یک کارشناس پرندگان خبرداد:

تصرف تالاب فریدونکنار توسط دامگاه داران

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۷:۲۸:۳۳
کد خبر: ۶۴۸۲۰۸
تصرف تالاب فریدونکنار توسط دامگاه داران
یک کارشناس پرنده با اشاره به اینکه نیمی از تالاب فریدونکنار توسط دامگاه‌داران تصرف شده است، گفت: «برخی بر این باورند که آب این تالاب از رودخانه هراز تامین می‌شود بنابراین حق استفاده از پرندگان آن را داریم.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، آرش حبیبی آذر در نشست «به کشتار پرندگان نه بگوییم» در مورد تالاب فریدون کنار توضیح داد: «در سال ۱۳۵۴ کنوانسیون رامسر منطقه فریدونکنار را که ۱۵۰ هکتار است به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی کرد. برخی افراد در حال حاضر می‌گویند که تالاب فریدونکنار ملکی شخصی است که در پاسخ باید گفت توران و پارک ملی گلستان مناطق حفاظت شده هستند و افراد اجازه تعرض و تعدی به آن مناطق را ندارند فریدونکنار نیز به همین صورت است.»

این پرنده شناس ادامه داد: «نیمی از تالاب فریدونکنار توسط دامگاه‌داران تصرف شده است. برخی بر این باورند که آب این تالاب از رودخانه هراز تامین می‌شود بنابراین حق استفاده از پرندگان آن را داریم. این صحبت نیز نادرست است چرا که فریدونکنار تالابی فصلی است که خودش دارای آب است ولی گاهی اوقات به دلیل استفاده از آب آن برای کشت برنج خشک می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «در کنار ادعاهایی که مبنی بر ملک شخصی بودن و تامین آب تالاب برخی بیان می‌کنند، مسئله سومی وجود دارد که بحث تامین غذای پرندگان فریدونکنار است. عده‌ای اظهار می‌کنند به دلیل اینکه ما غذای این پرندگان را تامین می‌کنیم پس حق داریم که برای گذراندن معیشت خود از پرندگان استفاده کنیم. در پاسخ به این افراد باید گفت که هر معیشتی روا و قانونی نیست. فرض کنیم که قاچاقچیان مواد مخدر بگویند ما معیشت داریم و مجبوریم که برای تامین آن دست به قاچاق و فروش مواد مخدر بزنیم. هر کاری که غیرقانونی است را باید متوقف کرد و جلوی آن را گرفت.»

حبیبی آذر با بیان اینکه مواد غذایی که افراد برای پرندگان تالاب فریدونکنار استفاده می‌کنند، کپک زده و غیرقابل استفاده برای هر موجود دیگری است تصریح کرد: «آنان نمی‌توانند هیچ وقت ادعایی مبنی بر تامین غذای پرندگان آن مکان و استفاده از آن‌ها برای معیشت داشته باشند.»

این پرنده‌شناس با اشاره به اینکه گونه‌هایی که در تالاب فریدونکنار شکار می‌شوند، رو به انقراض هستند، اظهار کرد: «گونه‌هایی مانند غاز پیشانی سفید و عروس غاز در پرتگاه انقراض قرار دارند. از گونه عروس غاز تنها ۳۵۰۰ جفت باقیمانده است و متاسفانه این گونه‌ها در روز اولی که مهاجرت می‌کنند گرفتار دام‌ها می‌شوند.»

وی با بیان اینکه بخشی از این پرندگان مثل شاهین و سیاه چشم پس از شکار به فروش می‌رسند، تصریح کرد: «برخی پرندگان دیگر نیز جهت تاکسیدرمی کشته می‌شوند و روش کشتن آنها به اینگونه است که پرنده را داخل یک کیسه پلاستیکی بزرگ می‌اندازند و بعد با پیف پاف‌های مخصوص، پرنده را می‌کشند تا آسیبی به بدنه آن برای تاکسیدرمی نرسد.»

حبیبی آذر در ادامه تاکید کرد: «شکار و صیدی که در فریدونکنار صورت می‌گیرد فقط شکار و صید نیست بلکه یک نسل کشی است و با هیچ منطقی سازگاری ندارد. راهکارهای ساده‌ای برای حل این موضوع وجود دارد که سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند از آن بهره ببرد. یکی از راه‌های بسیار مهم اعمال قانون است.»

این پرنده شناس با تاکید بر اینکه ابتدا باید حاکمیت را در منطقه فریدونکنار برقرار کنیم و سپس به فکر مدیریت باشیم ،گفت: «فکر کردن به طرح‌های جایگزینی معیشت باید بعد از اعمال حاکمیت و برقراری قانون صورت گیرد بنابراین اولین گام برای مدیریت منطقه تالاب فریدونکنار ایجاد و برقراری قانون است.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز