مدیر کل ساماندهی و هماهنگی امور جوانان در گقت و گو با برناخبر داد:

اعزام روانشناسان به مناطق زلزله زده

۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۱۳:۵۰:۲۸
کد خبر: ۶۳۹۳۱۴
اعزام روانشناسان به مناطق زلزله زده
مدیر کل ساماندهی و هماهنگی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از اقدامات سازمان های مردم نهاد برای کمک به زلزله زدگان سخن گفت.

امید محدث ، مدیر کل ساماندهی و هماهنگی امور جوانان وزارت وزارت ورزش و جوانان در خصوص حضور روان شناسان در مناطق زلزله زده گفت:در هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله که همراه با خسارت مالی و جانی است منجر به آسیب های  روحی و روانی می شود.

او ادامه داد:خسارت های مادی از طرق کمک های دولت ویا کمک های مردمی بعد از مدتی جبران می ود  و این آسیب های روحی و روانی هستند که تا مدت ها  باقی می ماند ، بازماندگان حوادث یا بستگانشان را از دست داده اند و یا به واسطه آن حادثه دچار اختلالات روحی و روانی شده اند که خود روانشناسان به عنوان پی تی اس تی و یا ترومای بعد از حادثه نام می برند.

محدث در ادامه گفت: از روزهای اول بعد از وقوع زلزله حضور روان شناسان در مناطق زلزله زده الزامی است ولی به دلیل اینکه محدودیت تردد در روزهای اول در کرمانشاه بود و احساس کردیم که اگر از همین روزهای اول  روانشناسان اعزام شوند ممکن است در روند عملیات امداد و نجات اختلال ایجاد کند بنابراین این موضوع را به هفته بعد و پس از پایان عملیات امداد و نجات موکول کردیم تا روان شناسان در موقعیت مناسب تری برای درمان و پیگیری مسایل روحی و روانی که برای بازماندگان و عزیزانی که در این حادثه حضور داشتند ، خدمات درمانی ارایه دهند. 

مدیر کل ساماندهی و هماهنگی امور جوانان وزارت وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: ما این کار را انجام نمی دهیم ، این کار توسط سمن هایی که در حوزه آسیب های اجتماعی و مسایل روحی و روانی مشاوره می دهند و ارتباطات گسترده با روانشناسان و روانپزشکان دارند صورت می گیرد،و فقط به عنوان یک نهاد دولتیهماهنگی های ورود و اسکان را انجام می دهیم  ، چیزی که به من اطلاع دادند این است که اواسط هفته جاری این اتفاق خواهد افتاد و یکی تیمی از روانشناسان و روانپزشکان آنجا حاضر خواهند شد. 

محدث در ادامه در خصوص فعالیت سایر سمن ها در مناطق زلزله زده گفت: از ابتدای حادثه نیروهای ما  در زمینه خدمات امداد و نجات و ارتباط گسترده با هلال احمر فعال بودند ودر آواربرداری کمک می کردند ،در خصوص کمک های اولیه آموزش می دادند و در زمینه دریافت و جمع آوری کمک های مردمی فعال بودند .

او ادامه داد:هفته گذشته از طریق  سمن هاحدود 120 ماشین آفرود را با اقلامی که از طریق خود آنها و مردم جمع آوری شد به کرمانشاه ارسال کردیم و آنجا خدمات و کمک رسانی کردند، سمن های دیگر نیز در سایر حوزه ها فعال بودند و معاونت جوانان نیز هماهنگی های لازم را در خصوص ورئد آن ها به مناطق مختلف انجام میداد.

او در پایان در خصوص جمع آوری کمک های مردمی توسط خانه جوانان گفت:در تهران ما دو آدرس را اعلام کردیم که یکی از این آدرس ها خانه جوانان استان تهران بود ، کمک های مردمی در خانه جوانان جمع آوری میشد و از طریق خودروهای آفرود به کرمانشاه اعزام میشد و در آنجا به سمن های بومی و محلی تحویل داده میشد، سمن های بومی و محلی به دلیل آشنایی به منطقه و نیازهای آن به بهترین شکل این کمک ها را در بین زلزله زدگان توزیع می کردند.

 

نظر شما