دستور ویژه مرمت و نوسازی اماکن تاریخی تهران

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۱۲:۳۷:۲۹
کد خبر: ۶۵۹۰۶۱
دستور ویژه  مرمت و نوسازی اماکن تاریخی تهران
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دیدار با شهردار منطقه 11 پایتخت و حضور در نشست صبحگاهی مدیران این منطقه، از پروژه های تاریخی و فرهنگی نیز بازدید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ مهدی حجت در این دیدار با اشاره به پتانسیل بالای منطقه 11 برای تبدیل شدن به محور گردشگری ، فرهنگی و تاریخی پایتخت، دستورات لازم برای تسهیل در توسعه فعالیت های مرتبط با معماری و شهرسازی را صادر کرد.در ادامه آبادیان ، شهردار منطقه 11 نیز ضمن ارائه گزارش از فعالیت های حوزه شهرسازی و معماری بر اساس وظایف محوله در طرح تفصیلی ، با تاکید بر تلاش در جهت حفظ ماهیت تاریخی شهرسازی منطقه ، ابراز امیدواری کرد تا با برنامه ریزی صورت گرفته در بازه های کوتاه مدت و بلند مدت ، بهسازی و نوسازی بافت این منطقه تکمیل شود.

معاون شهردار تهران در این بازدید میدانی ، در جریان روند تملک و بهسازی مقبره شهدای مشروطه قرار گرفت. دکتر حجت در خصوص بهسازی و مرمت این بنا دستورات لازم را صادر و از شهرداری منطقه خواست تا فعالیت ها در خصوص مرمت این بنای ارزشمند را تسریع کنند.

لازم به توضیح است میرزا نصرالله خان بهشتی (ملک المتکلمین) و جهانگیرخان صور اسرافیل دو روزنامه نگار مشروطه خواه بودند که در سال 1287 توسط نیروهای هوادار محمدعلی شاه به قتل رسیدند و جسدشان توسط قزاق ها به خندقی بیرون از باغشاه انداخته شد. زمانی که دوستان و هواداران این دو روزنامه نگار از موضوع باخبر شدند  آن ها را شبانه در همان دیوار بیرونی باغشاه دفن کردند که امروز در آدرس خیابان کمالی ، خیابان مخصوص ، کوچه شهید ابراهیمی قرار دارد.   

معاون شهرسازی شهرداری پایتخت در ادامه از میدان راه آهن و محوطه ورودی ایستگاه قدیمی راه آهن تهران نیز بازدید کرد. شهردار منطقه 11 در این بازدید گزارشی از برنامه های شهرداری در جهت بهبود شکل ظاهری میدان و ساختمان های مرتبط به خیابان های کارگر جنوبی و ولیعصر (عج) ارائه داد. ساختمان راه آهن تهران در سال 1304 توسط مهندسان آلمانی ساخته شد و مجموعه میدان راه آهن در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معاون شهردار و مدیران منطقه 11 شهرداری تهران همچنین با حضور در مسجد پنبه چی و مسجد حاج حسن از فعالیت های صورت گرفته در جهت نوسازی و مرمت این مساجد نیز بازدید کردند. این دو مسجد از اماکن مذهبی قدیمی منطقه 11 و محل تجمع تعداد قابل توجهی از شهروندان منطقه هستند. دکتر حجت در جریان دیدار از مسجد حاج حسن ، ضمن تقدیر از اقدامات داوطلبانه اهالی محله برای بهسازی و مرمت سازه تاریخی مسجد ، برای همکاری و تامین منابع مورد نیاز جهت بازسازی این مسجد تاریخی اعلام آمادگی کرد.

 حجت در ادامه بازدید میدانی خود از منطقه 11 در جریان روند بهسازی محوطه میدان وحدت اسلامی (میدان شاهپور) قرار گرفت. در این بازدید شهردار منطقه با اشاره به بهسازی معماری دیواره های محوطه و همچنین رفع زوائد بصری ، ابراز امیدواری کرد تا آبان سال آینده، کلیه فعالیت های مربوط به این پروژه به سرانجام برسد.

بازدید از چارسوق چوبی با قدمت بیش از یکصد و بیست سال ، از دیگر برنامه های این بازدید میدانی بود. این بنا تنها چارسوق چوبی باقی مانده در شهر تهران است که برای ساخت آن از پیزور ( لایه ای از الیاف خرما) استفاده شده است. این گذر به موازی ضلع غربی خیابان شاهپور پایین تر از میدان و مجاور خیابان معروف بلورسازی قرار دارد و به خیابان مولوی منتهی می شود. بر اساس اعلام دکتر آبادیان ، مرمت و بازسازی این اثر تاریخی در دستور کار شهرداری منطقه 11 قرار گرفته است.

 حجت همچنین از مراحل بازسازی خانه مینایی نیز بازدید کرد. خانه ای که به تملک شهرداری درآمده و عملیات مرمت و بازسازی آن در دستور کار قرار گرفته است. بررسی موضوعی کاربری مورد استفاده این خانه تاریخی یکی از وظایفی است که توسط معاون شهردار پایتخت به شهرداری منطقه 11 ابلاغ شد. این خانه تاریخی با نشانه های پرتعداد معماری ناب ایرانی در زمان قاجار ساخته و در اختیار یکی از بزرگان دربار بود. شهرداری منطقه در شهریور سال 1395 این ملک را خریداری و در نهایت مقرر شد پس از بازسازی و مرمت ، به امور فرهنگی اختصاص یابد.

معاون شهردار تهران همچنین در جریان بازدید از مجموعه تئاتر شهرزاد واقع در خیابان نوفل لوشاتو ، از مراحل بهره برداری و فعالیت این مرکز فرهنگی هنری به عنوان یکی از دستاوردهای مهم و قابل تحسین منطقه یازده شهرداری تهران نام برد. این سازه سبک در مدت زمان 4 ماه ساخته شده و باتوجه به متحرک بودن بسیاری از سازه های اصلی مجتمع ، قابلیت انتقال هم دارد. این در حالی است که در مجموع سه مجموعه سالن تئاتر با گنجایش حدود هفتصدنفر هم اکنون با مشارکت شهرداری به فعالیت مشغول هستند.

معاون شهردار و شهردار منطقه 11 در ادامه از کوچه لولاگر به عنوان محلی تاریخی که به صورت قرینه ساخته شده بازدید کردند و در نشست با فعالان جوان فرهنگی ، به بررسی راه های ارتقای سطح کیفی خدمات رسانی در این کوچه – محله پرداختند. لازم به توضیح است یک مرکز فرهنگی هم اکنون در این کوچه دایر شده و به زودی نیز نخستین هتل بوتیک تهران در همین محل به بهره برداری می رسد. دکتر حجت در جریان بازدید از کوچه لولاگر ، بازسازی و مرمت کلیه واحدهای مستقر در این محله را پیشنهاد داد و مقرر شد شهرداری منطقه 11 در جهت تسهیل فعالیت های فرهنگی این محله همکاری های لازم را انجام دهد.

بازدید از خانه تیمورتاش ، گذر شهریار ، میدان حسن آباد و خانه انیس الدوله از دیگر مواردی بود که در جریان بازدید میدانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از پروژه های شهرسازی و معماری منطقه 11 مورد بررسی قرار گرفت و دستورات لازم برای مرمت، بهسازی و نظارت بر فعالیت های آن صادر شد.    

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز