پژوهشگران مطرح کردند؛

سلولهای بالغ هم در ایجاد سرطان نقش دارند

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۳:۰۳:۰۳
کد خبر: ۶۵۰۴۹۲
سلولهای بالغ هم در ایجاد سرطان نقش دارند
سلول‌های بنیادی با وجود تقسیم سریع، یک منبع اصلی سرطان هستند اما پژوهشی جدید حاکی از این است که سلول‌های بالغ هم نقش مهمی در شروع سرطان دارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه "واشنگتن" (Washington University) در آمریکا فهمیده‌اند که سلول‌های بالغ، این توانایی را دارند که به سلول‌های بنیادی در حال تقسیم تبدیل شوند. درهر حال، هنگامی که سلول‌های قدیمی به وضعیت سلول‌های بنیادی بازمی‌گردند، می‌توانند حامل جهش‌هایی باشند که تا به امروز انباشته شده‌اند و زمینه را برای برخی از این سلول‌ها فراهم کنند که به بافت سرطان‌زا تبدیل شوند.

"جیسون میلز" (Jason C. Mills,) ، محقق ارشد و استاد دانشکده پزشکی در زمینه دستگاه گوارش گفت: «ما به عنوان دانشمند، توجه زیادی روی فهم نقش سلول‌های بنیادی در گسترش سرطان‌ها داشته‌ایم اما هیچ توجهی به سلول‌های بالغ صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد وقتی سلول‌های بالغ به وضعیت سلول‌های بنیادی در حال تقسیم بازمی‌گردند، مشکلاتی به وجود می‌آید که می‌تواند به سرطان منجر شود.»

هدف بیشتر درمان‌های سرطان، متوقف کردن رشد سرطان با استفاده از منع سلول‌ها از تقسیم سریع است. معمولا، چنین درمان‌هایی، سلول‌های بنیادی را مورد حمله قرار می‌دهند اما لزوما مانع بازگشت سلول‌های بالغ به وضعیت سلول‌های شبه بنیادی نمی‌شوند.

"مگان رادیک" (Megan Radyk)، نویسنده ارشد این پژوهش و دانشجوی فارغ‌التحصیل در آزمایشگاه "میلز"(Mills) گفت: «در درمان‌ سرطان، سلول‌های بنیادی هدف قرار می‌گیرند، زیرا سلول‌های بنیادی زیاد تقسیم می‌شوند، اما اگر سلوهای بالغ، برای درمان بافت‌های آسیب دیده به ‌کار گرفته شوند، این درمان‌ها مشکل اصلی را حل نخواهند کرد. اگر سرطان عود کند، ممکن است دلیل آن، عدم برخورد با سلول‌های بالغ اصلی باشد که رفتار سلول‌های شبه بنیادی را به دست آورده‌اند. این موضوع می‌تواند به ضایعات سرطان‌زا و احتمالا سرطان منجر شود.»

آنها روی معده تمرکز کردند زیرا "جیسون میلز"، مدیر مرکز بیماریهای گوارشی در دانشگاه واشنگتن است و اینکه آناتومی معده، تشخیص سلول‌های بنیادی از سلول‌های بالغ که وظایف خاصی را انجام می‌دهند، آسان‌تر می‌سازد.

در آزمایش روی موشها، حتی بدون سلول‌های بنیادی، سرطان پیشرفت داشت زیرا سلول‌های بالغ معده به وضعیت سلول بنیادی بازگشتند تا بافت آسیب دیده را ترمیم کنند.

اکنون، آزمایشگاه "میلز" در تلاش برای شناسایی داروهایی است که ممکن است با پیشگیری از تکثیر و تقسیم سلول‌های بالغ، شرایط سرطان‌زا را متوقف کنند.

به گفته پژوهشگران آزمایشگاه "میلز"، دانستن این موضوع که این سلول‌ها، به افزایش خطر ابتلا به سرطان منجر می‌شوند، ممکن است کمک کند داروهایی را برای حفظ سلول‌های بالغ از تقسیم و تکثیر سریع پیدا کنیم. این موضوع ممکن است در پیشگیری سرطان نه تنها در معده و دستگاه گوارش بلکه در سرتاسر بدن، مهم باشد.

 

 

نظر شما