هشدار رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی:

بارش باران در تهران ۷۲ درصد کمتر از انتظارات است/ کشور دچار عقب ماندگی بارش است

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۶:۰۴:۲۰
کد خبر: ۶۳۶۱۰۳
بارش باران در تهران ۷۲ درصد کمتر از انتظارات است/ کشور دچار عقب ماندگی بارش است
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی با بیان اینکه تهران از ابتدای سال آبی تاکنون تنها 8 میلمتر باران را شاهد بوده، نسبت به کاهش میزان بارش ها هشدار داد.

دکتر شاهرخ فاتح، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی،  در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا، نسبت به وضعیت بارش باران در 50 روز ابتدایی سال آبی کشور هشدار داد.

او با یادآوری اینکه سال آبی از ابتدای مهر آغاز می شود گفت: در حال حاضر وضعیت خوبی را به لحاظ بارش تجربه نمی‌کنیم، از ابتدای سال آبی تاکنون تنها 10 میلیمتر در مجموع مساحت کشور بارش دریافت کرده ایم.

فاتح افزود: انتظار ما برای این دوره به طور معمول و بر اساس آمار های بلند مدت 21 میلیمتر بوده و این یعنی در حال حاضر برای 50 روز ابتدایی 53 درصد از میزان مورد انتظار عقب تر هستیم.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی با بیان اینکه در تهران هم همین وضعیت را شاهد هستیم، گفت: در مورد استان تهران 72 درصد کاهش بارندگی را شاهد بودیم. به طوری که انتظار ما برای تهران 30/8 میلیمتر بوده و تا به امروز تنها 8/2 میلیمتر بارش را شاهد بودیم.

او همچنین با اشاره به مسئله تغییر اقلیم و کمبود آب در ایران گفت: وضعیت کنونی ما درست مانند کسی است که مقدار زیادی بدهی دارد و حالا مضاف بر آن مجبور شده است تا رکود اقتصادی را هم به دوش بکشد.

فاتح همچنین با اشاره به اینکه با این وضعیت باید انتظار کاهش آب سدها را داشته باشیم ادامه داد: تنها منبع آبی که در حال حاضر باید نگرانش باشیم آب های ذخیره شده پشت سد ها نیستند؛ بلکه آب های زیر زمینی، آب های سطحی و مصرف آب شرب روزانه همگی باعث نگرانی ما می شوند.

رییس مرکز خشکسالی گفت: در ایران ما یک عقب افتادگی کلی نسبت به بارندگی ها داریم و همین نکته هم مزید بر علت نگرانی ها در خصوص بارش ها شده است.

او در پایان در پیش بینی وضعیت چند ماه آینده با استناد به داده های مرکز اقلیم شناسی کشور گفت: ظرف دو یا سه ماه آینده شاهد کمتر شدن بارندگی ها در مناطق غربی و جنوب غربی کشور خواهیم بود که این مطلب بیش از نگرانی، دقت و توجه در مصرف منابع آبی را می طلبد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز