زهره آشتیانی در گفت و گو با برنا:

جای سهمیه گذاری برای زنان، به شایسته سالاری اعتقاد داشته باشیم/ بی توجه به تحولات اجتماعی، زنان را از فرصت‌های شغلی محروم نکنیم

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۵:۵۲:۱۰
کد خبر: ۶۵۳۰۲۹
جای سهمیه گذاری برای زنان، به شایسته سالاری اعتقاد داشته باشیم/  بی توجه به تحولات اجتماعی، زنان را از فرصت‌های شغلی محروم نکنیم
یک فعال زنان در خصوص سهم زنان از بازار کار گفت: انتصاب‌هایی در دولت فعلی برای زنان صورت گرفته ولی اکثر این انتصاب‌ها در رده مدیریت‌های میانی بوده و این بیانگر آن است که هنوز تفکری معتقد است زنان باید آزمون‌ و خطا کنند و این نگرش جای نقد بسیار دارد.

زهره آشتیانی، فعال زنان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره سهم زنان در بازار کار و افزایش بودجه 38 درصدی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در برنامه ششم توسعه نسبت به ارتقاء توانمندی‌های زنان به‌ویژه ایجاد فرصت شغلی برای دختران فارغ‌التحصیل تأکید شده است، هرچند که این برنامه با رایزنی و مذاکرات بسیار با رویکرد عدالت جنسیتی از سوی مجلس مصوب شد و در نگرش بخشی از مسئولان ضرورت تغییر نگاه نسبت به ارتقاء وضعیت زنان ایجاد شده است. اما این الزام بدان معنا نیست که همه  لایه‌های مدیریتی اعم از دولتی و خصوصی آن را باور دارند.

به گفته‌ او اختصاص سهمیه 30 درصدی برای زنان در کشورهای جهان سوم امری لازم است درحالی‌که ما باید به این وضعیت برسیم که به‌جای سهمیه گذاری برای زنان فارغ از نگرش جنسیتی به شایسته‌سالاری اعتقاد داشته باشیم، در این صورت زنان و مردان از فرصت برابر برای حضور در هر عرصه‌ای برخوردارند.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: از آنجایی‌که هنوز چنین فرهنگی در جامعه ما نهادینه نشده، زنان را محدود به سهم 30 درصدی از مسئولیت‌ها می‌کنند و با چنین رویکردی از حضور زنان شایسته دیگر به عرصه جلوگیری می‌شود چراکه برای عرصه‌های مدیریتی یا سیاسی میان خود زنان رقابت برای کسب سهم از 30 درصد ایجاد می‌شود.

او اظهار کرد: در 4 سال گذشته معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای توسعه اشتغال زنان و برقراری عدالت جنسیتی تلاش کرد به دنبال آن تلاش‌ها زنان در مسئولیت‌های متعددی قرار گرفته‌اند و انتصاب‌هایی در دولت صورت گرفته ولی اکثر این انتصاب‌ها در رده مدیریت‌های میانی بوده و این بیانگر آن است که هنوز تفکری معتقد است زنان باید آزمون‌ و خطا کنند و این نگرش جای نقد بسیار دارد.

 آشتیانی با بیان اینکه همیشه مردم یک گام جلوتر از مسئولان هستند گفت: اکنون در بطن جامعه برابری دستیابی به فرصت‌ها برای زنان و مردان پذیرفته‌ شده است، در بخش‌های خصوصی زنان می‌توانند بدون آنکه درگیر سهمیه‌بندی‌ها شوند در جایگاه‌های بهتری قرار گیرند لذا من فکر می‌کنم این جامعه است که باید مدل توسعه‌ای که باور دارد را به سطح مدیریت‌های کلان تصمیم‌گیری جامعه یادآوری کند.

او ادامه داد: در پاسخ به این سؤال که زنان نیروی کار ارزان‌تری هستند باید بگویم در سال‌های اخیر نمی‌توانیم این را بگوییم چراکه آمار فارغ‌التحصیلان زن نشان می‌دهد نیروی متخصص زن بسیاری داریم که با آگاهی از حقوق خود مطالبه گر هم هستند و لذا قطعاً بنا بر توانمندی‌های خود در عرصه‌های مدیریتی در بخش‌های خصوصی و چه‌بسا به‌طور اندک دولتی ورود پیدا می‌کنند.

آشتیانی همچنین درباره  بودجه معاونت زنان و خانواده گفت: این نهاد در واقع سیاست‌گذار در عرصه کلان است که می‌تواند طبق برنامه ششم توسعه برای ارتقاء توانمندی‌های زنان، ایجاد فرصت‌ها شغلی برای جذب دانش‌آموختگان و البته ایجاد کسب کار خانگی برای زنان سرپرست خانوار و ده‌ها مورد دیگر به سیاست‌گذاری و حمایت گری بپردازد.

او افزود: دوره جدید نیز خانم ابتکار تاکید داشت که موضوع اشتغال زنان جزو موضوعاتی است که مورد توجه معاونت قرار می‌گیرد. البته در سال 93 با اختصاص بودجه‌ای تدوین بسته اشتغال پایدار زنان در دستور کار معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار گرفت که هنوز نهایی نشده است.

این فعال زنان در پایان گفت: به گفته نوبخت در بودجه 97 ایجاد 980 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی‌شده که امید است در این تعداد سهم زنان هم با دسترسی به فرصت برابر رعایت شود و با نگاهی گزینشی و جنسیت زده بدون توجه به تحولات اجتماعی زنان را از فرصت‌های شغلی  و اقتصادی محروم نکنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز