در بازدید خبرنگاران از نیروگاه اهواز مطرح شد؛

راهکار های دولت برای جلوگیری از قطعی برق درطوفان گرد و غبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۱۵:۰۶:۵۳
کد خبر: ۶۴۸۶۲۲
راهکار های دولت برای جلوگیری از قطعی برق درطوفان گرد و غبار
در سال گذشته با افزایش ریزگرد ها نیروگاه های مناطقی که درگیر این معضل شده بودند برای برق رسانی به مناطق مختلف دچار مشکل می شدند که با تدابیر دولت یازدهم تا به امروز اهواز دچار مشکلی برای برق رسانی به اهالی منطقه نداشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا،  مهندس قنواتی در بازدید خبرنگاران از نیروگاه برق اهواز و بررسی عملکرد ها برای رفع مشکلاتی که  ریزگردها برای دکل های برق ایجاد می کنند گفت: این اقدامات در  3 بخش خلاصه می‌شود یکی شست‌وشو است؛ مقره ها را باید همیشه به‌صورت تمیز نگهداری کنیم ولی زمانی که گردوخاک می‌آید باید بتوانیم تمام نقاطی که آلوده‌شده را شستشو دهیم بنابراین  در این زمینه خودمان را مجهز کردیم، امسال 15 دستگاه مقره داده‌شده است و در حال حاضر هم  30 دستگاه دیگر در حال خریداری است.

به گفته او با توجه به گستردگی خوزستان نیاز بود که حدود 45 دستگاه مقره شور آماده‌به‌کار داشته باشیم و تابه‌حال به دلیل اینکه مقر شور مناسب نداشتیم این شستشو را در حالت بی‌برقی انجام می‌دادیم اما حالا که دستگاه‌های جدید را در اختیارداریم بدون نیاز به اعمال خاموشی و به‌وسیله آب مقطر می‌توان مقره ها را تمیز کرد.

قنواتی افزود:  با توجه به آلودگی‌هایی که در منطقه خوزستان داریم و به دلیل بالا بودن میزان نمک و املاح دیگری مانند گوگرد و براده آهن که  با خاک مخلوط است اول باید عایق گذاری انجام شود سپس برنامه شستشو را در دستور کار قرار دهیم.

او ادامه داد: ما از سال‌های دور در ناحیه جنوب و جنوب غرب خوزستان که شامل آبادان، خرمشهر، ماهشهر که شهرهای نزدیک دریا بودند و آلودگی بیشتری داشتند این نوع شستشو را انجام می‌دادیم و به همین دلیل هم  خوشبختانه در طوفان‌های گردوغبار مشکلی نداشتیم.

معاون بهره‌برداری نیروگاه اهواز اظهار کرد: بیشتر گردوخاک‌هایی که خوزستان را در این موقع سال مارا  دچار مشکل می‌کند منشأ داخلی دارند چراکه  آن دسته از طوفان‌های گردوغبار که منشأ خارجی دارند در فصل تابستان وارد ایران می‌شوند.  و به‌تنهایی ایجاد مشکل نمی‌کند چراکه آن‌ها حالت ماسه‌ای دارند و به مقره ها نخواهند چسبید درصورتی‌که گردوخاک‌های داخلی از نوع خاک رس هستند و منبع داخلی دارد.

او بابیان اینکه کانون گردوغبار شناسایی‌شده است گفت:  همه دستگاه‌های مربوطه اقداماتی  لازم را انجام می‌دهند اما بهترین راه جلوگیری از آسیب رساندن گردوغبار به تجهیزات ایجاد پوشش عایقی است  ایجاد گردوخاک است و عواملی که برای شبکه برق ایجاد مشکل می‌کند باید جلوگیری شود اما اگر قرار باشد با همین روند طوفان‌های گردوغبار ادامه پیدا کند هزینه زیادی برای صنعت برق خواهد گذاشت.

قنواتی با اشاره به اینکه شستشوی دکل‌ها به‌مراتب سخت‌تر پست‌های برق است گفت: بسیاری از دکل‌ها در زمین‌های کشاورزی قرار دارد و ما اجازه نداریم به‌راحتی وارد زمین‌هایشان شویم و ازاین‌جهت هم مشکلاتی برای ما درست می‌شود.

او ادامه داد: یکی از اقداماتی که انجام داده این تعویض مقره های سرامیکی با سیلیکونی بوده است ما در فاز اول ما 5 هزار و 150 مقر را عوض کردیم و قرارداد فاز دوم هم در این هفته ابلاغ می‌شود که حدود 4 هزار و 449 زنجیر مقره است و طرح بعدی که پیمانکاران آن مشخص هستند، 13 هزار و 200 زنجیره است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز