کاهش ۴۰ درصدی دیتا و افزایش ۳۵ درصدی مکالمات در زلزله تهران

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۹:۵۴:۰۶
کد خبر: ۶۵۳۹۷۵
کاهش ۴۰ درصدی دیتا و افزایش ۳۵ درصدی مکالمات در زلزله تهران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کاهش 40 درصدی مصرف دیتا و افزایش 35 درصدی مکالمات در زمان وقوع زلزله در تهران خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، مهندس محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه همایش مدیران وزارت ارتباطات و شرکت های تابعه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در زمینه نحوه اطلاع رسانی صدا و سیما در زلزله اخیر تهران، گفت :  رسانه ملی با توجه به رسمیت یک مرجع مناسب برای اطلاع رسانی به مردم است و آن چیزی که مشخص بود از لحظات نخست رسانه ملی اطلاع رسانی خوب و دقیقی داشت .

وی تصریح کرد : البته اگر دستورالعمل هایی برای اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی تهیه شود فرآیند بهتری ایجاد می کند چرا که صدا و سیما بین دو موضوع مطالبه مردم و نپرداختن به موضوع قرار دارد.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه مردم  مطالبه اخبار را از رسانه ملی دارند، گفت : صدا و سیما نیز با پوشش وانعکاس اظهارنظر گروه ها و افراد مختلف مطالبه ای که مردم از این رسانه دارند را پاسخ می دهد که شاید برخی از شایعات و بزرگ نمایی ها از همین طریق باشد.

وی  نگاه دوم به موضوع اطلاع رسانی در این مواقع را نپرداختن به موضوع بیان کرد و گفت : به نظر من راه حل میانه ای وجود دارد که دستورالعملی در رسانه ملی تدوین شود و زمان وقوع این اتفاقات ستاد بحران صدا و سیما اخبار رسمی را از آن ستاد منعکس کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود :  پنجره ای هم به عنوان پوشش حاشیه های این وقایع وجود داشته باشد اما پوشش اطلاعات رسمی و تایید شده از پنجره اصلی انجام شود  و بقیه برای مدیریت هیجانات جامعه در چنین مواقعی در نظر گرفته شود و به این صورت تاثیرگذاری رسانه ملی بیشتر می شود.

وی تاثیرگذاری رادیو را با توجه به حضور مردم در خیابان ها بیشتر عنوان کرد.

آذری جهرمی در پاسخ به سوالی در زمینه افزایش ظرفیت شبکه نیز اظهار کرد : شبکه تلفن همراه 4 برابر ظرفیت حدود استاندار تعریف شده خود را پاسخ گفته است و بیش از آن را نتوانسته است پاسخگو باشد و اگر بالاتر از این در نظر باشد در کمیته بحران وزارت ارتباطات بررسی می شود .

وی تصریح کرد : اما همان طور که با هجوم مردم سامانه های زیرساخت های مهم مختل می شود حوزه ارتباطات هم به همین صورت است و به همین علت وزارت ارتباطات نیز دراین حادثه با استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه ملی از مردم خواست که مکالمات کوتاهی داشته باشند تا شبکه دچار اختلال نشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آمارهای ارایه شده در حوزه ارتباطات در زلزله تهران اشاره کرد و گفت : در زمان وقوع این حادثه میزان مصرف دیتا 40 درصد کاهش داشته و میزان مکالمات در حدود 35 درصد رشد داشته است و این آمار نشان می دهد که مردم تمایل دارند در مواقع بحران بیشتر از طریق مکالمات نیازمندی های خود را برطرف می کنند و باید اطلاع رسانی شود که در این مواقع مکالمات کوتاه و در حد نیاز باشد و البته اپراتورها هم باید ظرفیت سازی انجام دهند.

خبرنگار: فاطمه زارعی

نظر شما