محجوب:

مرکز آمار بیکاری را کوچک‌نمایی می‌کند

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۱۰:۴۷:۵۸
کد خبر: ۶۳۳۲۹۱
مرکز آمار بیکاری را کوچک‌نمایی می‌کند
رییس فراکسیون کارگری مجلس، با بیان اینکه آمارهای اعلامی از مرکز آمار درخصوص بیکاری کوچک نمایی این معضل است،گفت: درحال حاضر ۵۵ درصد تعداد شاغلین، غیر از بیمه‌شدگان هستند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، علیرضا محجوب درخصوص رابطه میان اشتغال و تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی، گفت: به طور معمول نسبت اشتغال به نسبت بیمه شدگان تامین اجتماعی بالاتر است، زیرا در بسیاری ازمشاغل غیررسمی و یا حتی شبه رسمی در ماه های اولیه کار به جهت مشکلات ثبت و ضبط امکان بیمه گری افراد سخت است؛ بنابراین می توان یک سوم به میزان اعلامی بیمه شدگان تامین اجتماعی برای اشتغال اضافه کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشتغال واقعی به طور معمول یک سوم بیشتر از تعداد  بیمه شدگان است، افزود: به طور حتم اشتغال، سطحی بزرگتر از بیمه شدگان دارد؛ ضمن اینکه اشتغال نیز معانی متفاوتی دارد؛ به عنوان مثال در شرایطی فردی برای کارفرمایی فعالیت می کند، اما در شرایطی فرد به طورمستقل و بدون کارفرما کسب و کاری را راه اندازی می کند.

وی تاکید کرد: نسبت کل کارگران به جمعیت شاغل حدود 45 درصد است، البته متاسفانه گزارش های مرکز آمار کشور درخصوص اشتغال و میزان بیکاری قابل استناد نیست، زیرا آمارگیری دراین شرایط تنها با 50 هزار برگه صورت می گیرد؛ این درحالی است که گفته می شود در نیمه اول سال جاری 400 هزار نفر با ثبت نام به بیمه شدگان جدید تامین اجتماعی اضافه شدند، از این رو افراد بدون بیمه به آمار بیمه شدگان افزوده شده و افراد دارای بیمه با تغییر کارگاه به آمار بیمه شدگان اضافه نمی شوند.

محجوب با بیان اینکه پرسش های مرکز آمار در برگه آمارگیری نیز قابل قبول نیست، گفت: برخی پرسش ها در آمارگیری بزرگنمایی و برخی کوچک نمایی از اشتغال است، یعنی یک واکنش تعریف شده از سوال شوندگان را در آمارگیری ایجاد نمی کند؛ بنابراین 55 درصد تعداد شاغلین غیر از بیمه شدگان هستند، یعنی فردی ممکن است در صندوق کشوری بیمه شده و یا دارای بیمه بازنشستگان لشگری باشد.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با اشاره به اینکه دقت ندازه گیری در ارایه آمار اشتغال با  توجه به میزان بیمه شدگان تامین اجتماعی همانند آمار فصلی مرکز آمار بسیار جزیی است، افزود: باید برای کسب آمار دقیق از تعداد بیکاران و اشتغال به طورفردی و تک تک  پرسش کرد، اما می توان از طرح چنین آمارهایی به عنوان گمانه زنی و حدس استفاده کرد؛ هرچند که داده های تامین اجتماعی به طور معمول دقیق تر از این گمانه زنی ها است.

محجوب، با انتقاد از سوال مرکز آمار مبنی بر اینکه در طول دو هفته گذشته یک ساعت دارای فعالیت بوده اید، تصریح کرد: این سوال به دور از ساختار اجتماعی کشور  است، درنظامی که روز مزدی است چنین سوالی معنا و مفهومی ندارد، بنابراین بر اصل آمارگیری نیز اختلافاتی با مرکز آمار وجود دارد؛ زیرا با چنین شیوه آمارگیری بیکاری کوچک نمایی می شود.

رییس فراکسیون کارگری مجلس، گفت: اختلاف با مرکزآمار دربزرگنمایی اشتغال نیست، بلکه اختلاف در کوچک نمایی بیکاری بوده و بیکاری از آمار های اعلامی بیشتر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خانه ملت

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز