کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با برنا مطرح کرد؛

هنوز نتوانسته ایم از امکانات بالقوه ایران برای کسب و کار الکترونیک استفاده کنیم/ فناوری اطلاعات به ابزار مدیریت دنیای مدرن تبدیل‌شده است

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۶:۰۱:۱۴
کد خبر: ۶۴۷۰۸۵
هنوز نتوانسته ایم از امکانات بالقوه ایران برای کسب و کار الکترونیک استفاده کنیم/ فناوری اطلاعات به ابزار مدیریت دنیای مدرن تبدیل‌شده است
یک کارشناس فناوری اطلاعات در خصوص تجارت الکترونیک و تاثیر آن در زندگی اشخاص گفت: فناوری اطلاعات امروز به ابزار مدیریت دنیای مدرن تبدیل‌شده است

حسین نوری خواه محقق و پژوهشگر در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص تغییر سبک زندگی مردم جهان و فراگیر شدن فروشگاه‌های اینترنتی گفت: فناوری اطلاعات امروز به ابزار مدیریت دنیای مدرن تبدیل‌شده است و به دنبال آن تجارت الکترونیک هم گسترش‌یافته است.

به گفته‌ی او امروز حتی با روی کار آمدن ارزهای الکترونیک به شما این امکان را می‌دهد تا بدون محدودیت‌های بانکی و مجوزهای معمول به تجارت بپردازید، از طرف دیگر در انتخاب کالا حالا دیگر دست خریداران بازتر از گذشته است، آن‌ها می‌توانند نه‌تنها شکل ظاهری کالا بلکه جزئیات را ببینند، با کالای دیگر مقایسه کنند و به لحاظ ابعاد مختلف کیفی از کامنت های دیگر خریداران مطلع شوند.

او افزود: در حوزه حمل‌ونقل کالا هم فناوری اطلاعات نقش مهمی را بازی می‌کند اما متأسفانه در ایران هنوز نتوانسته‌ایم از این امکانات بالقوه به‌خوبی استفاده کنیم در حالی در کشوری مانند فناوری اطلاعات می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

نوری خواه اظهار کرد: در حوزه‌هایی مانند میوه، سبزی و غذا در حال حاضر بسیاری از تولید کنند مجبورند تولیدات شان را به‌وسیله‌ دلالان بفروشند درحالی‌که اگر پای فناوری اطلاعات به این حوزه‌ها باز شود با حذف واسطه و توزیع مناسب‌تر، شاهد عرضه ارزان‌تر خواهیم بود.

او با بیان اینکه همچنان در این حوزه شاهد مشکلات فراوانی هستیم ادامه داد: ما هنوز مشکلات جدی برای شیوه پرداخت‌ها در فضای وب‌داریم چراکه باوجود سخت بودن روند صدور مجوز بسیاری مجبورند برای ساخت درگاه‌های پرداخت از واسطه‌های استفاده کنند.

نوری خواه افزود: باید به جای تصویب قوانین دست‌وپا گیر برای فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی زیرساخت‌های مناسب را برای آنان فراهم کنیم و در ازای آن انتظار داشته باشیم هویت فروشگاه‌ها مشخص باشد. باید بدانیم اگر کاری سودآور نباشد سرمایه‌گذاران هم به سمت آن نخواهند رفت، اما به دلیل محدود نبودن فضای مجازی با یک نیازسنجی مناسب و تأمین امنیت می‌توانیم بهترین سرمایه‌گذاران را برای این فضا جذب کنیم.

این پژوهشگر بیان کرد: یک مشکل دیگر این است که قوانین امروز با سرعت رشد تکنولوژی ها سازگار نیست و در مجموع به نظر می‌رسد قوانین باید با حفظ حقوق مردم به فعالان این حوزه کمک کنند. در هر صورت قانونمند شدن این بسترها شاهد بهبود وضعیت اقتصادی نیز خواهیم بود.

به گفته او فضای مجازی امروز نیازمند انجام رگولاتوری است تا مردم بتوانند با خیال راحت خرید کنند درحالی‌که ما هنوز درگیر مسائل ابتدایی مانند ضمانت بازگشت که در دنیا معمول است هستیم و چنین مطلبی برای ما چیزی بیشتر از حرف نیست.

او با انتقاد از اینکه تجارت الکترونیک در ایران به کالاهای خارجی معطوف شده، گفت: برای عرضه کالاهای ایرانی در فروشگاه‌های اینترنتی عرضه شود نیاز به ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه داریم چراکه چنین سرمایه‌گذاری‌هایی جزو سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر محسوب می‌شود.

نوری خواه گفت: باید بپذیریم همه استارتاپ ها با خطر عدم موفقیت روبه‌رو هستند اما پتانسیل مناسب و بازار بکری که در کشور ما وجود دارد همان چیزی است که شرکت‌های خارجی را به ایران می‌کشاند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اهمیت ورود کارشناسان و سرمایه‌گذاران در بحث تجارت فناوری اطلاعات ممکن است به نظر نیاید اما حضور آنان تأثیر مستقیمی بر گسترش تجارت الکترونیک دارد چراکه برای پیشرفت این کار سرمایه زیادی لازم است همچنین برای تبادل کالاها نیاز به سرمایه در گردش است گرچه امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در کشور بعضی کارهای لازم را آغاز کرده‌اند.

او همچنین به اهمیت بازاریابی در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در صنعت بحث بازاریابی است اغلب تولیدکنندگان مشغول کارند اما دریافتن بازار فروش دچار مشکل می‌شوند. بسترهای فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر نشان داده که محل مناسبی برای بازاریابی و تبلیغات است.

نوری خواه در پایان گفت: در ایران هم به‌شرط حل شدن برخی مشکلات می‌توان به رسیدن به سطوح جهانی امیدوار بود، متأسفانه امروز فروشگاه‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند تصویر خوبی از تجارت الکترونیک به نمایش نمی‌گذارند، آن‌ها کالاها را با قیمتی بالاتر از سطح بازار عرضه می‌کنند و با این تفاسیر مردم دید خوبی نسبت به تجارت الکترونیک پیدا نخواهند کرد؛ اما در هر صورت اگر در سطح جهانی به این روند نگاه کنیم شاهد جریان مثبت و رو به رشدی خواهیم بود، در این هم اگر تحلیل مناسبی از فضا باشد و دولت و مجلس به شرکت خصوصی و جوان کمک کنند می‌توانیم با این روند مثبت همراه شویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز