بررسی تصادف‌های اردوهای راهیان نور؛

انحراف به چپ‌هایی که به جای «مقصد» به «مرگ» می‌رسد

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۱۴:۳۵:۰۶
کد خبر: ۶۴۸۹۷۲
انحراف به چپ‌هایی که به جای «مقصد» به «مرگ» می‌رسد
دیروز عصر - سه شنبه 20 آذرماه - به علت انحراف به چپ اتوبوس راهیان نور و برخورد آن با یک دستگاه تویوتا در کمربندی سوسنگرد، 5نفر جان باختند و 40نفر مصدوم شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، هر ساله شاهد تصادف های مرگبار تعدادی دانش‌آموز یا دانشجو در اردوهای مختلف هستیم. آخرین حادثه دلخراش مربوط به دیروز عصر در کیلومتر ۸ کمربندی سوسنگرد - استان خوزستان که علت آن انحراف به چپ اتوبوس و برخورد آن با یک دستگاه تویوتا است. در این سانحه علاوه بر دو دانش‌آموز، راننده، یک راوی و یک مربی کشته شده‌اند.

همچنین در شهریور سال جاری بر اثر چپ شدن اتوبوس دانش‌آموزان برای شرکت در اردو فرزانگان در جنوب ایران، دست‌کم ۹ نفر کشته شدند که هفت نفر از آنان دانش‌آموز بوده‌اند.

این آمار ها تنها از تعداد جان باختن دانش آموزان و دانشجویان خبر می دهد اما از غم و داغ خانواده هایی که فرزندان خود را از دست داده اند، خبری نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، علت  برخورد اتوبوس حامل دانش آموزان با تویوتا در سوسنگرد، طبق صحبتی که دانش آموزان با خبرنگار اعزام شده برنا به اهواز داشته اند بر اثر سرعت بالا رانندگی راننده اتوبوس بوده اما طبق گفته برخی از مسئولین مقصر حادثه راننده تویوتا بوده است.

مهرانی نیا معاون پرورشی مدیرکل استان البرز در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار کرد: «اتوبوس حامل دانش آموزان اسکورت کامل داشته و در خصوص سانحه برخورد، تویوتا که از رو به رو می آید مقصر بوده است. ماشین تویوتا به لاینی که اتوبوس در آن در حال رانندگی بوده منحرف می شود و با آن برخورد می کند.»

وی با تأکید بر اینکه اتوبوس راهیان نور از طریق سپاه اسکورت می شود، گفت: «اتوبوس اسکورت داشته  و همه مسائل ایمنی رعایت شده بوده و مسئله ایمنی آن را تهدید نمی کرده است.»

اما دانش آموزان حاضر در اتوبوس راهیان نور اظهار داشتند که سرعت راننده بالا بوده است. پلیس هم اعلام کرد دلیل حادثه انحراف به چپ اتوبوس بوده است.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور 11مرداد سال جاری پس از سانحه دختران هرمزگانی گفت: « رئیس جمهور از وزیر آموزش و پرورش خواسته است که "با هماهنگی دستگاه های ذی‌ربط"، شیوه نامه های مربوط به اردوهای دانش آموزی در "اسرع وقت" اصلاح شوند.»

رئیس دفتر رئیس جمهور در مصاحبه ای تاکید کرد: «رئیس جمهور ایران دستور داده این شیوه نامه ها به نحوی بازنگری شوند که تردد دانش آموزان با وسایل حمل و نقل عمومی، زمان و مسیر سفر، "بر مبنای بالاترین ضریب استانداردهای ایمنی" باشند.»

همزمان، وزارت آموز و پرورش، با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده "تا زمان بازنگری شیوه نامه برگزاری اردوها و بازدید دانش آموزی"، اعزام دانش آموزان در شب، "جز از طریق وسیله نقلیه ریلی وهوایی ممنوع است".

برای کاهش این تصادف های جاده ای بهتر است هرچه سریع تر بازنگری در شیوه نامه برگزاری اردوها صورت گیرد. بنابر دستور مستقیم رئیس جمهور و معاون اول اگر نظارت کامل  و صحیحی روی اردوهای دانش آموزی و دانشجویی باشد، چنین حوادث دلخراشی پیش نمی آید یا خوشبینانه آن اینست که کاهش می یابد.

همچنین توجه به انتخاب راننده و سخت گیری در قوانین راهنمایی و رانندگی نه تنها از افزایش حوادث اینچنینی جلوگیری می کند بلکه کل آمار تصادف های جاده ای و تلفات کاهش می باید و حداقل سخت‌گیری در انتخاب خودرو و راننده می تواند این انحراف به چپ هایی که همچنان تکرا می شوند و به جای مقصد، دانش آموزان و دیگر مردم را به کام مرگ می کشد کمتر شود. در نهایت چند حادثه تلخ از این دست را در ادامه مرور می کنیم:

25 اسفند 1386 - در اثر تصادف یک دستگاه اتوبوس کاروان راهیان نور در استان خوزستان بیست و دو نفر کشته شدند. این اتوبوس که حامل دانشجویان پسر دانشگاه علمی - کاربردی غیرانتفاعی خیام مشهد بود در محور اندیمشک به خرم‌آباد با یک دستگاه تانکر سوخت برخورد کرد و آتش گرفت. در این حادثه، ۲۲ سرنشین اتوبوس در شعله‌های آتش کشته شدند و هفت نفر دیگر نیز زخمی شدند.

6 فروردین 1387 - واژگونی یک دستگاه اتوبوس در استان خوزستان موجب مرگ بیست و هفت نفر شد. این اتوبوس که حامل فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری بود در محور شهرکرد به ایذه به دلیل سرعت زیاد و برخورد با گاردریل جاده کنترل خود را از دست داد و واژگون شد. در این سانحه ۲۷ نفر کشته و ۱۳ تن نیز زخمی شدند.

8 فروردین 1387 - اتوبوس حامل کاروان راهیان نور در استان خوزستان مورد حمله مسلح افراد ناشناس قرار گرفت. این اتوبوس شامگاه پنج‌شنبه ۸ فروردین در حالی که عازم منطقه دهلاویه بود، در جاده اهواز به سوسنگرد مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت. در این حادثه، دو نفر از سرنشینان اتوبوس، در اثر اصابت گلوله زخمی شدند.

15 بهمن 1390 - عصر روز شنبه تصادف اتوبوس دانش آموزان دختر استان خراسان رضوی در حوالی بروجرد، منجر به کشته شدن ۳ دانش آموز و جراحت شدید ۱۳ نفر از دانش آموزان و مربیان و مسئولین این اتوبوس شد.

16 بهمن 1390 - صبح روز یکشنبه اتوبوس دانش آموزان دختر اردبیل در نزدیکی پل دختر استان لرستان واژگون شد و چهار نفر به شدت مجروح شدند.

28 مهر 1391 - واژگونی یک اتوبوس در مسیر اهواز - بروجن، ۲۱ کشته بر جا گذاشت. یک اتوبوس اسکانیا که از اهواز به سمت بروجن در حال حرکت بود در کیلومتر ۱۸۵ لردگان به دهدز، به دلیل تخطی از سرعت مجاز از مسیر خارج و واژگون شد. در این حادثه ۲۱ نفر در دم کشته و ۲۳ نفر مجروح شدند.

1 آذر  1391- اتوبوس راهیان نور دانش آموزان سیستان و بلوچستانی در محور شیراز به گچساران واژگون شد. این اتوبوس که حامل دانش آموزان دختر مقطع دوم دبیرستان شهر نیکشهر استان سیستان و بلوچستان به سمت مناطق عملیاتی جنوب بود، در منطقه «خان احمد» در ۳۰کیلومتری شهر گچساران دچار حادثه شد. بر اثر این حادثه ۱۴ نفر زخمی شدند. از ۱۴ مصدوم این حادثه یک تن راننده اتوبوس، سرپرست کاروان و ۱۲ تن دیگر دانش‌آموزان بودند که دو مصدوم سرپایی درمان و مرخص شدند.

5 فروردین 1393 - ساعت ۱۴ روز سه شنبه یک دستگاه اتوبوس حامل راهیان نور که از زرند کرمان برای بازدید از مناطق جنگی عازم خوزستان بود در ۱۵ کیلومتری خط مرزی طلائیه استان خوزستان در جاده فرعی دچار واژگونی شد.

11 شهریور 1396 - سردار تقی مهری در نشست خبری صبح امروز خود با ابراز تأسف از وقوع حادثه دلخراش تصادف اتوبوس حامل دختران دانش آموز هرمزگانی و تسلیت به خانواده جانباختگان اظهار کرد: بررسی‌های پلیس نشان داد که عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده باعث بروز این حادثه تلخ شد که متأسفانه ۷ دانش آموز و یک مربی در جریان این حادثه تلخ جان خود را از دست دادند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز