رییس شورای شهر تهران مطرح کرد:

عدم توانایی نهادهای دولتی در جذب ظرفیت های سمن ها

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۱۶:۳۰:۵۹
کد خبر: ۶۴۸۱۵۵
عدم توانایی نهادهای دولتی در جذب ظرفیت های سمن ها
رئیس شورای شهر تهران مزیت‌های راهبردی توسعه کار داوطلبانه در مدیریت شهری را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، محسن هاشمی امروز در گردهمایی فعالان مدنی در ارتباط با کار داوطلبانه و سازمان‌های مردم نهاد با بیان اینکه شورای شهر نیز خود یک سازمان مردم نهاد با 200 هزار عضو محسوب می‌شود گفت: در قانون اساسی آمده است که مدیریت شهر به مجموعه‌های مردم نهاد با هدف افزایش نقش مردم به آنها واگذار شود؛ اما متاسفانه می‌بینیم که با وجود آنکه 20 سال از آغاز کار شوراهای شهر و روستا می‌گذرد هنوز بسترهای بخش مهمی از فعالیت‌هایی که بر اساس قانون قابل وگذاری به مدیریت شهری است فراهم نشده و این در حالیست که باید 24 حوزه خدماتی از دولت به مانند توزیع برق، آب، آموزش و ... به مردم و مدیریت شهری تفویض شود.

اوافزود: امیدواریم با اجرای کامل قانون شوراها بتوانیم از ظرفیت مشارکت‌های مردمی برای ارائه خدمات به شهروندان استفاده کنیم.

او با بیان اینکه انقلاب اسلامی نیز یکی از ارکان خود را استفاده از فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت عمومی بنا نهاد، گفت: فرض اولیه شکل گیری نهادهایی همچون جهاد سازندگی ، امام خمینی و بسیج هم همین موضوع بود و امام خمینی(ره) با تشکیل بسیج سعی کرد که روند فعالیت‌های داوطلبانه را پایدار کنند.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه در دولت سازندگی در حوزه سازندگی، سلامت و آموزش نیز بر تقویت حضور داوطلبانه مردم تاکید شد، تصریح کرد: دستاورد بزرگی که در این دوره برای کشور در مقابله با بیماری‌های واگیردار و ایمن سازی شهروندان به دست آمد مورد تقدیر سازمان ملل و ... شد که این مهم با اتکاء به نیروهای داوطلب شکل گرفت.

او با بیان اینکه توسعه کار داوطلبانه در مدیریت شهری سه مزیت مهم و راهبردی دارد، گفت: بدنه مدیریت شهری فربه، کند و پر هزینه است که می‌توان با چابک سازی پیکره شهرسازی در راستای این مهم اقدام کرد. همچنین افزایش شاخص‌های مهمی همچون تعهد اجتماعی و ... در فرآیند کار داوطلبانه شکل می‌گیرد و در آخر کادرسازی برای مدیریت شهری از درون فعالیت‌های داوطلبانه را می‌توان سه مزیت کار داوطلبانه اعلام کرد، چرا که مخلص‌ترین و کوشاترین نیروها، فعالین کارهای داوطلبانه هستند که بهتر است از این جوانان برای آینده مدیریت شهری استفاده شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه می‌توان از خدمات سمن‌ها در بعد سلامت اوقات فراغت، ورزش همگانی و ... استفاده کرد، گفت: امیدواریم با کمک سمن‌ها مشکلات شهر نیز مرتفع شود و ما آماده حمایت از آنها هستیم.

هاشمی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی و عمومی توانایی جذب و استفاده از ظرفیت سمن‌ها و نیروهای داوطلب را ندارند، گفت: تجربه موفق عملکرد فعالان داوطلب در زلزله کرمانشاه نشان داد که هنوز دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند از توانمندی موج داوطلبانه کمک‌های مردمی استفاده کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز