رئیس سازمان بهزیستی کشور :

مصرف مخدر «شیشه» کاهش یافته است

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۱۹:۲۹:۵۵
کد خبر: ۶۵۱۲۲۱
مصرف مخدر «شیشه» کاهش یافته است
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش آگاهی رسانی، پیشگیری و ارتقای سطح دانش آحاد جامعه گفت: با انجام اقدامات پیشگیرانه رتبه مصرف «شیشه» از دومین ماده مخدر مورد مصرف در کشور در سال 90 با 26 درصد به هشت درصد در سال 1394 کاهش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، انوشیروان محسنی بندپی در شصت و یکمین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر عصر امروز برگزار شد افزود: از میان آسیب‌های اجتماعی اعتیاد نقش هم افزایی در رشد آسیب‌های دیگر مثل طلاق و جرایم خرد دارد و باعث می‌شود افراد کارایی خود را در جامعه از دست بدهند.

وی ادامه داد: در سه چهار سال اخیر سازمان بهزیستی کشور به نقاط مشترک بسیاری با دستگاه‌هایی نظیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در سیاستگذاری‌ها، تعریف اقدامات پیشگیرانه و اقدامات مداخله در درمان اعتیاد رسیده است.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه نظیر حساس سازی، آگاهی رسانی، کمپین‌های رسانه‌ای، خط تلفنی اعتیاد و افزایش افراد تحت پوشش اظهار کرد: پیشگیری همیشه اثربخشی بیشتری از درمان دارد. همچنین جامعیت و شمولیت بیشتری در اقدامات پیشگیری قابل انجام است.

بندپی با بیان اینکه نباید تنها جمعیت 5.3 درصدی افراد معتاد جامعه را در حوزه اعتیاد مورد توجه قرار داد، تاکید کرد: نباید سایر افراد جامعه را در مورد خطر اعتیاد فراموش کنیم. به طوریکه در بحث دانش آموزان نیز باید از همه معلمان بخواهیم تا در خلال هر درسی که تدریس می‌کنند زمانی را به ارتقای دانش دانش‌آموزان در حوزه اعتیاد قرار دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در بحث درمان و پروتکل‌های مربوط به اعتیاد توجه به گروه‌های سنی و جنسی پررنگ‌تر شده است،‌ اظهار کرد: در حال حاضر مراکز مادر و کودک و شش مرکز نگهداری از کودکان در استان‌های سیستان، خراسان شمالی، البرز و تهران مشغول به کار هستند. همچنین توجه به درمان‌های اجتماع مدار در راستای همین سیاست‌های مشترک است.

وی در ادامه مشکل اصلی و مغفول در حوزه اعتیاد را مربوط به جامعه پذیری افراد دانست و گفت: در بحث اشتغال و حمایت‌های اجتماعی و روانی افراد بهبود یافته باید توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. حمایت‌های روانی و اجتماعی امکان بازگشت به افراد درمان شده از آسیب اعتیاد را به وضعیت گذشته سخت‌تر می‌کند.

بندپی با اشاره به نقش اقدامات پیشگیرانه در سایر حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی افزود: در خراسان رضوی با ثبت الکترونیکی طلاق در بین سال‌های 94 و 95 با کاهش 8.1 درصدی طلاق روبرو بودیم. این به آن معناست که ورود مشاوران به این حوزه مثمر ثمر بوده است، به طوریکه در شش ماه نخست امسال نیز تا 11 درصد شاهد کاهش طلاق در این استان بودیم.

وی با تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه و نوآورانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد تاکید کرد: باید هر جا که لازم است در این حوزه هم افزایی صورت گیرد و تا حد ممکن از فرصت‌ها استفاده شود. باید شرایطی را فراهم کنیم که کمیته تشکیل شده برای مبارزه با مواد مخدر حداکثر اثربخشی را داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز