کارشناس تغذیه در گفت و گو با برنا؛

پایین آمدن سن بلوغ در ایران/ خانواده‌ها حواس‌شان به فیلم دیدن، رفت و آمد و تغذیه فرزندان‌شان باشد

۱۳۹۶/۱۰/۲۲ - ۰۸:۴۴:۰۸
کد خبر: ۶۶۰۹۸۹
پایین آمدن سن بلوغ در ایران/ خانواده‌ها حواس‌شان به فیلم دیدن، رفت و آمد و تغذیه فرزندان‌شان باشد
20 درصد از دانش آموزان کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند و این یک هشدار جدی تلقی می شود. در این خصوص یک کارشناس تغذیه گفت: «مهمترین علل چاقی دانش آموزان کم تحرکی و مصرف فست فود است.»

فرناز کیا دربندسری - کارشناس تغذیه در خصوص روند افزایش چاقی دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، اظهار کرد: «مهمترین علل چاقی دانش آموزان کم تحرکی و نوع غذا مصرفیشان است.‌ غذاهای امروزی بیشتر به سمت فست فود رفته که دارای کالری و چربی بسیار بالا و مواد مغذی کم است. به همین دلایل آمار چاقی دانش آموزان رو به افزایش می باشد.»

وی در ادامه افزود: «علل دیگر کم تحرکی دانش آموزان است. همچنین نوع بازی کودکان مدرن تر شده همچنین در مدارس دانش آموزان دیگر بازی های حرکتی ندارند. در زنگ ورزش، ورزش خاصی را دنبال نمی کنند و در این زمان نقاشی یا تکالیف‌شان را انجام می دهند. در خانه سرگرم بازی های کامپیوتری و در زنگ ورزش هم مشغول به کارهای دیگر هستند.»

کارشناس تغذیه با اشاره به بلوغ جنسی دانش آموزان گفت: «سن بلوغ جنسی در ایران بسیار پایین آمده است. زمانیکه کودکان دچار بلوغ می شوند با افزایش هورمون های جنسی، افزایش وزن پیدا می کنند. درحال حاضر بیشتر روی موضوع بلوغ جنسی کار می کنیم که سن آن بالا رود. هرچه این بلوغ در سن پایین‌تر اتفاق افتد چاقی کودکان بیشتر و بدتر می شود.»

دربندسر درخصوصراهکارهای پیشگیری این علت، بیان کرد: «خانواده ها روی فیلم ها و رفت و آمد فرزندانشان کنترل مناسبی داشته باشند. مصرف غذاهای پرادویه و فست فود ها بر روی بلوغ جنسی تاثیر بسزایی دارد. در موضوع تغذیه  بیشترین کار را می توان انجام داد چون نمی توانیم دانش آموزان این عصر را الزام به داشتن فعالیت بدنی کنیم.»

وی با تأکید بر مصرف صبحانه دانش آموزان ادامه داد: «یکی از مشکلات اصلی در تغذیه دانش آموزان مصرف نکردن صبحانه است. اگر صبحانه را کامل و به موقع بخورند  در روند کاهش چاقی و جلوگیری از آن تاثیر دارد. دانش آموزانی که صبحانه نمی خورد بدن متابولیسم صبح را نمی تواند انجام دهد در نتیجه برای ناهار یا میان وعده هایی که مصرف می کنند به صورت چربی انباشته می شود. به همین خاطر تاکید بر روی مصرف صبحانه کامل و میان وعده های سالم است. خانواده ها در میان وعده می توانند بر روی مصرف سبزیجات و میوه ها کنترل داشته باشند.»

دربندسری خاطر نشان کرد: «تغذیه نادرست دانش آموزان باید تغیر کند. توصیه می شود دانش آموزان  به یک رژیم شناس مراجعه و تحت نظر او باشند و آنهاییکه چاق نیستند باید جلوگیریکنند. کودکی که دچار چاقی می شود در جمع دوستان و مهمانی دچار مشکل می شود. مهم‌ترین کار در سنین رشد کنترل کردن وزن است اما  چون در سن بلوغ جنسی هستند نمی توان تغذیه‌شان را محدود کرد بنابراین تحت نظر پزشک تغذیه باشند تا انرژی را از مواد مغذی بگیرند و هم مشکلی برای رشد پیدا نکنند.»

کارشناس تغذیه در پایان تصریح کرد: «با افزایش و شیوع چاقی در بین دانش آموزان بیماری های متابولیک و غیرمضمن مثل بیماری‌های دیابت، قلبی و عروقی در آینده زیاد می شود.  در حال حاضر بر روی اینکه چاقی روی سرطان هم تاثیر گذار است تحقیق می شود چون سلول‌های چربی باعث ایجاد سلول های سرطانی می شود. اگر پیشگیری نشود  در آینده شاهد سونامی بیماریهای بدتری هستیم.»

نظر شما