مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به پانا خبر داد؛

جزئیات معاینه فنی ویژه تهران برای اخذ طرح ترافیک ۹۷

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۸:۰۲:۱۲
کد خبر: ۶۵۰۷۵۲
جزئیات معاینه فنی ویژه تهران برای اخذ طرح ترافیک ۹۷
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعمال حدود مجاز آلایندگی سخت گیرانه برای خودروهای متقاضی طرح ترافیک سال ۹۷ را اعلام کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به عملکرد یکساله طرح کاهش (LEZ) اظهارداشت: طرح کاهش، طرحی بین بخشی بود که باید با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شد. در ابتدا مشکلات زیادی برای اجرای طرح وجود داشت اما از آنجا که همه دستگاه‌ها نسبت به آلودگی هوا حساسیت دارند، توانستیم به‌رغم همه مشکلاتی که وجود داشت این طرح را اجرا کنیم.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با تأکید بر اینکه دستاوردهای طرح کاهش در بلندمدت نمایان خواهد شد، گفت: نمی‌توان در کوتاه مدت از طرح LEZ انتظار داشت اما اجرای آن دستاوردهایی داشته که افزایش تعداد خودروهای تحت نظارت معاینه فنی یکی از این دستاوردها است.

وی افزود: در سال 94 حدود 500 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و این میزان در سال 95 به یک میلیون و 200 هزار خودرو افزایش یافت. علاوه بر این حدود 500 هزار خودروی پلاک تهران نیز به مراکز معاینه فنی در شهرستان‌ها مراجعه کرده‌اند که در مجموع یک میلیون و 700 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که نسبت به تکلیف دو میلیون خودرو برای معاینه فنی، بالغ بر 80 درصد خودروهای مشمول به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و این بزرگ‌ترین دستاورد اجرای یکساله طرح کاهش بوده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به آمار خودروهای مردود در مراکز معاینه فنی گفت: از مجموع خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند، 400 هزار خودرو نقص فنی خود را اصلاح کردند اما 30 درصد خودروها(130 هزار خودرو) به دلیل آلایندگی مردود شدند.

حسینی منش درخصوص سخت‌گیری مراکز معاینه فنی برای اخذ برچسب معاینه فنی به منظور دریافت طرح ترافیک سال 97 گفت: از مردادماه سال جاری حدود مجاز جدید معاینه فنی در بخش آلایندگی ابلاغ و اجرا شد که این مساله باعث شده تا سخت‌گیری مراکز معاینه فنی بیشتر شود. معاینه فنی ویژه تهران نیز مربوط به مصوبه سازمان محیط زیست است که حدود مجاز مونوکسید کربن را از 2.5 به 0.7 کاهش داده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود مجاز مونوکسید کربن در سطح دور موتور آرام و دور موتور بالا سنجیده می‌شود. دور موتور آرام در سطح کشور عملیاتی شده اما به دلیل نبود سخت افزار برای سنجش دور موتور بالا قرار است، طرح معاینه فنی ویژه برای تهران اجرا شود. از این رو برای طرح ترافیک سال 97 اجرا خواهد شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اضافه کرد: در شورای ترافیک شهر تهران و شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب شد تا خودروهای متقاضی طرح ترافیک ۹۷ دارای معاینه فنی ویژه تهران باشند و تنها خودروهایی با حداقل تولید آلایندگی در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

این مقام مسئول همچنین درباره الزام معاینه فنی برای خودروهای دوگانه سوز نیز گفت: در مراکز معاینه فنی شهرداری، معاینه فنی معمولی برای این خودروها انجام می‌شود و با توجه به اینکه خودروهای دوگانه سوز باید تست هیدرواستاتیک را انجام دهند، فرصت سه ماهه‌ای به مالکان خودروهای دوگانه سوز داده شد تا این تست را انجام دهند و پس از آن برگه معاینه فنی برای این خودروها صادر می‌شود.

نظر شما