دستگیری هکر ۳۰۰۰ سایت

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۱:۲۷:۱۰
کد خبر: ۶۴۸۳۹۷
دستگیری هکر ۳۰۰۰ سایت
رییس پلیس فتا استان یزد با بیان این‌که متاسفانه عدم رعایت موارد ایمنی ساده در فضای مجازی باعث می‌شود تا از خط وای فای اینترنتی کاربران برای ارتکاب جرم استفاده شود، گفت: هکر بیش از سه هزار سایت با استفاده وای فای دیگران در یزد شناسایی و دستگیر شد.

 سرهنگ «مرتضی ابوطالبی» با اشاره به ضرورت ارتقای سطح آگاهی استفاده از فضای مجازی،‌ اظهار کرد: کارشناسان پلیس فتای استان یزد در پی رصد و پایش فضای مجازی، فردی را که با سوء استفاده و هک وای فای دیگران اقدام به هک کردن سایت‌های داخلی و خارجی می‌کرد شناسایی و ردیابی کردند.

وی افزود: پس از بررسی‌های لازم، هویت فرد مذکور با نام مسعود ف مشخص شد و بعد از آن با هماهنگی مقام قضایی وی به پلیس فتا احضار و در بازجویی اولیه و اظهاراتش مشخص گردید که وای فای منزلش هک شده است.

رییس پلیس فتای یزد گفت: با اقدامات فنی، متهم اصلی شناسایی و با دستور قاضی پرونده دستگیر و با ادله مکشوفه به پلیس فتا ارجاع داده شد که در مرحله نخست وی منکر هک وای فای و سایت‌ها شد که با رؤیت مستندات اخذ شده توسط کارشناسان فتا از لپ تاپش، به اعمال مجرمانه خود اعتراف کرده و انگیزه‌اش را کسب درآمد و سرگرمی اعلام کرد .

ابوطالبی تصریح کرد: متهم 20 ساله به هک بیش از سه هزار سایت در طول سه سال با سوءاستفاده از وای فای‌های فامیل و همسایگان خود اعتراف کرد و اقرار کرد که پس از هک سایت‌های داخلی و خارجی جهت اخاذی به مالک سایت‌ها پیام داده و از آنها پول دریافت کرد که از هر کدام از سایت‌های خارجی حدود 100 دلار پول دریافت کرده است .

این مقام مسئول از کاربران خواست تا در مورد امنیت وای فای به نکاتی همچون استفاده از یک پسوورد WPA قوی و امن (ترکیبی از اعداد و حروف و علامت) و نیز همچنین استفاده از یک نام مستعار توجه داشته باشند و نیز مدیران وب سایت‌ها نیز توجه داشته باشند .

سرهنگ ابوطالبی همچنین در هشدار به مدیران و دارندگان سایت‌ها گفت: در روند بررسی پرونده مشخص شد، سایت‌های که از سوی این هکر مورد حمله قرار گرفته است، سایت‌هایی است که از رمز عبور ساده برخوردار بوده و یا سایت‌هایی که رمز عبور اولیه آنها تغییر نکرده است و به قولی رمز عبور پیش فرض که چند عدد ساده با نام کاربری ادمین بوده است مورد حمله قرار گرفته است .

وی تاکید کرد: لذا تمامی مدیران وب سایت‌ها پس از طراحی و راه‌اندازی وب سایت مورد نظر رمزهای ورودی آن را تغییر داده و ترکیبی از حروف اعداد و علائم استفاده کنند که به این راحتی قابل حدس زدن نباشد، تا کاربران دچار چنین مشکلاتی نشوند .

رییس پلیس فتا استان یزد به کاربران فضای مجازی هشدار داد: طبق ماده12 این قانون نیز هر کس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا 20 میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد .

وی ادامه داد: همچنین بر اساس ماده13 هر کس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از 20 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد .

سرهنگ ابوطالبی همچنین در هشدار به استفاده کنندگان از اینترنت وای فای گفت: تامین امنیت اینترنت وای فای در گام اول بر عهده خود دارنده اینترنتی می‌باشد که باید با انتخاب نام کاربری و رمز مناسب مانع از دسترسی غیر مجاز به آن شوند. ضمن آن که تغییر دوره‌ای رمز عبور در اینترنت وای فای نیز ضرورت دارد .

نظر شما
پرونده ویژه