در گفت و گو با برنا مطرح شد؛

نظارت دقیق سازمان بهزیستی بر عملکرد مالی خیریه ها / هر ماه مجوز یک مرکز خیریه باطل می شود

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۰۵:۳۲:۱۸
کد خبر: ۶۶۲۱۲۴
نظارت دقیق سازمان بهزیستی بر عملکرد مالی خیریه ها / هر ماه مجوز یک مرکز خیریه باطل می شود
بیش از پانزده هزار مرکز خیریه در کشور مشغول به فعالیت هستند که منابع اصلی درآمدی این خیریه ها کمک های مردمی است. مردم ایران بعد از شنیدن نام خیریه بدون داشتن توجه به مجوز این مراکز سریعا به حساب های اعلام شده از سوی مراکز خیریه پول واریز می کنند، حال سوال اصلی اینجاست که چه نظارت دقیقی بر عملکرد مالی این خیریه ها وجود دارد وکدام ارگان ها موظف به نظارت هستند و چگونه نظارت می کنند.

 موسسات خیریه ای که در کشور فعالیت می کنند  باید تحت نظارت نهاد و ارگان های دولتی فعالیت کنند، یکی از مراکزی که در کنارنیروی انتظامی  ، وزارت کشور ،... تایید آن برای اخذ مجوز خیریه ها الزامی است   سازمان بهزیستی کشور است که  بر عملکرد این موسسات نظارت دقیق دارد.

بیش از ۲۷ هزار موسسه خیریه کشور زیر نظر بهزیستی فعالیت می کنند و این سازمان باید بر عملکرد تمامی این خیریه ها  و مشارکت های مردمی نظارت دقیق داشته باشد.

به همین منظور محمد حسن خیرخواه، مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی کل کشور  در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا،  در خصوص اینکه نوع نظارت و میزان نظارت بهزیستی بر عملکرد خیریه ها و به خصوص عملکرد مالی آنها با توجه به اعتماد سریع مردم به این مراکز و واریز پول به حسابشان وجود دارد  اظهار داشت: افرادی که می خواهند در راه کسب مجوز خیریه قدم بردارند باید شرایط  اقتصادی لازم را داشته باشند  و  در  پیشینه عملکرد خود فعالیت هایی در ضمینه خیریه نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: همچنین علاقه مندی در این کار بسیار  مهم است، ضرورتا نباید تجربه تشکیل خیریه را داشته باشند، باید فعالیت های  کار خیر  را  در کارنامه عملکرد خود داشته باشند .در مصاحبه های مددکاری با این افراد  مشخص می شودقصد اصلی این افراد از راه اندازی مرکز خیریه چیست و در پایان مصاحبه های مددکاری و نتیجه ای که حاصل می شود مشخص می شود که صلاحیت راه اندازی مرکز خیریه را دارا هستند یا خیر.

خیرخواه ادامه داد:  خیریه ها در پایان هر سال موظف هستند گزارشی از عملکرد یکساله خود به ما تحویل دهند و در این گزارش  ریز چرخش مالی از اولویت هایی است که باید کامل و جامع توضیحی در موردش داشته باشند.

 وی ادامه داد: سازمان بهزیستی  کمیته های تخلفی  خود را در استان ها موظف کرده است  که نظارت دقیقی بر عملکرد خیریه ها داشته باشند و در صورت بروز هرگونه مشکل و یا تخلف  پرونده در کمیسیون استانی مطرح می شود  و گاهی هم این پرونده ها تا رای ابطال نیز پیش می رود و بعد به کمیسیون عالی کشوری نیز پیش می رود و حکم کمیسیون تجدید نظر را دارد.

خیر خواه در مورد زمان تشکیل این کمیسیون ها گفت:  هرماه  یک بار کمیسیون  تشکیل می شود و خیریه هایی که چرخش مالی شفافی ندارند و تخلفاتشان زیاد است   ابتدا یک ماهه و یا سه ماهه و در صورت ادامه تخلف  لغو مجوز شده و به   تعطیلی  کامل خیریه  می رسند ضمن اینکه پیگیری تخلفات آنها در مراجع قضایی ادامه خواهد یافت. 

نظر شما