رئیس سازمان میراث‌فرهنگی تأکید کرد؛

لزوم توجه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۹:۲۵:۰۳
کد خبر: ۶۵۰۲۶۶
لزوم توجه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی امروز در مراسم هفته پژوهش تأکید کرد که پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری باید علاوه بر میراث‌فرهنگی به حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی نیز توجه ویژه داشته باشد.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز ۲۵ آذر ۹۶ در مراسم افتتاح هفته پژوهش که در موزه ملی ایران برگزار شد گفت: «بسیار خشنودم که امروز به‌مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش در جمع دانشجویان، پژوهشگران و استادان در عرصه پژوهش در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری حضور پیدا کرده‌ام.» 

او افزود: « امروز علم و عالم نقش مهمی در پیشرفت جوامع و توسعه کشور‌ها دارند، خوشبختانه کشور ما نیز به این امر توجه ویژه داشته و دائما مقامات کشور بر تولید علم و توجه بیشتر به دانشمندان و اندیشمندان تأکید کرده‌اند.»

معاون‌ رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «در سال‌های اخیر روند پیشرفت‌های علمی و تولیدات علمی کشور روند روبه‌رشدی داشته و دانشگاه‌ها و دانشجویان توانسته‌اند نقش مؤثری در عرصه پیشرفت کشور ایفا کنند.» 

او افزود: «خوشحالیم که امروز برخلاف گذشته دانشگاه‌ها وضعیت بهتری دارند و توجه به دانشگاه‌ها همه‌جانبه است و هم در دولت و هم در همه ارکان حکومت وجود دارد و به نقش آن‌ها توجه می‌شود.» 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به این‌که برای تولید علم، پژوهش زیربناست و توجه ویژه‌ای به پژوهش می‌شود، گفت: «علاوه بر بودجه‌ای که برای دانشگاه‌ها در امر پژوهش دیده می‌شود دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور نیز خوشبختانه ردیف‌هایی برای امر پژوهش دارند؛ زیرا امروز در دنیا علم و عالم جزو مؤلفه‌های قدرت یک کشور محسوب می‌شوند، هر کشوری که توانسته در علم و دانش پیشرفت بیشتری داشته باشد، از اقتدار، قدرت بیشتر و ضریب امینت بیشتری برخوردار است.» 

او ادامه داد: «به‌واسطه تغییرات و تحولاتی که در امر تولید علم ایجاد شده، علم و عالم جایگاه خود را روزبه‌روز ارتقا می‌دهند و کشور‌ها بر اساس پیشرفت‌های علمی خود در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه پیدا می‌کنند.» 

مونسان خاطرنشان کرد: «خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از رشته‌های علمی در سطح منطقه جزو رتبه‌های اول تا سوم است. به‌عنوان مثال در رشته‌های پرشکی و مهندسی کشور در جایگاه بر‌تر منطقه قرار دارند و حرف‌های زیادی در سطح بین‌المللی برای گفتن دارند. امروز پزشکی کشور جایگاه ویژه‌ای در منطقه و دنیا پیدا کرده است و بخش پزشکی کشور پذیرای مردم منطقه و سایر نقاط دنیاست. در امر مهندسی نیز می‌توان گفت اوج آن را در پیشرفت‌های هسته‌ای می‌توان دید. پیشرفت‌های هسته‌ای، تمام رشته‌های مهندسی و علوم پایه را درگیر خود می‌کند و اگر کشوری بخواهد در این حوزه به موفقیت دست پیدا کند باید در بسیاری از حوزه‌های مهندسی به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای دست پیدا کرده باشد.» 

 

او افزود: «پژوهش امر مهمی است، ما دائماً در دنیا با مشکلات و مسائلی روبه‌رو می‌شویم و برای پاسخ دادن به آن‌ها نیازمند پژوهش هستیم. با پژوهش‌ها و پژوهشگران خوب می‌توانیم درهای بسته را باز کنیم و کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهیم.» 

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پژوهش ممکن است کاربردی یا غیرکاربردی باشد، گفت: «این مسئله نقطه‌ضعف پژوهش نیست، زیرا یک بخش از پژوهش مرزهای دانش را جابه‌جا می‌کند و بخشی از پژوهش نیز منجر به حل مسئله‌ای در جامعه می‌شود. هر دو بخش لازم و ضروری است. تولید علم در دنیا به‌سرعت جلو می‌رود و ما نیاز داریم که مرزهای دانش را به جلو ببریم. با پژوهش‌های کاربردی هم می‌توان از پژوهش‌های بنیادین برای پیشرفت جامعه و حل مشکلات استفاده کرد.» 

او افزود: «مجموعه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کمک می‌کند که اتفاقات خوبی در حوزه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اتفاق بیفتد. قرار گرفتن یک پژوهشگاه در کنار این سازمان نشان‌دهنده اهمیت حوزه‌های مربوط به سازمان است.» 

پژوهشگاه باید بر حوزه گردشگری بیشتر تمرکز کند

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «این پژوهشگاه می‌تواند کمک کند که ما در بخش‌های مختلف به‌ویژه‌ در بخش‌هایی که عقب مانده‌ایم مانند بخش گردشگری به پیشرفت دست پیدا کنیم. این پژوهشگاه باید بر حوزه گردشگری بیشتر تمرکز کند، زیرا تاکنون برنامه‌ای مدون، عملیاتی و مشخص ازسوی این پژوهشگاه برای حوزه گردشگری ارائه نشده و این مسئله باید جزو اولویت‌های پژوهش قرار گیرد تا گردشگری کشور به نقطه مطلوب برسد.» 

او افزود: «پژوهش‌های تطبیقی می‌تواند به توسعه پژوهش‌های این بخش کمک کند. می‌توان با استفاده از تجربه‌های سایر کشورها و مطالعه موردی آن‌ها دریافت که چطور سایر کشور‌ها در امر گردشگری موفق شده‌اند.» 

او با اشاره به اینکه مالزی در بازه زمانی کوتاه توانست در حوزه گردشگری به موفقیت دست پیدا کند و سرانه درآمد کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد گفت: «این کشور با فرمول و ظرفیتی به‌نام گردشگری توانست به پیشرفت‌های بسیار زیادی دست پیدا کند. بسیاری از کشور‌ها دریافتند که اگر می‌خواهند مسیر میان‌بری طی کنند باید به سمت گردشگری حرکت کنند.» 

مونسان بیان کرد: «در حوزه گردشگری با سرمایه‌گذاری بسیار پایین‌تر و زمان کوتاه‌تر در مقایسه با سایر صنایع‌ می‌توان به دستاوردهای مهمی دست پیدا کرد. گردشگری صنعت سوم در جهان است و در ایجاد شغل و ثروت ملی بسیار مهم است، امیدواریم پژوهشگاه‌ نیز بر روی این مسئله تمرکز کند و راه‌کارهای مناسب را برای توسعه گردشگری در کشور ارائه دهد.» 

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «صنایع‌دستی نیز می‌تواند به‌عنوان یک موضوع پژوهشی مدنظر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری قرار گیرد و با کمک پژوهش راه‌های بازاریابی را پیدا کرد. کشور در حوزه تولید صنایع‌دستی بسیار موفق است اما در حوزه بازاریابی و فروش صنایع‌دستی چندان موفق نبوده‌ایم.» 

او با بیان اینکه خوشبختانه پژوهش‌های خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شده اما باید به دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری در این پژوهشگاه بیشتر توجه شود، افزود: «همان‌طور که دکتر طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان تأکید کرد، یکپارچه بودن پژوهش‌ها، حفاظت و معرفی در حوزه میراث‌فرهنگی بسیار اهمیت دارد و باید پژوهش و اجرا یکپارچگی لازم را داشته باشند. استان‌ها نیز باید مشارکت بیشتری در امر پژوهش داشته باشند.» 

این مراسم با حضور سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، احمد دانیالی معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، احمد محیط‌طباطبایی، معاون پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و جمعی از مدیران‌کل میراث‌فرهنگی استان‌ها و پژوهشگران و محققان برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز