تعویض کاتالیست تاکسی ها و نصب فیلتر دوده اتوبوس‌ها توسط شهرداری تهران

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۹:۱۹:۱۵
کد خبر: ۶۴۷۷۵۴
تعویض کاتالیست تاکسی ها و نصب فیلتر دوده اتوبوس‌ها توسط شهرداری تهران
چهارمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران پیش از ظهر امروز به ریاست استاندار تهران و دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با حضور اعضاء در محل سالن جلسات استانداری تشکیل شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه در تشریح تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه گفت: در ابتدا موضوع حمل و نقل عمومی و اقدامات شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد کلیه تاکسی‌هایی که نیازمند تعویض کاتالیست هستند توسط شهرداری تهران کاتالیست آنها تعویض شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ناوگان اتوبوسرانی نیز نیازمند نصب فیلتر دوده روی حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم ، افزود: مقرر شد شهرداری تهران نسبت به نصب فیلتر دوده اتوبوس‌ها اقدام کرده و گزارش آن را به کارگروه کاهش آلودگی هوا ارائه دهد.

کلانتری در خصوص تامین منابع مالی تعویض کاتالیست‌ها و نصب فیلتر دوده گفت: در جلسه گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوا در خصوص منابع مالی این اقدام بحث شد که با اختصاص ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی که توسط شهرداری‌ها دریافت می‌شود موافقت شد تا بهانه‌ای برای عدم انجام این کار وجود نداشته باشد و لذا شهرداری‌ها باید در کوتاهترین زمان این کار را انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعویض کاتالیست‌ها و نصب فیلتر دوده قانون است، گفت: رانندگان تاکسی وظیفه‌ای برای این کار ندارند ، منابع مالی آن نیز پیش بینی شده است و لذا شهرداری باید در این خصوص اقدام لازم را انجام دهد .

کلانتری در ادامه صحبت‌های خود به توسعه حمل و نقل ریلی و قطار شهری اشاره داشت و تاکید کرد: در این جلسه موضوع توسعه حمل و نقل ریلی و همچنین قطارهای شهری مطرح و مقرر شد با توجه به اینکه در فصل پیش‌بینی بودجه قرار داریم مکاتباتی با دستگاه‌های برنامه ریزی کشور در این خصوص انجام شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ادامه داد: برابر قانون باید سالانه ۵ درصد از حمل و نقل عمومی درون شهری توسط بخش حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند و به ۷۵ درصد برسد اما متاسفانه در حال حاضر این امر محقق نشده و ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران نیز فرسوده است، لذا باید اقدامات در راستای افزایش سهم حمل و نقل عمومی در مسافرت‌های درون شهری شهروندان محقق شود.

کلانتری با اشاره به طرح «کهاب» و اینکه در این طرح نازل‌ها، تانکرها و مخازن مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از میزان آلایندگی آن‌ها و بخارات ناشی از آن کاسته شود، گفت: در حال حاضر در تهران در دو مخزن عمده این کار انجام شده است و در این جلسه مصوب شد این اقدام برای سایر مخازن و نازل‌ها به‌طورکامل انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد فرهنگ‌سازی در خصوص این طرح اجرا شود و این کار در اقدامی مشترک میان صدا و سیما و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی محقق خواهد شد، تصریح کرد: این اقدام سبب می شود تا هنگامی که شهروندان در جایگاه های سوخت، بنزین می‌زنند با اطلاعات کامل این کار را انجام داده تا از سرریز شدن بنزین در پمپ بنزین‌ها جلوگیری شود.

 

نظر شما