توسعه همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر با شورای اسلامی شهر تهران

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۱۰:۲۹:۴۸
کد خبر: ۶۵۳۴۶۴
توسعه همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر با شورای اسلامی شهر تهران
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر توسعه همکاری این مرکز با شورای اسلامی شهر تهران برای پشتیبانی محتوای علمی مورد نیاز شورا تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ دکتر ابراهیم امینی با اشاره به جایگاه علمی مرکز مطالعات در بین اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین شهرداری تهران گفت: بنده به واسطه این که دانشگاهی هستم به این نوع مراکز تعلق خاطر دارم.

وی عنوان کرد: ساختار مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیازمند تمهیدات خاصی است که  شهرداری تهران و سایر زیر مجموعه­های آن از انجام کار موازی و یا داشتن حوزه­ای تحت عنوان پژوهش پرهیز نمایند؛ و لذا باید تمام تلاش‌ها بر ادغام این گونه بخش‌ها با مرکز مطالعات متمرکز شود؛ چرا که در غیر این صورت علاوه بر تحمیل هزینه ­های مضاعف بر شهرداری تهران، انسجام و اثربخشی اهداف کاربردی پژوهش‌ها از بین می­رود.

امینی خاطر نشان کرد: شورای اسلامی برای تحقق این کار نهایت همکاری و تعامل را از جنبه ­های مختلف نظیر تصویب موضوع و حمایت پارلمانی به عمل خواهد آورد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: موضوعی که در انجام پژوهش­ها باید به آن توجه شود این است که پژوهش‌ها صرفا نظری نباشند و جنبه کاربردی لحاظ گردد زیرا نیازمند کار کتابخانه ای نیستیم و این امر با اهداف مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز هم خوانی نخواهد داشت.

وی با تاکید مجدد بر انجام فعالیت­ها کاربردی و پرهیز از هرگونه طرح­های زمان بر گفت: کارهای زمان بر برای تهران تاثیر­گذار نیست و به همین خاطر مرکز مطالعات باید فعالیت­های پژوهشی خود را به صورت مرکز واکنش سریع علمی انجام دهد و درحداقل زمان ممکن نظرات کارشناسی خود را برای طرح ها و لوایحی که در صحن شورا مطرح است برای اعضا ارسال نماید.  

دکتر امینی در ادامه صحبت­های خود در این جلسه مواردی نظیر مدیریت بحران و زلزله، بافت فرسوده، تراکم، شیوه تامین درآمدهای پایدار، مدیریت بحران، فرهنگ رانندگی را از مسائلی عنوان کرد که نیازمند نظرات کارشناسی است و مرکز مطالعات ‌می‌تواند با ورود به این حوزه­ها راهکارهای مناسبی را دراختیار مدیریت شهری قرار دهد.

امینی یاد آور شد: اداره شهر تهران متضمن هزینه‌های زیادی است که یک بخش آن به علت کلان شهر بودن این شهر و بخش دیگر آن ناشی از پایتخت بودن آن است که بر این شهر تحمیل شده است. لذا باید با استدال‌های علمی دولت را متقاعد نمود که هزینه­های مترتب بر آن را بپردازد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین بر ضرورت توجه به تجارب سایر کشورها تاکید و گفت: باید در این حوزه از تجارب سایر کشورها استفاده شود و لذا یک تیم پژوهشی می‌توانند با احصا این موارد و با استفاده از تجارب موفق سایر کشورها زمینه آزمون و خطای مدیریتی را تضعیف کنند.

وی همچنین خواستار همکاری گسترده مرکز با شورا، رصد فعالیت­های شورا و کمیسیون­ها و ارائه نظرات علمی و کارشناسی شد و اضافه کرد: این مرکز باید زمینه دسترسی سیستمی اعضای شورای اسلامی شهر تهران را برای استفاده از پژوهش­های خود فراهم سازد.

گفتنی است در این دیدار رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تشریح تاریخچه فعالیت‌های این مرکز گفت: مرکز مطالعات به عنوان اتاق فکر شهرداری تهران از جایگاه ممتازی در نظام مدیریت شهری پایتخت برخوردار است و امیدوار هستیم که این­گونه جلسات و بازدید ها زمینه ارتقاء هر چه بیشتر تعامل با سیاست­گذاران را فراهم نماید و منجر به بهبود فعالیت­های مرکز شود.

دکتر محمد رضا جوادی یگانه در ادامه افزود: مرکز مطالعات نیازمند تغییر ساختار ماموریتی است و امید است که این امر با همکاری شورای اسلامی و سایر بخش­های مرتبط در شهرداری انجام شود تا با تمهیدات لازم این مرکز به یک نهاد واکنش سریع علمی و اتاق فکر، که به سرعت راهکارهای عملیاتی را در اختیار مدیران شهری قرار می‌دهد تبدیل شود.

وی عنوان کرد: این مرکز با داشتن پتانسیل قوی علمی می­تواند به سمت پاسخگویی به نیازها حرکت کند و با وجود داشتن دانش اندوخته شده، اطلاعات و داده­های طی سالیان گذشته، می‌تواند از نطق‌های پیش از دستور اعضاء شورای شهر تا ارائه نقطه نظرات تخصصی برای طرح ها و لوایح، پشتیان علمی موثری برای شورا باشد.

در ادامه جلسه، معاونین مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نقطه نظرات و دید گاه­های خود را در ارتباط با همگرایی و تعامل بیشتر در مراودات علمی بیان کردند.

گفتنی است دکتر ابراهیم امینی و هیات همراه با حضور در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از نزدیک در جریان مسائل و فعالیت­های آن قرار گرفت.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز