهار خطه می‌شوند تا مشکلات از بین بروند. همچنین بایستی پارکینگ‌ها آسفالت شده تا در صورت بارندگی مشکلات ایجاد نشود.

افشانی همچنین با بیان اینکه آمار 133 هزار مصدوم راهپیمایی اربعین عدد درستی نیست گفت:میزان تصادفات محورهای مواصلاتی منتهی به مرز ها از نرم معمول کشور کمتر است و همچنین احتمال تصادف نیز نسبت به میزان تردد کمتر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز