خبرگزاری برنا گزارش می دهد؛

قاچاقچیان کودک در بین زلزله زدگان چه می‌کنند؟

۱۳۹۶/۰۹/۰۳ - ۱۴:۲۹:۴۹
کد خبر: ۶۴۰۸۹۲
قاچاقچیان کودک در بین زلزله زدگان چه می‌کنند؟
پیامک شوک آوری از روز گذشته دست به دست می چرخد در حالیکه مسئولان مدعی هستند هیچ بچه ای در زلزله بی سرپرست نشده و گروهی با این نقشه پلید در حال تکمیل پازل قاچاق کودکان با سرنوشت های نامشخص هستند!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ 21 آبان ماه استان کرمانشاه لرزید، زلزله ای که چندین شهر از شهرهای غرب کشور را به تخریب و ویرانی کشاند. امروز 3 آذرماه است و پیامی در فضای مجازی در حال چرخیدن است که خبر از فاجعه ای بزرگ می دهد! در این پیام  فردی مدعی شده: کودکان یتیم شده در این حادثه  که پدر و مادرشان را همزمان از دست داده اند را شناسایی و دورهم جمع کرده و حاضر است به زوج هایی که امکان بچه دار شدن ندارند بسپارد و عجیب اینکه این شخص ادعا کرده می تواند  شناسنامه های جدیدی را به صورت رایگان به این زوج ها تحویل دهد و هیچ مشکلی نه امروز و نه در آینده پیش نخواهد آمد!

حال این سوال مطرح است مدیران سروسامان دادن به بحران در این حادثه کجا بودند زمانی که این کودکان از سوی افراد غیرمسئول و شاید سودجو جمع آوری می شدند؟ کودکانی که امکان به دام افراد شیاد افتادشان خیلی بیشتر از سر وسامان پیدا کردن در خانواده هایی مهربان است!

رسیدن به پاسخ این سوال که منابع امنیتی، امدادی، حمایتی و هماهنگی بحران برای شکل نگرفتن این اتفاق و حال برای مانع شدن از اتفاق بدتر برای این کودکان چه کرده اند و چه قرار است انجام دهند؟ خبرگزاری برنا را بر آن داشت سراغ مسئولان رفته و درباره این شوک باورنکردنی بپرسیم.

پیگیری در خصوص این مورد درست از زمانی شروع شد که پیامی با این متن به دست خبرنگار برنا هم رسید: «خانوما اگه کسی رو میشناسین که بچه نمیاره و دنبال بچه ست، این بچه های کرمانشاه رو دارن میارن گفتن هر خانواده ای بخواد چه دختر چه پسر رو میدن بهشون. شناسنامه هاشونم رایگان به نامشون میزنن بدون اینکه مثل پرورشگاه سختگیری بشه. اگه کسی رو میشناسین اطلاع بدین. هیچ هزینه ای نداره، انصاری ......0901»

بعد از دریافت این پیام اولین تماس با اکبری، فرماندار قصرشیرین، گرفته شد که وی چنین به خبرنگار برنا گفت: در ابتدا این را بیان کنم، در شهرستان قصرشیرین زلزله چنان آواری ایجاد نکرد که باعث درگذشت کسی شود آن هم تا حدی که یکسری نوزاد و بچه به جا بماند که والدین شان را از دست داده باشند! در ادامه باید تاکید کنم در شهرستان های دیگری هم که در اثر این زلزله دچار ویرانی شدند تا آنجا که من می دانم و اطمینان دارم شرایطی ایجاد نشده که کودکی هم پدر و هم مادر خود را  از دست داده باشد و آواره بماند تا موقعیت برای فردی غریبه مهیا شود که او را برده و حالا قصد تحویل یا فروشش را به افرادی دیگر داشته باشد. به نظر می رسد ماموران بهزیستی و هلال احمر به موقع بعد از حادثه حتی در روستاها حاضر و شرایط را تحت کنترل قرار دادند ولی با همه این اطمینان ها به شخصه این مورد را و شماره فردی که بیان داشتید را در اختیار ستاد بحران قرار می دهم تا بررسی مورد نیاز انجام گیرد.

در ادامه خبرنگار برنا با سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، تماس گرفت؛ وی در خصوص این مورد  با چندین مرتبه تاکید بر اینکه این خبر را تکذیب کنید گفت: اولا بچه هایی که در این زلزله خانواده خود را از دست دادند تعداد کمی هستند. در ثانی بهزیستی متولی این امر است و ماموران این سازمان بعد از وقوع زلزله به محل مراجعه و  اینگونه موارد را تحت پوشش خود قرار داده اند. این درحالی است که تعداد کشته های این حادثه زیر 500 نفر است، لذا تعداد کودکانی که بی سرپرست شده و هم مادر و هم پدر را طی این زلزله از دست داده باشند باید خیلی کم باشد. اگر هم بچه ای وجود داشته که بی سرپرست شده، بهزیستی متولی این کار است. این خبر را تکذیب کنید.

وی در خصوص این که آیا این کودکانی که امکان بی سرپرست شدن شان وجود دارد شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته اند آن هم با توجه به اینکه از زمان وقوع زلزله تا رسیدن ماموران بهزیستی و امدادی به منطقه ساعاتی گذشت و امکان دارد فرد مذکور در همین بازه زمانی موفق به بردن بچه ها شده باشد؟ گفت: تا آنجا که من می دانم کودکی که هم پدر و هم مادر را در این زلزله از دست داده باشد وجود ندارد. اگر پدر کشته شده باشد، مادر هست و اگر مادر جان باخته باشد، پدر کودک زنده است. اگر هم به فرض چنین اتفاقی رخ داده باشد که کودک هر دو والدین را از دست داده باشد در آن مناطق و روستاها فضا قوم و قبیله ای است و دیگر اقوام، پناه کودک، تا زمانی که ماموران بهزیستی به محل رسیده، شده اند.

سعیدی در مورد این که با تمام این توضیحات آیا دستور ردگیری شماره اعلام شده را صادر می کنند تا اگر موردی حقیقی در پس این پیام وجود داشته باشد رسیدگی شود؟ گفت: بله به طور حتم این مورد بررسی خواهد شد تا در صورت امکان عمل مجرمانه، برخورد صورت گیرد.

در آخر خبرنگار برنا به سراغ میرشاولد، مسئول روابط عمومی بهزیستی، رفت تا این مرکز بیان کند تا چه اندازه اشرافیت کامل بر شرایط کودکان منطقه زلزله زده بعد از وقوع حادثه دارد و چه پوشش هایی برای کودکان احتمالی که والدین خود را از دست داده اند انجام شده  که وی در همان جمله نخست با بیان این که در جریان این پیام تلگرامی هستیم و  یک کلاهبرداری است چنین توضیح داد: ماموران  بهزیستی چند ساعت بعد از وقوع زلزله در منطقه حاضر شدند. همه تیم های فوریت های اجتماعی عازم منطقه شده و در همه شهرستان هایی که زلزله رخ داده بود حضور پیدا کردند. در این مدت 15 نفر از کودکانی که یا سرپرست شان را از دست داده اند یا فعلا سرپرست شان مشخص نشده شناسایی کردند و از این تعداد دو کودک هستند که الان پذیرش شده و در مرکز بهزیستی نگهداری می شوند. مابقی نزدیکان شان آنها را تحویل گرفته یا خانواده شان از بیمارستان مرخص شده و کودکان را تحت مراقبت قرار دادند. بنابراین چنین موقعیتی که کودکانی در اختیار این افراد قرار گرفته باشند امکان ندارد.

میرشاولد در پاسخ به اینکه برای پیگیری شماره فردی که با این پیام اقدام به جذب خریدار برای کودکان به قول خودش بازمانده از زلزله و بی سرپرست کرده، از سوی بهزیستی صورت گرفته یا خیر؟ گفت: شماره این فرد در اختیار دفتر بازرسی بهزیستی قرار گرفته و پیگیر آن هم خواهیم بود هرچند که بیشتر به نظر می رسد بازی با افکار عمومی باشد.

در خاتمه وی در خصوص اینکه تا چه اندازه امکان دارد این کودکان از زلزله زدگان کرمانشاه نباشند و  قاچاقچیان نوزاد از این حادثه و زمان سواستفاده کرده و اقدام به فروش نوزادان دزدی از شهرهای دیگر کرده باشند؟ گفت: تمام این موارد تحت بررسی است و تا شناسایی این فرد یا همدستانش تحقیقات ادامه خواهد یافت، نتیجه بررسی ها نیز اعلام خواهد شد.

بنابه این گزارش، ماجرای فروش نوزادان از دیرباز نه در ایران بلکه در کشورهای مختلف وجود دارد و چون بازار سیاه پررونقی در آن وجود دارد خیلی از سودجویان در قالب قاچاقچیان انسان شبکه های مافیایی تشکیل داده اند و متاسفانه شاهد عضویت برخی پزشکان در سراسر دنیا، که البته تعدادشان انگشت شمار نیز است، هستیم و اتفاقاتی مانند زلزله و سیل فرصت های مناسبی است تا این سو استفاده کنندگان در پوست انسان های نیکوکار به شناسایی مشتریان بازار فروش کودک پرداخته و در ادامه در ازای پول های میلیونی کودکانی که مشخص نیست چه سرنوشت هایی داشته و شاید در شهرهای مختلف ربوده شده اند را در قالب کودکان زلزله زده به فروش برسانند.

از این رو مسئولان تاکید دارند زوج های ناباور از مراجع قانونی بویژه از سازمان بهزیستی اقدامات مناسب را برای سرپرستی کودکان یتیم انجام دهند و در دام باندهای مافیایی نیفتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز