۱۵درصد زوج ها در ایران نابارورند/۵۰درصد زایمان ها به روش سزارین است

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۱۲:۴۶:۰۳
کد خبر: ۶۳۵۵۴۲
۱۵درصد زوج ها در ایران نابارورند/۵۰درصد زایمان ها به روش سزارین است
معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 15 درصد زوج ها در کشور نابارور هستند و با وجود کاهش 6 درصدی سرازین در ایران هنوز 50 درصد زایمان ها در ایران به این روش انجام می شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، علیرضا رئیسی روز شنبه در نشست صبحانه کاری وزیر بهداشت با معاون رئیس جمهوری در امور زنان افزود: مهمترین سیاست و اولویت اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت زنان از سال های گذشته ارائه خدمات زایمان ایمن و کاهش مرگ و میرهای زنان و نوزادان بوده است و در همین راستا تعداد زایمان هایی که اقصی نقاط کشور توسط افراد دوره دیده انجام می شود، افزایش یافته است.

وی افزود: از حدود دو سال پیش با همکاری بنیاد علوی در روستاها و حاشیه شهرها و همکاری کمیته امداد در شهرها برای کاهش سوء تغذیه زنان سبد غذایی بین زنان باردار دچار سوء تغذیه توزیع می شود.

وی گفت: همکاری هایی نیز بین وزارت بهداشت و فدراسیون پزشکی ورزشی برای ترویج تحرک بدنی زنان شروع شده است.

رئیسی افزود: با وجود این مشکلات زیادی در حوزه آسیب های اجتماعی زنان وجود دارد که رو به گسترش است، میزان طلاق افزایش یافته و بیش از 50 درصد طلاق ها در چهار سال اول بعد از ازدواج رخ می دهد.

وی گفت: ناباروری نیز در کشور افزایش یافته است، دو میلیون و 500 هزار نفر آموزش هایی برای کاهش ناباروری در شبکه بهداشتی کشور دریافت کرده اند و وزارت بهداشت از سال گذشته 85 درصد هزینه درمان ناباروری را برای زوج های نابارور پوشش می دهد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: شناسایی زنان در معرض خطر ناباروری و آموزش و درمان آنان از جمله اولویت های وزارت بهداشت است، کلاس های هشت جلسه ای آموزش سلامت بارداری در استان های مختلف تشکیل می شود که به طور متوسط 60 تا 70 درصد زنان باردار در این کلاس ها شرکت می کنند و در برخی استانها پوشش این آموزش ها به 90 درصد هم رسیده است.

وی گفت: یک نرم افراز نیز برای انتقال آموزش های سلامت زنان قبل، حین و بعد از ازدواج و بارداری طراحی شده است که در اختیار زنان قرار می گیرد و یکی از برنامه های جدید وزارت بهداشت گسترش استفاده از خدمات این نرم افزار در کشور است.

رئیسی افزود: مدارس مروج سلامت نیز که هشت جزء دارد و شامل آموزش سلامت در مدارس، معاینات دوره ای دانش آموزان، سلامت محیط مدارس، بهبود تغذیه و افزایش تحرک بدنی است در حال گسترش هستند و تعداد مدارس تحت پوشش این خدمات از 72 مدرسه به 13هزار مدرسه رسیده است و امسال به 19 هزار مدرسه می رسد.

و مدارسی که اصول مدارس مروج سلامت را اجرا می کنند، ستاره دار می شوند.

وی گفت: تعداد سفیران سلامت دانش آموزی نیز به یک میلیون و 400 هزار نفر رسیده است و امسال این تعداد به دو میلیون نفر می رسد و با احتساب سفیران خانواده و دانشجویی امسال 5 هزار سفیر سلامت خواهیم داشت که اگر هر کدام آموزش های سلامت را به سه نفر منتقل کنند، 15 میلیون نفر تحت پوشش قرار می گیرند.

 

نظر شما