سرباز معلم ها از مدارس عشایری حذف می شوند

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۹:۵۸:۲۹
کد خبر: ۶۵۴۴۸۴
سرباز معلم ها از مدارس عشایری حذف می شوند
سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور گفت: سال تحصیلی آینده باید سرباز معلم از سیستم آموزشی مدارس عشایری حذف شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ محمد رضا سیفی  با اشاره به اینکه سیاست دفتر آموزش و پرورش عشایر طی 5 ماه گذشته با تاسی از معاونت آموزش ابتدایی، حذف برنامه های موازی و غیرضروری، حمایت از تاسیس، توسعه و تجهیر مدارس شبانه روزی مخصوصا برای دختران بازمانده از تحصیل بوده است گفت : در این زمینه با مدیران کل شاهد و ایثارگران، کارودانش، قرآن، عترت و نماز، آموزش از راه دور و فنی و حرفه ای جلسات جداگانه ای تشکیل شد تا فعالیت های مشترک و موازی احصا شده و نحوه همکاری های داخلی مشخص شود و در عین حال دچار دوباره کاری نشویم.

وی در تشریح این نوع جلسات مشترک گفت: بی شک دفتر قرآن، عترت و نماز بهتر از ما می تواند مروج فرهنگ قرآنی در مدارس عشایری باشد لذا ضرورت ندارد ما کار موازی انجام دهیم و همین فعالیت ها را انجام داده و بودجه دولت را تکراری مصرف کنیم و دانش آموزان را دچار سردرگمی کنیم.

دستیار اجرایی معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: متاسفانه در وزارت آموزش و پرورش برای یک فعالیت دانش آموزی چندین متولی وجود دارد و همگی ادعا می کنند جزو وظایف ذاتی آن اداره کل است و بهتر از دیگران می توانند انجام دهند و این موازی کاری ها باعث می شود تمرکز لازم برای خدمت به فرهنگیان و دانش آموزان وجود نداشته باشد.

مشاور معاون آموزش ابتدایی با طرح این سوال افزود: آیا مهم است که کدام اداره کل یا معاونت یا دفتر یا سازمان به دانش آموزان خدمات ارائه دهد؟ یا این مهم است که کاری که انجام می دهیم اثربخشی مستقیم داشته باشد. باید اقدامات ما منتج به یک اتفاق خوب باشد وگرنه تشکیل جلسه و گزارش دادن آن نه تنها مفید نیست بلکه مضر است و نکته قابل تامل اینکه برای یک موضوع مشخص ده ها مسئول تصمیم می گیرند.

وجود دو معاونت در آموزش و پرورش کافی است

وی در مورد تغییر ساختار سازمانی در آموزش و پرورش نیز گفت: به نظرم فقط باید دو معاونت در آموزش و پرورش وجودداشته باشد و بقیه سازمان ها و دفاتر زیرمجموعه معاونت آموزش ابتدایی و معاونت آموزش متوسطه قرار گیرند، ساختار فعلی عجیب است چون بودجه یک معاونت با گستره 70 درصدی دانش آموزانش دریک بخش دیگر مصوب می شود، کتاب همان دانش آموزان در یک سازمان دیگر تالیف می شود و جالب‌تر اینکه نیروی آموزش دهنده همان کتاب برای آن معاونت توسط یک مرکز دیگر تعریف می شود و ارزشیابی و سنجش یادگیرنده و یاددهنده در یک سازمان دیگر مشخص می شود.

وی ادامه داد: در مورد فعالیت های فوق برنامه اش یک جای دیگر تصمیم می گیرد و برای بهداشت و سلامتش هم یک محل دیگر بودجه ریزی می کند و برنامه خود را اجرا می کند. حتی کلاسی که برای دانش آموز ساخته می شود متناسب با دوره تحصیلی او نیست، معاونین آموزشی در این زمینه نقشی ندارند اکنون این سوال مطرح می شود دو معاون آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه در وزارت آموزش و پرورش چه کاری انجام می دهند؟!

وی ادامه داد: به سرویس های بهداشتی که در دبستان ها ساخته شده دقت کنید دقیقا همان اندازه و مدلی است که برای دبیرستان ساخته می شود، دانش آموز ابتدایی با ساختار بدنی متفاوت به خاطر در نظر نگرفتن همین جزئیات از سرویس بهداشتی مدرسه استفاده نمی کند و دچار بیماری های گوارشی و کلیوی می شود، اینکه بگوییم خب داخل منازل آنها هم چنین شرایطی وجود دارد یک تعمیم اشتباه است دانش آموز در خانه کنار اعضای خانواده اش احساس امنیت عاطفی دارد و استفاده از سرویس بهداشتی خانه برایش خیلی آسان و راحت است.

مشکل سرویس بهداشتی در مدارس جدید حل می شود

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور گفت: با دستور وزیر آموزش و پرورش به سازمان نوسازی مدارس مشکل سرویس بهداشتی مدارس عشایری به زودی حل خواهد شد، چون در این زمینه مشکل حاد داریم.

وی افزود: سال آینده با چالش بزرگ نیروی انسانی مواجه خواهیم شد که سونامی آن بدن نحیف آموزش و پرورش عشایر را هم خواهد لرزاند، البته این موضوع باعث نمی شود از سیاست خود دست برداریم، سال تحصیلی آینده باید سرباز معلم از سیستم آموزشی مدارس عشایری حذف شود.

سیفی گفت: بسته پیشنهادی راهکارهای جذب و نگهداشت نیروی انسانی در مناطق عشایری به وزیر محترم آموزش و پرورش ارایه شده است و در انتظار نوبت بررسی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرایی شدن برخی از بندهای اساسنامه مدارس عشاری هستیم.

وی افزود: اساسنامه مدارس عشایری به عنوان مهمترین سند آموزش و پرورش عشایر که متاثر از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است به عنوان مرجع و مبنای هرگونه سیاست گذاری و نیز برنامه عملیاتی می باشد.

سیفی ادامه داد: همه از کمبود اعتبارات آموزش و پرورش و شرایط خاص بودجه ای کشور اطلاع داریم و گفتن از مشکلات، هنر نیست. مدیرانی هنرمند خواهند بود که بتوانند مشارکت های غیردولتی بیشتری را جذب کنند.

وی گفت: با حمایت ویژه وزیر آموزش و پرورش از دانش آموزان محروم و عشایری در این مورد با رایزنی که با قرارگاه سازندگی خاتم و نیز مجمع خیرین مدرسه ساز کشور داشته ایم می توانیم افق روشنی پیش رو داشته باشیم.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور گفت: به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش توانستیم در فراکسیون 120 نفره عشایر مجلس شورای اسلامی جایگاه تثبیت شده داشته باشیم و در تصمیم سازی های کلان نظر خود را موثر اعمال کنیم و در همین راستا با بیش از 50 نماینده مجلس رایزنی صورت گرفته است.

 

 

 

مهر

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز