گزارش برنا از درد مزمن آلودگی هوا در استان های کشور؛

وضعیت اضطراری در ۹ استان کشور / در زمان آلودگی هوا به این توصیه ها عمل کنید

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۰۹:۲۴:۲۰
کد خبر: ۶۵۱۶۸۰
وضعیت اضطراری در ۹ استان کشور  / در زمان آلودگی هوا به این توصیه ها عمل کنید
با شروع سومین روز ناسالم پایتخت از شرایط عادی خارج و برای کمک به مردم دست به دامن تدابیر ویژه ای شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، تهران برای پنجمین روز متوالی وضعیت اضطراری را تجربه می کند، این وضعیت که به تعبیر کارشناسان  بیشترین میزان آلودگی در سال های اخیر بوده است. باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شهروندان شده است.

با شروع سومین روز ناسالم پایتخت از شرایط عادی خارج و برای کمک به مردم دست به دامن تدابیر ویژه ای شد:

مدارس استان تهران به غیر از فیروزکوه، پردیس و دماوند به تعطیلی کشیده شد و این روند تا کنون ادامه داشته است.

اورژانس در حالت آماده باش قرار گرفت، در مناطق بحرانی تهران آمبولانس مستقر شد.

گرچه این معضل برای تهرانی ها و خوزستانی ها  دیگر به دردی مزمن تبدیل شده است اما به نظر می رسد این درد مزمن حالا به دیگر استان ها نیز سرایت کرده باشد به طوری که استان های تبریز، ارومیه ، مشهد، اصفهان، اراک ، همدان و البرز هم امسال شرایط بحرانی را تجربه کردند.

وقتی از آلودگی حرف میزنیم از چه حرف میزنیم ؟

آلاینده های اصلی هوای تهران عبارت است از: مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق ، منابع متحرک(خودرو و سوخت ان)عامل اصلی آلاینده های فوق می باشد ، عامل دیگر الودگی ، منابع ثابت (کارخانه ها و سوخت منازل) است .

ذرات معلق ، خطرناکترین آلاینده ها از بین آلاینده های فوق هستند. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این ذرات را خطرناکتر از هر آلاینده ای برای سلامت انسان میداند.

به علت ابعادی میکرونی این ذرات، سیستم بینی و گلوی انسان، قادر به جلوگیری از ورود آنها به درون بدن نیست. کودکان، بیش از بزرگسالان در مقابل نفوذ این ذرات به درون شش هایشان آسیب پذیر هستند.

ذرات کمتر از 2.5 میکرون نه تنها از طریق مجاری تنفسی بلکه از طریق پوست نیز جذب بدن شده و از مهمترین عوامل سرطان در تهران است.

بیش از 70 درصد "ذرات معلق" در هوای تهران را منابع متحرک (خودروها) تولید میکنند

از این 70 درصد کمتر از 3 درصد توسط خودروهای سواری تولید بیش از 97 درصد توسط ، کامیونها، اتوبوسها، مینی بوسها و موتورسیکلت ها تولید می شود.

در روز های اخیر آلودگی در کدام شهر ها مشکل ساز شد؟

از ابتدای هفته حداقل 9 استان کشور در شرایط آّب و هوایی ناسالم و ناسالم برای گروه های حساس قرار داشتند. که در این بین شهر تبریز با شاخص 172 به عنوان آلوده ترین شهر ایران شناخته شد.

پس از آن به تربیت استان های؛ ارومیه، تهران و اصفهان تجربه گذراندن آلوده ترین روز های سال تاکنون را داشته اند.

برهمین اساس مدارس استان اصفهان تا پایان هفته و استان های تهران، تبریز و ارومیه تا امروز تعطیل بوده اند.

از طرف دیگر در تهران طرح زوج و فرد به صورت 24 ساعت و از مقابل در منازل اجرا می شود و همچنین مساحت محدوده طرح ترافیک تا محدوده طرح زوج و فرد افزایش یافت.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ  در این باره گفت: ممنوعیت ورود کامیون‌ها به تهران تا پایان ساعت 24 ادامه دارد و  تنها کامیون‌های حامل مواد سوختی،‌ جمع‌آوری زباله اجازه تردد در سطح شهر را خواهند داشت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا اظهار کرد: پلیس در انجام وظایف محوله به خود فردا نیز با وسایل نقلیه‌ای که فاقد معاینه فنی بوده یا علی رغم داشتن معاینه فنی، دودزا و آلاینده باشد، برخورد خواهد کرد.

راهی شدن 250 نفر به بیمارستان تا این لحظه

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشورتوضیخ آخرین آمار مراجعه افراد به بیمارستان ها گفت :امروز حدود  10 درصد نسبت به روز گذشته مراجعات به اورژانس پیش بیمارستانی افزایش پیدا کرده و نسبت به زمان مشابه در هفته گذشته 20 درصد افزایش مراجعات مردمی را به اورژانس های پیش بیمارستانی داشته ایم.

وی در ادامه با بیان این که تاکنون 250 نفر مرتبط با آلودگی هوا به اورژانس مراجعه کردند گفت : در پایتخت ، مرکز شهر تهران بیشترین آمار مراجعه را داشته است.

وی افزود: در خصوص آلودگی هوا وزارت بهداشت در چند حوزه فعالیت می کند ولی مهمترین حوزه ها بحث اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس بیمارستانی است.

سخنگوی اورژانس کشور اظهار داشت: در بحث اورژانس پیش بیمارستانی،  استقرار اورژانس در میادین و مراکز پرتردد مطرح است   که در این راستا در 90 نقطه از شهر تهران این استقرارها که شامل آمبولانس زمینی، اتوبوس آمبولانس و موتورلانس است انجام گرفته است  که هدف مشترک همه آنها رسیدگی سریع تر به بیماران و سرعت  بخشیدن به حضور نیروها بر بالین افرادی که نیاز به امداد دارند است .

 خالدی با اشاره به افزایش مراجعات  شهروندان به اورژانس نسبت به روز گذشته گفت: حدود  10 درصد نسبت به روز گذشته امروز مراجعات به اورژانس پیش بیمارستانی افزایش پیدا کرده و نسبت به زمان مشابه در هفته گذشته 20 درصد افزایش مراجعات مردمی را به اورژانس های پیش بیمارستانی داریم.

سخنگوی اورژانس کشور  در مورد بیشترین افرادی که در معرض  آسیب هستند  گفت: زنان باردار ، سالمندان ، کودکان و بیماران قلبی نسبت به دیگران  در خطر بیشتری  هستند که  توصیه ویژه می شود والدین در این روزها که مدارس نیز تعطیل شده اند کودکان خودرا از منزل بیرون نیاورند و همراه خود به محل کار نبرند.

رییس سازمان محیط زیست: دعا کنیم «باد» بیاید

  عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه ای در خصوص وضعیت آلودگی هوا گفت: مشکل ما در ارتباط با گازوئیل است که باید اصلاح شود. گازوئیلی که می‌دهند ده‌ها برابر بیش از استانداردی که باید وجود داشته باشد، آلوده‌کننده است.

وی ادامه داد: وضعیت خودروهایمان را هم که می‌بینید. بیشتر آلودگی هوا مربوط به این دو موضوع یعنی گازوئیل و ماشین‌ها است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: دولت چاره‌ای ندارد. اگر جلوی خودروها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند حمل و نقل از بین می‌رود. گازوئیل‌ها هم غیراستاندارد است. بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابجا کند وگرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟

باد چه زمانی می وزد؟

احد وظیفه درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفته است: آسمان تهران چهارشنبه کمی ابری و غبارآلود در بعضی ساعات همراه با افزایش ابر با بیشینه و کمینه دمای ۱۵ و ۵ درجه سانتیگراد و پنجشنبه نیمه ابری همراه با غبارصبحگاهی و گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود که بیشترین و کمترین دمای این روز ۱۶ و ۵ درجه سانتیگراد خواهد بود.

در زمان آلودگی هوا به این توصیه ها عمل کنید...

1-از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود خودداری شود.

2-به کلیه شهروندان توصیه می شود تا حد امکان از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری نموده و سفرهای غیر ضروری در سطح شهر را حذف کنند.

3-به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم، توصیه می گردد در فضاهای باز فعالیت ننمایند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری نموده و در منزل استراحت کنند.

4-ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد. به شهروندان عزیز توصیه می گردد حتی المقدور کودکان را در منزل نگه دارند و درها و پنجره ها را بسته نگاه دارند.

5-کلیه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی و سایر فعالیت های ورزشی هوازی، بویژه در اوایل صبح خودداری کنند.

6-به عموم شهروندان توصیه می گردد به اندازه کافی آب بنوشید تا با شست و شوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان اثرات ناشی از آلودگی هوا کاهش یابد.

7-توصیه می شود از شیر، میوه جات و سبزیجات بیشتر استفاده شود و مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار، را کاملا حذف کنند.

8-افرادی که در فضاهای باز مجبور به فعالیت هستند بایستی قبل از خوردن غذا دست ها و دهان خود را به طور کامل شست و شو دهند و پس از مراجعت به منزل حتما دوش بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز