عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با برنا:

لایحه منع خشونت علیه زنان می تواند خلاها را کم کند/ جامعه مردسالار در رانندگی بهترین وجه خودش را نشان می دهد/ بحث کودک همسری را با آیت الله مکارم شیرازی مطرح کردیم

۱۳۹۶/۰۹/۰۵ - ۰۶:۰۴:۱۴
کد خبر: ۶۴۱۳۸۵
لایحه منع خشونت علیه زنان می تواند خلاها را کم کند/ جامعه مردسالار در رانندگی بهترین وجه خودش را نشان می دهد/ بحث کودک همسری را با آیت الله مکارم شیرازی مطرح کردیم
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت لایحه منع خشونت علیه زنان گفت: لایحه هنوز در دست اصلاح است اما از طرفی هم ،تعاریف مناسبی از خشونت داده است و هم اشکال خشونت را دربر می‌گیرد و هم ضمانت اجرایی لازم را دارد.

طیبه سیاووشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با بیان اینکه  ما به ابعاد و تبعات خشونت علیه زنان باید اشاره‌کنیم و در مورد آن حرف بزنیم گفت : روز جهانی منع خشونت علیه زنان یک روز بین‌المللی برای دادن تذکر به جوامع است تا توجه بیشتری به وضعیت زنان و رعایت حقوق آن‌ها داشته باشند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لایحه  منع خشونت، لایحه مترقی است ادامه داد: این لایحه همچنان در دست اصلاح است اما از طرفی هم تعاریف مناسبی از خشونت داده، هم اشکال خشونت را دربر می‌گیرد و هم ضمانت اجرایی لازم را دارد.

سیاووشی با بیان اینکه پیش‌ازاین چنین لایحه‌ای نداشتیم و می‌توانیم خلأها را کم کنیم ادامه داد : این  لایحه همه لایه‌های جامعه را در بر می‌گیرد. باید بدانیم در حال حاضر بیشترین خشونت در جامعه ما خشونت خانوادگی است و این امر، فقیر، غنی و تحصیل‌کرده و بی سواد نمی‌شناسد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: علاوه بر این قوانین ،باید یک راهکار بینابخشی بین نهادهای زنان، دانشگاه و حاکمیت مجلس به وجود آوریم، درصورتی‌که این گفتگوی بین بخشی صورت گیرد نتیجه آن بسیار روشن خواهد بود و تا زمانی که این گفتگو صورت نگیرد پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

سیاووشی در خصوص بحث کودک همسری اظهار داشت : موضوع را با آیت‌الله مکارم مطرح کردیم ایشان نظر مثبتی در خصوص بحث در این خصوص داشتند در ادامه در مورد این مبحث با دستگاه‌های مختلف ازجمله بسیج زنان، شورای فرهنگی، موسسه تحقیقات اسلامی قم و گروهی از پزشکان و جامعه شناسان هم گفت و گو شده است که نتیجه همه این تلاش ها  ما را به این نتیجه رساند  که فقط تعامل و گفتگوی ملی می‌تواند نتیجه مدنظر را حاصل کند.

سیاووشی اشاره‌ای هم به تجربه مورد خشونت قرار گرفتن در زندگی شخصی خود داشت  و گفت: هر چقدر هم در جامعه بگویند که حقوق زنان را رعایت می کنند باز شعار است .

او گفت: زمانی که من کار رسمی ندارم اغلب خودم رانندگی می‌کنم و در حین رانندگی دائم مجبورم شیشه ماشین را بالا بکشم یا حتی از برخی بپرسم آقا برای چه توهین می‌کنید؟ در زمان رانندگی جامعه مردسالار ما بهترین وجه خودش را نشان می‌دهد، طوری که درست زمانی که حق با من است مجبور می‌شوم کناری اتومبیل را نگه‌دارم و از راننده خاطی بپرسم برای چه بی‌دلیل توهین می‌کند و حرف بی‌ربط می‌زند یا اینکه چرا وقتی حق با من است از موضع قدرت برخورد می‌کند؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز