پیشنهادی برای اصلاح مشمولان دریافت کننده مستمری زنان متوفی

مردان هم به لیست دریافت‌کنندگان مستمری زنان متوفی اضافه شوند

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۲۰:۳۳:۱۹
کد خبر: ۶۵۹۲۴۳
مردان هم به لیست دریافت‌کنندگان مستمری زنان متوفی اضافه شوند
مشاور وزیر نفت در امور بانوان از تهیه بسته مطالعات جنسیتی و تاثیر آن در رویکرد برنامه‌ریزی برای همه مدیران به‌دنبال آشنایی با جایگاه زنان و توانمندی‌ها و شکاف جنسیتی که به تصویب وزیر نفت رسیده است خبرداد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، فاطمه تندگویان که در نشست تخصصی ارتقاء مدیریت زنان، موانع و راهکارها سخنرانی می‌کرد با تاکید بر اینکه باید تحول گسترده‌ای در به کار گیری زنان در سطوح مدیریتی هم در فضای اجتماعی و سازمانی و هم در رویکردهای خود زنان ایجاد شود گفت:‌ محورهای فعالیت دفتر امور زنان در وزارت نفت تغییر قوانین و مقررات به نفع زنان و اقدامات نظیر تصویب ادامه خدمت آنها بعد از 60 سال بوده که چند ماهی است به تصویب رسیده است و مسیر طولانی نزدیک به دو سال طی کردیم تا رسیدیم به این مصوبه.

وی در ادمه با اشاره به دیگر فعالیت‌های دفتر امور زنان در وزارت نفت در خصوص بهبود جایگاه زنان در این وزارت خانه اظهار کرد: در گذشته زنان توانمند و مدیر بعد از 55  سال به دلیل بازنشستگی از فعالیت کنار گذاشته می‌شدند اما با مصوبه اخیر آنها می‌توانند بعد از 60 سال به کار خود ادامه بدهند؛ هرچند نگرش مدیران ارشد موانعی بر سر این اقدامات ایجاد کند اما با پافشاری و تلاش‌های اخیر این اقدامات به ثمر نشستند.

مشاور وزیر نفت در امور بانوان تصویب برقراری مستمری پس از فوت زنان و پرداخت آن به فرزندانشان را از دیگر اقدامات صورت گرفته دانست و تصریح کرد: در سال 76 بر اساس اصلاحیه‌ مجلس، مستمری زنان پس از فوت نیز مشمول فرزندانشان شد این در حالیست که در آن اصلاحیه حقی برای مردان برای بهره‌مندی از مستمری زن در نظر گرفته نشده بود و تنها نام "فرزندان" ذکر شده بود که چندی پیش در دیدار با سیاووشی، عضو فراکسیون زنان مجلس موضوع را مطرح و خواستار پیگیری آن شدم تا مردان نیز پس از فوت همسر از مستمری زنانشان برخوردار شوند.

وی ادامه داد: فرصت سازی برای  زنان در راستای بهرمنده آنان در راستای مدیریت ارشد از دیگر اقداماتی بود که دفتر امور زنان این وزارت خانه دنبال کرده است. در گذشته این فرصت در اختیار تعداد اندکی از زنان قرار می‌گرفت اما در حال حاضر این فرصت برای تعداد بیشتری فراهم شده است.

تندگویان در ادامه با بیان اینکه سهم خاصی به عنوان سهمیه امور زنان در اختیار آنان قرار گرفته تا زنان در مدیریت پروژه و مدیریت عمومی از آن بهره‌مند شوند ادامه داد: در گذشته سیستم اطلاعاتی این وزارت خانه نسبت به شاخص‌های جنسیتی منفعل بود. این به آن معناست که این شاخص‌ها به اندازه کافی مد نظر قرار نمی‌گرفت. اما در راستای ارتقای جایگاه زنان تلاش کردیم تا بانک اطلاعاتی نسبت به شاخص‌های جنسیتی  در حوزه سوابق پژوهشی، آموزشی و موقعیت‌های خاص و توانمندی‌های آنان حساسیت پیدا کند.

وی در ادامه اظهار کرد:  تغییرات این بانک اطلاعاتی موجب شده است بتوانیم زنان توانمند زیادی را شناسایی کنیم و بتوانیم از آنان در سطوح مدیریت میانی و ارشد بهره‌مند شویم. همچنین بخشنامه مهندس زنگنه به تمام شرکت‌های اصلی و فرعی شرکت نفت ابلاغ شده است تا برای به کار گیری زنان عزم جدی داشته باشند تا شکاف جنسیتی در این وزارت خانه از بین برود.

تندگویان در ادامه بر به‌روز آوری و شناسایی افراد مناسب برای پستهای مدیریت و ارشد تاکید کرد و افزود:‌ تا کنون دو بخشنامه از جانب نهاد ریاست جمهوری و دکتر نهاوندیان به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. در یکی از بخش‌نامه ‌ها بکار گیری زنان و جوانان به میزان 30 درصد تا پایان دوره ششم توسعه تاکید شده است. در این برنامه رییس جمهور و دستگاه‌ا ستخدامی از همه سازمان‌ها خواسته است این بخشنامه را اجرایی کنند.  بر اساس برنامه ریزیهای وزارت نفت نیز دوره‌های مدیریتی خاص و توان افزایی برای اجرایی کردن این بخشنامه تهیه شده است.

مشاور وزیر نفت درامور بانوان با اشاره به بخش‌نامه دیگری که از دستگاه‌های اجرایی خواسته است تا از دو جوان متخصص و توانمند به عنوان معاون و یا دستیار در حوزه‌های مدیریتی ارشد سازمان‌ها استفاده کند اضافه کرد:  در جهت توانمندی مدیریتی زنان، پیشنهاد دیگر دفتر امور زنان وزارت نفت حضور زنان در شورای سیاست گذاری است بر این  اساس شاهد هستیم تا مدیران متقاعد شوند تا فرصت‌های بیشتری برای زنان ایجاد کنند.

وی ماده 101 برنامه ششم توسعه را  پشتوانه دیگری برای این اقدامات عنوان کرد و گفت: موانع حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی فراتر از مسائل بیرونی هستند. به عبارت دیگر باید در نگرش آنان نیز تغییراتی انجام شود. فرهنگ مرد سالاری یک شبه ایجاد نشده  است که بتوانیم آن را یک شبه از بین ببریم. این فرهنگ از بستر خانواده و همزمان با دوران بارداری شروع می شود.

تندگویان در خصوص رواج فرهنگ مرد سالاری در جامعه توضیح داد: حتی در انتخاب جنسیت مذکر نیز دربرخی از خانواده‌ها ترجیحاتی دیده می شود این نگرش‌ها لزوما در مردان وجود ندارد اما از بستر خانواده به جامعه منتقل می‌شود.

مشاور وزیر نفت در امور بانوان با اشاره به اقدامات انجام شده نظیر برگزاری کارگاه‌ها ، انتشار جزوات و انجام مصاحبه‌های بسیار در راستای کاهش بیم به کارگیری زنان در پست‌های مدیریتی اظهار کرد: هر چند میان ادعاها و رسیدن به اقدامات عملی فاصله وجود دارد اما باید تا رسیدن به مرحله مطلوب برای کاهش شکاف جنسیتی تلاش کنیم.

وی در ادامه افزایش اعتماد به نفس درزنان را از دیگر الزمات تغییر نگرش زنان دانست وافزود:‌ زنان نباید از پذیرش پست‌های ارشد بیم داشته باشند. باید بدانند که نه تنها در مقابل سازمان خود مسئولند بلکه باید الگوی حضور زنان را نیز اشاعه دهند؛ در نظام اسلامی باید این فضا برای  زنان فراهم شود که در کنار مشاغل بیرون خانه تعادلی میان کار و زندگی آنان فراهم شود.

تندگویان یکی از دلایل بیم مدیران مرد در به کار گیری زنان را در عرصه‌های مدیریتی را مربوط به غیبت آنان در محل کار به دلیل فرزند آوری و نگه‌داری‌های اولیه کودک تازه متولد شده آنان دانست و تاکید کرد: نباید غیبت زنان در این دوره‌ها را به تمام دوران زندگی زنان تعمیم داد. این در حالی است که در حال حاضر میزان فرزند آوری زنان  نیز کاهش یافته است. همچنین زنان خصوصا اقشار تحصیل کرده می‌توانند نسبت به این موضوع مدیریت داشته باشند  نمی توان ادعا کرد این مسائل موانعی برای حضور زنان خواهند بود. همچنین زنان نیز باید نسبت به فرسودگی مشاغل خانگی مدیریت داشته باشند تا این فرسودگی به محیط کارشان سرایت نکند.

مشاور وزیر نفت در امور بانوان با اشاره به شرکت زنان وزارت نفت در بیش از 9 هزار ساعت کلاس آموزشی دراین وزارت خانه تاکید کرد:‌ فرصت حضور زنان در جامعه ما کم و محدود است و به همین دلیل باید از فرصت‌هایی که نظیر دولت یازدهم و دوازدهم برای تسهیل حضور زنان در عرصه‌های اشتغال فراهم شده است حداکثر استفاده را کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز