خبرگزاری برنا گزارش می دهد؛

تلاش بی وقفه برای مهار توفان های گرد و غبار در سال جاری/ هزینه ۱۰۰ میلیاردی دولت برای مهار ریزگردها

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۶:۰۲:۰۶
کد خبر: ۶۴۹۸۳۰
تلاش بی وقفه برای مهار توفان های گرد و غبار در سال جاری/ هزینه ۱۰۰ میلیاردی دولت برای مهار ریزگردها
این روزها تلاش بی وقفه ای برای مهار طوفان های گرد و خاک از سوی دولت انجام گرفته و حتی هزینه ای 100 میلیاردی در این زمینه صورت گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اولین بار نیست که رسانه ها خبر از وقوع گرد و غبار در استان های جنوبی به ویژه خوزستان را می دهند، امسال هم مانند سال های گذشته با شروع فصل پاییز گرد و غباری که اغلب منشا داخلی داشته اند، آب و هوای استان را بحرانی کردند. اما این همه قصه نیست و به گفته مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست، توفان های گرد و غبار طی 30 سال در ایران تشکیل شده و شاید حتی بیش از 10 سال برای حل آن زمان نیاز باشد.

دولت دوازدهم اما برای رفع مشکلات مردم و جلوگیری از فلج شدن شهرهای درگیر بحران در مواقع وقوع توفان، دست روی دست نگذاشته و به منظور تسهیل امور اقداماتی در این راستا انجام داده است.

ضرغام در خصوص اقدامات انجام شده برای  حداقلی کردن آسیب هایی که طوفان های گرد و غبار به ایران به ویژه در خوزستان می رساند توضیح داد: سال گذشته منطقه ای وسیع در جنوب شرق اهواز با وسعت 1200 هکتار گرفتار گرد و غبار شد که در نهایت وزارت جهاد کشاورزی از سوی دولت مأمور مبارزه با این معضل شد.

به گفته او این ماموریت با دو هدف آغاز شد؛ اول بحث تأمین آب برای منابع طبیعی و دوم بحث معطوف سازی کاشت درختان است. اما قطعا کاشت درختان ظرف سال اول و دوم جوابگو نیست و چند سالی زمانی  باید بگذرد تا درختان بتوانند جلوی گرد و غبار را بگیرند، بنابراین کار احداث کانال انتقال آب به عرصه‌های فوق بحرانی ریزگردها با هدف تأمین آب برای نهال های کاشته شده و نهال هایی که از امسال به بعد کاشته می شوند، آغاز شد.

او با بیان اینکه می خواستیم یک کار اساسی انجام دهیم ادامه داد: امسال بحث تأمین آب را برای مرطوب سازی اراضی داشتیم و مجبور شدیم با استفاده از امکانات و ایستگاه پمپاژی که در جنوب کارون است استفاده کنیم.  در ادامه هم کانالی بتونی در حدود طول 44 کیلومتر آب را به مرکز فوق بحرانی کانون ریزگردها انتقال می دهد و این کانال می تواند 20 متر مکعب در ثانیه آب به این اراضی منتقل کند همچنین حدود 6 میلیون متر مکعب عملیات خاکی داشته که ظرف 2 ماه این عملیات خاکی انجام شده است.

او افزود: در حال حاضر بحث سازه های عبور را داریم که اولین سازه اصلی است که این کانالی که شما می بینید آب منطقه بندر امام و شهرک های اطراف و پتروشیمی بندر امام را تامین می کند که حیاتی است.

ضرغام اظهار کرد: وزارت نیرو نسبت به قطع نشدن آب مناطق حساس بود و بنابراین کار با حساسیت خاصی دنبال شد، از طرف دیگر ما راه آهن اهواز- بندر امام را داریم و نهر ماله است که آب اهواز را به تالاب شادگان می برد و حدود 7، 8 تا 10 لوله فعال را داریم که پتروشیمی آبادان- خرمشهر و صنایع حتی گاز مردم را تأمین کند که این لوله ها اصطلاحا گرم بود و یک لوله 24 اینچ از طرف شرق کانال به جنوب غرب کانال می رود که شهر سوسنگرد و شهرک های اطراف را پوشش می دهد از تمام این موانع جاده هایی که بین راه بوده لوله های آب و... همه این کارها انجام شده و آب را در عرصه هایی که منابع طبیعی مشخص می کند برسانیم.

 به گفته او دولت نمی تواند یک تنه همه کارها را انجام دهد. کار دولت و مصوبه آن برای 42 هزار هکتار است که تلاش براب این است که بتوانیم آب را به موقع به آن برسانیم. همچنین بخشی از آن باید مرطوب سازی شود و اصطلاحا آب را روی زمین ها رها کنیم تا در اثر گرد و غبار رطوبت بگیرد و تثبیت شود و از طرف دیگر بذر زیر خاک، که آماده سبز شدن است، را سبز کند تا پوشش گیاهی به این منطقه اضافه شود.

او ادامه داد: عملیات خاکی 2 ماه اول، اسفند 95 و فروردین 96 انجام شد و کار سازه ها به لحاظ هماهنگی با وزارت نفت، راه و نیرو و گاز و مجموعه های دیگر یک مقدار طول کشید که این 3 و 4 درصد باقی مانده را امیدواریم در یکی، دو هفته آینده انجام دهیم و برآورد ما برای این کانال با تأسیسات و پخش آب است.

اما تنها نهادهای مربوط به بحث ریزگردها مقابله با آنها وزارت نیرو و جهاد کشاورزی نیست. به گفته مسئول پروژه مبارزه ریزگردهای سازمان محیط زیست، از سوی دولت نزدیک به 15 دستگاه مسئولیت مبارزه با این ریزگردها داده شده که هر کدام با انجام وظایف محوله می توانند مقابل مشکلات ایجاد شده برای ساکنان مناطق و همچنین به وجود آمدن خطرات محیط زیستی و بحران های آینده مربوط به آن مبارزه کنند.

در این خصوص  ابوعلی به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: استان خوزستان 7 کانون ریزگرد دارد و مساحت این کانون 350 هزار هکتار است و بزرگترین کانون آن کانون شرق در نزدیکی اهواز است که به دلیل کاهش رطوبت و از بین رفتن پوشش گیاهی و همچنین عوامل اقلیمی و انسانی دچار مشکل شده است. ولی در مجموع 112 هزار هکتار در جنوب شرق خوزستان  است که حدود 42 هزار هکتار آن فوق بحرانی است.  سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی موظف شد ظرف یک سال از اسفند ماه 95 تا اسفندماه 96 این کانون را کنترل کند و سال گذشته به دلیل محدودیتی که برای کاشت نهال داشتیم مصوب شده بود 7 هزار هکتار را کشت کنیم و موفق به کشت 5 هزار هکتار آن شدیم اما برای سال 96 مصوب شد تا پایان امسال 42 هزار هکتار دیگر نیز کشت شود که 30 هزار هکتار دیگر آن را امسال در عملیات بیولوژیکی انجام دهیم.

 او با بیان اینکه اولویت اول ما برگشت پوشش گیاهی طبیعی است گفت: ما باید کمک کنیم مرتع به کیفیت خوب خود برگردد و اگر مشکل داشته باشد باید به طبیعت کمک کنیم و کشت و کار انجام دهیم و یا بوته می آوریم که این کار را شروع کرده ایم که هنوز به یک سال نرسیده است.

 او تاکید کرد: پوشش گیاهی به مرور زمان ایجاد می شود و این نیست که ادعا کنیم درختکاری کردیم. برای کنترل ریزگرد حداقل 3 سال نیاز است تا این پوشش گیاهی مستقر شود تا در فصل زمستان جلوی کار را بگیرد. مصوبه قانون برنامه ششم این است که 350 هزار هکتار کل کانون ها تصویب شود.

ابوعلی  افزود: دو مصوبه برای تامین اعتبارات داشته ایم که 30 میلیارد از اعتبارات را سال گذشته اجرایی کردیم و اخیرا هم 70 میلیارد تصویب شده که از این مقدار 48 میلیارد تخصیص داده شده است. در برنامه های بعدی نیز مدیریت چرا و کنترل زمین های کشاورزی را انجام می دهیم که با مشارکت محلی این اقدام صورت می گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز